Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Het programma In voor zorg
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Marktonderzoek als proces
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Blended care in de behandeling bij depressie
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
COPM =Canadian Occupational Performance Measure Een meetinstrument
Marktonderzoek als proces
Wetenschappelijke methode
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Benchmark rioleringszorg: Regiorapport Eric Oosterom Stichting RIONED 13 maart 2013.
Rotary Club Almelo Rotary, dàt leeft! André Bomers.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Benchmark gehandicaptensector PwC Bouwsteen Financiële prestaties en GAP-analyse Voorlichtingsbijeenkomsten 2007.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Informatiebijeenkomst Pilot Zorgvraagzwaarte Geriatrische Revalidatiezorg Patricia Geerts, beleidsmedewerker ActiZ Emi van Galen, beleidsmedewerker ActiZ.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen per bouwsteen Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Actuele stuurinformatie over financiële positie, resultaat en relaties tussen productie en kosten Linze Dijkstra PricewaterhouseCoopers.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Medewerkerraadpleging VGN Voorlichtingsbijeenkomsten 11, 18 en 19 november 2009 Marjon Gerts
1 Strategische benchmark GGD Proces doorontwikkeling indicatoren.
EMPACT ! Collectief Impact Platvorm Chronic care
Procesverbetering in de Zorg
Naar een nieuwe aanpak Ton Eimers / Selle van der Woude 3 april 2017
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Verrichtingenthesaurus
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Handelingsgericht werken
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Samenwerking Wave 0.
NKOP symposium 2017 Mantelzorg jouw zorg.
planning analyse voorbereiding actie
Bouwstenen voor Sociaal
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Testen van applicaties
Programma Bruggen Bouwen
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers

Inhoud  Uitgangspunten branchebrede benchmark 2006  Conceptuele opzet benchmarkanalysemodel  Hoofdlijnen planning en fasering benchmark 2006  Projectstructuur  Betrokkenheid instellingen bij voorbereiding en uitvoering

 Uitgangspunt: benchmark levert stuurinformatie voor bestuurders zorgaanbieders om te leren en te verbeteren  Benchmarking in perspectief van veranderde markt- omstandigheden  Strategieanalysemodel gebruikt bij uitontwikkeling geïntegreerd benchmarkinstrumentarium Rapportage is startpunt voor verkennen verbeterpotentie in workshops Uitgangspunten branchebrede benchmark

Integraal benchmarkanalysemodel kent drie bouwstenen Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

Hoofdlijnen planning benchmark gehandicaptenzorg 2006

Fase 1 Uitontwikkelen benchmarkmodel Fase 2 Verzamelen gegevens Fase 3 Analyseren gegevens Fase 4 Rapporteren bevindingen (Door) ontwik- kelen bench- markanalyse- model Ontwikkelen en testen vragenlijsten Ontwikkelen opzet data- base Ontwikkelen communicatie- plan Opstellen instellings- rapport Opstellen sector rapport Evaluatie Verzamelen gegevens Bouwen dataware- house Structureren gegevens Valideren gegevens Uitvoeren partiele analyse per bouwsteen Uitvoeren integrale analyses Identificeren good practices Identificeren karakteristiek en benchmarks op basis van best practices Onderzoeksfasen benchmarkonderzoek (1)

Fase 1 Uitontwikkelen benchmarkmodel Organiseren workshops met peer groups voor bespreking bevindingen Uitwisseling werkmethoden Good practices Opstellen actieplan Doorvoeren verbeteringen Fase 2 Verzamelen gegevens Fase 3 Analyseren gegevens Fase 4 Rapporteren bevindingen Fase 5 Bespreken verbeterpotentie in workshop Fase 6 Implementeren verbeteringen Onderzoeksfasen benchmarkonderzoek (2)

Projectstructuur benchmark VGN 2006 Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

Betrokkenheid instellingen bij voorbereiding en uitvoering  Voorbereidingsfase  Aanreiken toegepaste stuurinformatie en instrumenten  Aangeven accenten in stuurinformatiebehoefte  Centrale intake:  Deelnemen aan voorbereiding centrale intake  Via VGN-webpagina aangeven deelname bouwstenen  Benoemen bestuurder en contactpersonen benchmark  Invullen gedetailleerde intake en aangeven behoefte aan maatwerk  Responsfase en Analysefase  Bijdragen aan duiden benchmarkresultaten  Rapportagefase  Deelname aan workshops: leer door kennis te halen en te delen

Waar komen in de thuiszorg de best practices in 2004 vandaan? Relatief sterk verbeterd Relatief verbeterd Stabiel Relatief verslechterd Relatief sterk verslechterd Instellingen Bron: Z-org benchmark thuiszorg 2004 Making the leap Benchmarking at work Historie van de vijf best practices in 2004: Een instelling was ook in 2000 best practice Twee instellingen zijn fusie-instellingen Twee instellingen zijn relatief sterk verbeterd: - van C C B naar A A A (Cliënt, Mdw, Fin.) - van B A B naar A A A