Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ERWD Welkom Programma ERWD Conferentie
Advertisements

Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Welkom op de Julianaschool
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Lees- en Taalproblemen
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Rekenproblemen en Dyscalculie
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Vergoedingsregeling dyslexie
Compacten en levelboxen.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Het geven van een workshop
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Dyslexie.
Wat gaan we leren in groep 5
Rekenen en Rekenproblemen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Leerlijnen in een Wiki
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Informatie-avond groep 4-5
Dyslexie op het Sondervick
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Een prachtige kans voor uw kinderen
WELKOM IN GROEP 4A.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Workshop hele getallen 1
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Rekensprint Rekensprint.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
WELKOM IN GROEP 4/5B. DE JUFFEN MAANDAG T/M VRIJDAGOCHTEND Linsey van Haastregt VRIJDAGMIDDAG Femke Lammerse.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Dyscalculie uit:
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
Presentatie ouderbijeenkomst
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Doubleren.
Doubleren.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie

Definitie Dyscalculie Protocol ERWD DSM IV USA Wat is dyscalculie? bron: oa. APS workshop dyscalculie

Rekenstoornis (DSM IV) ‘Rekenvaardigheden die duidelijk beneden het verwachte niveau liggen, met inachtneming van de leeftijd, de intelligentie en het gevolgde onderwijs, leidend tot flinke problemen op school of in het dagelijks leven en geen gevolg is van zintuiglijke tekorten'. (Vaak uitgangspunt Psychiater/ Psycholoog) bron: oa. APS workshop dyscalculie

Protocol ERWD: “Dyscalculie = ernstige rekenwiskunde-problemen ondanks tijdig ingrijpen, deskundige begeleiding en zorgvuldige poging tot afstemming. De problemen blijken hardnekkig te zijn. De rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling wordt waarschijnlijk belemmerd door kindfactoren.” bron: oa. APS workshop dyscalculie

normale verdeling Dus dyscalculie bestaat niet.. bron: oa. APS workshop dyscalculie

Dyscalculie: iemand heeft 1 been t.a.v. rekenen Rekenzwak: iemand heeft een gebroken t.a.v. rekenen bron: oa. APS workshop dyscalculie

Voorbeelden: Niet snel klok kijken Problemen met tellen Problemen basis rekenen, zoals waarde van getallen en verbanden tussen getallen Cijfers verkeerd schrijven en lezen Blijven twijfelen bij eenvoudige berekeningen Moeite hebben met het leren van de tafels Moeite hebben met de volgorde van stappen bij moeilijkere berekeningen Moeite met het aflezen van simpele grafieken Moeite met onderdelen waarbij ruimtelijk inzicht van belang is uit:

Procedurele subtype Groepeerfouten > = 92 Foute bewerkingen > 11 x 3 = 14 Onvolledige procedure > = 61 Omkeringen > 63 – 4 = 61 veel moeite met de volgorde van de stappen Helpen: lang gebruik blijven maken van materialen, rekenen met één vaste aanpak. Verschillende oplosstrategieën werken verwarrend. uit:

Verbaalgeheugen subtype meest voorkomende type leerling rekent erg traag. Eenvoudige sommen niet geautomatiseerd. niet uit het geheugen oproepen, zonder som uit te rekenen. lastig om basisregels en formules te onthouden. Aanpak: basisstof van het rekenen goed begrijpen. rekenoefeningen op een speelse manier aan te bieden. uit:

Praktische aanpak altijd rekenopdrachten op papier tussenstappen en tussenuitkomsten opschrijft. Help leerling bij keuze maken voor juiste stappen bij berekening. Stel vragen als: ‘ welke formule, wat moet je bij elkaar optellen of aftrekken?’. oefeningen of opdrachten in de les niet af, niet als extra huiswerk. een rekenmachine gebruiken Maak gebruik van tastbare materialen gebruik van voorgedrukte werkbladen extra tijd of minderopgave, dit helpt leerling met het werk afkrijgen, (goed voor zelfvertrouwen) extra mondelinge uitleg uit:

Ja Nee Dyscalculie alleen Ja + Dyslexie + Zwak spellen Ja 54% 46% Ja + ADHD Nee 50% 17% 26% Geïsoleerde DC Prevalentie & comorbiditeit Erfelijk; prevalentie ± 5% bron: oa. APS workshop dyscalculie

Meer info en gebruikte bronnen: menhttp://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/video/dyscalculie_rekenproble men bron: oa. APS workshop dyscalculie

13