1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

‘Makelaar Informele Zorg’
Zicht op verandering.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Centrale werkwinkel D:
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Veranderingen in rol Familieraden
Van naastbetrokkene tot familie-ervaringsdeskundige, een ontwikkeling.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Bevalcentrum West Amsterdam
Hylke van Zwol, lid LPGGZ tevens voorzitter LSOWD, P.I
Toekomst van familieparticipatie in de ggz
Noot voor de workshopgever: Deze presentatie kan gebruikt worden als inleiding bij de workshop en de activiteit rondom het uitdelen van de 25 mei actie.
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Cliënt- en Familieperspectief
Informatie- en Contactdag Hartritmestoornissen en Boezemfibrilleren Thema “In het juiste ritme aan de Slag “ Zaterdag 21 mei 2011.
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Het Nederlandse Rode Kruis
Handboek voor mantelzorgers
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Familieleden, cliënten en hulpverleners
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Communicatie met ouders
MANTELZORGCOACH.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Verpleegkundige aspecten bij Blow Out
Onafhankelijk Gefinancierd door de provincies, stadsprovincies, ministerie voor jeugdzorgPlus en landelijk werkende instellingen LJ&R en WSG Wet op de.
Perspectief van de cliënt
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Diabetesrevalidatie UMCG
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Voorlichting Triade Kaart 4 maart 2010 Welkom. Programma Presentatie Harald Schneider over de achtergrond van de Triadekaart Presentatie Harald Schneider.
Welkom Open podium GERRIT Thema: LSP 13 maart 2014.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
INKOPEN EN STUREN OP RESULTATEN JEUGDHULP GEMEENTE BRUNSSUM Maureen Schonewille Adviseur Vilans 8 maart 2016.
De Triadekaart een introductie. Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Familie Gezin.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Anders kijken, anders doen
Teambarometer.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Niet alleen de patiënt centraal
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan

Kennismaken  Wie zijn wij  Wie zijn jullie  Wie zijn familielid  Wie zijn GGZ medewerker  Uit welke regio komen jullie

De eerste 1: YPSILON  Een machtige familie-organisatie  Primair contact voor nieuwe familieleden  Lotgenotencontact in groepen  Individuele belangenbehartiging => GGZ  Politieke invloed

De tweede 1: familiebeleid  De Modelregeling Betrokken Omgeving: naar een familiebeleid van de GGZ  Schwung voor vele familieraden (ook landelijk)  Familievertrouwenspersonen  Grote invloed van Ypsilonleden op familiebeleid

Concreet bij Altrecht  Brochure  Tevredenheidsonderzoek  Familie-ambassadeurs Resultaat: Familiester LPGGZ

Landelijk familiebeleid: de winst  FIT project => Handleiding Familiebeleid  Criteria Familiebeleid  Richtlijnen  FVP, familieraad, klachtenregeling

De werkelijkheid  Resultaten redelijk bij Altrecht en enkele andere GGZ instellingen  Effecten zijn voor veel familieleden merkbaar  Maar lang niet altijd en voor alle familieleden  Voorbeelden zijn er genoeg: op Ypsilonavonden, familieavonden Wat doen we daaraan?

Actie: structureel en individueel!  Structureel: via familieraden en Ypsilon  Individueel: door familievertrouwenspersonen (fvp)  Maar ook: door belangenbehartiging Ypsilon en familiecoaching

Conclusies  Ypsilon kan familiebeleid gebruiken en versterken  Ypsilonleden kunnen het familiebeleid gebruiken en versterken

DE FAMILIEVERTROUWENSPERSOON

NAASTBETROKKENEN ZIJN BIJV. familieleden echtgenoten / partners betrokken vriend, buur bewindvoerders, mentoren, curatoren, voogden

FVP KRIJGT VRAGEN OVER :  behandeling/begeleiding  communicatie  betrekken familie  ontslag/verlof instelling  opvang thuis

F AMILIE WIL GRAAG  erkenning van hun ervaringen, zorgen en draaglast  voorlichting over het ziektebeeld/-proces  ondersteuning en advies van hulpverlening bij omgang met patiënt  ‘normale’ communicatie met hulpverlening  serieus worden genomen  een vaste contactpersoon in het behandelteam die voor familie bereikbaar is  regelmatige afstemming tussen hulpverlening, patiënt, familie  FVP informeert familie over mogelijkheden, ondersteunt in het contact met hulpverlening en bemiddelt zo nodig.

WAT EEN FVP VOOR U KAN DOEN  luisteren  adviseren  Informeren  verwijzen  ondersteunen  bemiddelen  ondersteunen bij klacht  signaleren

D E MEERWAARDE VAN FAMILIE  Het serieus nemen van info en signalen van familie over de patiënt draagt bij aan goede kwaliteit van zorg  Familieleden informeren, betrekken en ondersteunen is belangrijk: uit onderzoek is gebleken dat 40% van het slagen van de behandeling afhangt van de sociale omgeving van de cliënt..

T OT SLOT  bemiddeling van FVP in problematische of vastgelopen situaties tussen familie en hulpverlening leidt vaak tot tevredenheid  gezamenlijk werken aan algemene bekendheid van familiebeleid  FVP heeft tot taak structurele problemen aan het licht te brengen (signaleren) hetgeen kan bijdragen aan kwaliteitsverbetering zorg en familiebetrokkenheid

En nu aan het werk  Wat spreekt jullie ‘t meest aan van ons verhaal?  Welke belangrijke vragen gaan we zo bespreken?  Wat kunnen jullie ‘morgen’ met dit verhaal?

Bedankt! Sanne Schenkkan Voor informatie: Advies- en hulplijn lsfvp Richard Makkinga Voor informatie: