‘IK HEB IETS VAN AUTSIME OF ZO…’ Psycho-educatie voor slimme jongeren met ASS van der Meijden Sandra van der Stegen Ber.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Multiple Complex Developmental Disorder
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Opvoeden in de puberteit
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Ontwikkelingstraject kinderen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
hoe autismevriendelijk ben ik
Workshop Relationele en seksuele vorming
Autismespectrumstoornissen
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Studietaak De studietaak staat centraal
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Het Aspergersyndroom.
Ik heb iets van autisme of zo
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Autisme Spectrum Stoornissen
Autismespectrumstoornis
Ik heb iets van autisme of zo
Je herkent het pas als je het kent
Denk en doe Steven Degrieck.
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Presentatie Executieve functies
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Kanjertraining..
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
23 maart 2017 profilering.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Angststoornissen en hypochondrie
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

‘IK HEB IETS VAN AUTSIME OF ZO…’ Psycho-educatie voor slimme jongeren met ASS van der Meijden Sandra van der Stegen Ber

Inhoudstafel ◦ Samenvatting ◦ Inleiding ◦ Jongeren met ASS bij Bascule Extern ◦ Psycho-educatie ◦ Waarom is psycho-educatie over Ass belangrijk ? ◦ ‘Ik ben speciaal’ in de praktijk ◦ Aanpassingen programma ◦ De persoonlijkheid ◦ Informatieverwerking ◦ Anders zijn ◦ Gebruik omgeving ◦ De keuze voor individuele aanpak ◦ De begeleidingsstijl ◦ De boodschap is nooit wat het lijkt ◦ Sturen en motiveren in het contact ◦ De trainer als klankbord

Inhoudstafel ◦ Resultaten ◦ Follow-up ◦ Conclusies en nieuwe ontwikkelingen ◦ Literatuur

Samenvatting ◦ Bascule Extern ◦ Cluster 4-school onderwijs op havo/vwo- niveau ◦ Kinder- en jeugdpsychiatrisch centrum De Bascule ◦ Peter Vermeulen ◦ ‘Ik ben speciaal’ methode

Inleiding ◦ Bascule Extern ◦ Intelligent jongeren ◦ jaar ◦ ASS ◦ Havo/vwo- niveau ◦ Behandeling : Ik ben speciaal 2 ◦ Peter Vermeulen ◦ Inhoud ◦ Toetsing ◦ Aanpassingen ◦ Over de auteurs ◦ Drs van der Meijden Sandra ◦ Drs van der Stegen Ber

Jongeren met ASS bij Bascule Extern ◦ DSM- IV range van ASS ◦ Klassiek autisme ◦ PDD-NOS ◦ Stoornis van Asperger ◦ MCDD (multiple complex development disorder) ◦ Cognitief-communicatieve problemen ◦ Verklaringen ◦ Executief functioneren ◦ Centrale coherentie ◦ Theory of mind (TOM) ◦ Contextblindheid

Jongeren met ASS bij Bascule Extern ◦ Onderbouw ◦ Overgang naar middelbaar en adolescentie ◦ Over zichzelf nadenken ◦ Impulsief ◦ Sociaal inadequaat ◦ Bovenbouw ◦ Problemen minder ernstig ◦ Oorzaak- en gevolgrelaties ◦ (mondelinge) toetsen ◦ Angst en stress examen ◦ Toekomst ◦ Sociale relaties

Psycho-educatie ◦ Definities ◦ Vermeulen Educatieve en pedagogisch interventie Vergroten vaardigenheden, kennis, zelfvertrouwen Doel : eigen leven in handen ◦ Artikel Nadruk minder gefragmenteerd zelfbeeld Gebruik competentie jongere ◦ Methode ◦ Psycho-educatie ◦ Basis: Ik ben speciaal ◦ Individuele ◦ Psychotherapie

Psycho-educatie : Waarom is psycho-ecucatie over ASS belangrijk ? ◦ Bewustwording anders-zijn ◦ Nadruk probleem ◦ Besef speciale school ◦ Eerste stap in acceptatieproces ◦ Verschaffen informatie ◦ Zicht krijgen op ASS gedrag en problemen ◦ Heft in eigen handen ◦ Psycho-educatie ◦ (Contra-) indicaties ◦ Toename kennis ◦ Beperkte Introspectie en zelfreflectie

Psycho-educatie : ‘Ik ben speciaal’ in de praktijk ◦ Cyclus keer ◦ Persoonlijke afgestemd ◦ Algemeen / specifiek

Psycho-educatie : aanpassingen programma ◦ Persoonlijkheid ◦ Competenties ontdekken ◦ Betrekking ouder, mentor ◦ Materiaal ◦ Informatieverwerking ◦ Basaal niveau werking hersenen ◦ Verwerking informatie ◦ Binnenkant

Psycho-educatie : aanpassingen programma ◦ ASS ◦ Juiste / foute Voorkennis ◦ Vragen ◦ ≠ niveaus (gedrags, cognitief en biologisch) ◦ ≠ vormen ◦ Algemene kernmerken ◦ Oorzaak ◦ Voor- en nadelen ◦ Sally-Anne taak ◦ DSM ◦ Tekening Scheffler ◦ ‘Beroemde mensen met ASS’

Psycho-educatie : gebruik omgeving ◦ Schoolmentor ◦ = thema’s ◦ Beter herinnerd ◦ Oefenen ◦ Generalisatie verhoogt ◦ Ouders ◦ Zelfreflectie ◦ Eigen ervaringen ◦ Begeleidingstips

Psycho-educatie : individuele aanpak ◦ Schaamtegevoelens ◦ Geen vergelijking ◦ Goed inspelen

Psycho-educatie : begeleidingsstijl ◦ Trainer ◦ Goed inleven ◦ Vaardigheden ◦ Kennis ◦ Ervaring ◦ Tijd en ruimte ◦ Info begrepen ? ◦ Interventieteam ◦ Aanpak ◦ Concreet ◦ Expliciet ◦ Socratische wijze

Psycho-educatie : begeleidingsstijl ◦ Jongere aan het woord ◦ Kennisniveau ◦ Idiosyncratische cognities ◦ Info opgenomen ◦ Houding ◦ Flexibel ◦ Authenticiteit ◦ Onorthodox ◦ Durven denken ◦ Oprechte interesse

Pscho-educatie: boodschap niet wat het lijkt ◦ Communicatieproblemen ◦ Aandacht ◦ Vraag en boodschap ◦ Adequaat reageren ◦ Taalgebruik ◦ Eenduidig ◦ Concreet ◦ Voorbeelden ◦ Kernwoorden ◦ Flap-overs ◦ Whiteboards ◦ Visueel

Pscho-educatie: sturen en motiveren in het contact ◦ Denkbeelden ◦ Redeneringen ◦ Omgeving aangepast ◦ Ruimte exploratie ◦ Tweerichtingsverkeer ◦ Warming-up ◦ Cooling-down

Pscho-educatie: trainer als klankbord ◦ Aanpak ◦ Helder ◦ Voorspelbaar ◦ Medeverantwoordelijk ◦ Gevoelens ◦ Gelijkwaardigheid ◦ Oprechtheid ◦ Echtheid

Resultaten ◦ Eindgesprek ◦ Veel geleerd ◦ Gedrag plaatsen en snappen ◦ Aangeven hulp ◦ Toename zelfvertrouwen ◦ Realistischer ◦ Positiever ◦ Opluchting

Resultaten : follow- up ◦ Belang van contact ◦ Aangepaste individuele begeleiding

Conclusies en nieuwe ontwikkelingen ◦ Ik ben speciaal ◦ 45 jongeren ◦ Effectief ◦ Ieders tevreden ◦ Toekomst ◦ Effectmetingen ◦ Objectiever ◦ Probleem ◦ Brussencursus ◦ Ik ben Speciaal voor broers en zussen

Literatuur ◦ American Psychiatric Association (APA) (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th edition, tekst revision (DSM-IV-TR).Washington,DC: American Psychiatric Association ◦ Bruin,de C.(2004)Uitleg in beeld bij geef me de 5. Doetinchem:Graviant. ◦ Frith,U.(2002,2nd edition). Autism, explaining the enigma. Oxford: Blackwell Publishing. ◦ Happé,F.(1994).Autism-an introduction to psychological theory. Cambridge: Harvard University Press. ◦ Hellemans,H.,Vermeulen,P.,& Conix,G.(2006). Een programma voor relationele en seksuele vorming voor (rand) normaalbegaafde jongeren en volwassenen met autisme. Berchem: EPO ◦ Jackson,L.(2003).Mafkezen en het Asperger-syndroom. Een handleiding voor de puberteit. Amsterdam: Nieuwezijds. ◦ Velde,van der,C.(2007). Pubergids autisme. Een praktische handleiding. Amsterdam:Nieuwezijds. ◦ Vermeulen,P.(1999). Brein bedriegt. Berchem:EPO VZW. ◦ Vermeulen,P. (2001). Ik ben speciaal. Berchem:EPO VZW. ◦ Vermeulen,P.(2005). Ik ben speciaal 2. Werkboek psycho-educatie voor mensen met autisme. Berchem: EPO VZW. ◦ Vermeulen,P.,&Degrieck,S.(2006). Mijn kind heeft autisme. Gids voor ouders,leerkrachten en hulpverleners. Tielt:Lanoo.