Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
De natuurwetenschappelijke methode
Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Opdrachten Inleiding IO Elke opdracht gegeven aan het eind van een college 2010.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
ZW : trillingen 6 WW.
Wetenschappelijke methode
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Normal birth: what’s the question?.
Inleiding, probleemstelling en theoretisch kader Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 15 februari 2013.
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Leesvoorkeurenonderzoek
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Wat je zelf vindt, weet je beter
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Goed voorbereid naar de Pabo!
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.
Mondzorg - persoonsgericht
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Bestekken.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Product van TU Delft, SEC
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Product van TU Delft, SEC
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?

 Theorie natuurwetenschappelijk onderzoek  23 elementen van begrip van bewijs  Oefeningen met vragen, hypotheses, voorspellingen en onderzoeksopzetten  Consequenties voor je onderwijs?

 Beschrijvend onderzoek (ecologie in de praktijk; Vogelenbos beschrijven)  Ontwerpend onderzoek  Hypothese toetsend onderzoek (waterbiologie; eigen onderzoek?)

 Vragen  Hypotheses en voorspellingen  Onderzoeksopzet en variabelen  Metingen en observaties  Conclusies en verklaringen  Evaluatie

Opdracht 1  Verbeter de drie vragen  Waar moeten vragen dus aan voldoen? Opdracht 2  Welke uitkomst past bij elk van de hypotheses?  Welke data moet je verzamelen om een alternatief uit te sluiten? Opdracht 3  Bekritiseer een onderzoeksopzet

 Welke elementen van begrip van bewijs zijn belangrijk in onderbouw en VMBO?  Met welke onderwijsactiviteiten kun je dit aanleren?