Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het belang van een goede steekproef
Advertisements

De omvang van een steekproef bepalen
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Onderzoek opzetten en uitvoeren
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Van Experience naar Challenge Economy © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
Beschrijvend onderzoek
Hoofdstuk 3 Gegevens verwerven.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
© Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek. © Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek.
Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers. Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
De steekproefopzet bepalen
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
De steekproefopzet bepalen
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Statistiek voor Historici
Microdatamiddag, 8 november 2007 Representativiteit Fannie Cobben Afdeling Methodologie Voorburg.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Programma collegeweek 6
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Steekproefonderzoek -- methodologie
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Commercieel beleid 1 H2 Marktonderzoek Filiaalmanager.
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
– Hoe pak ik een kwantitatief onderzoek aan?
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Inhoudstafel Inleiding Doel Opzet Methode Resultaten Oorzaken
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Het forum.
7.3 De product-som-methode Drie manieren om in factoren te ontbinden
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Enquête: onderzoek door vragen te stellen
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
De steekproefopzet bepalen
De omvang van een steekproef bepalen
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H6 A2De student weet wat wordt verstaan onder een steekproef, census, populatie, steekproefkader, kaderfouten, dekkingsfout, onderdekking, overdekking. A4 De student weet wat voor verschillende vormen van steekproeven er zijn en kan die ook onderscheiden en vaststellen welke steekproef het beste past bij zijn eigen onderzoek. B2 De student kan onderscheid maken tussen de begrippen onderzoeksdoelgroep (populatie) steekproefkader. B2 De student weet wat wordt verstaan onder random digit dialing en begrijpt hoe het komt dat dit kan leiden tot non-respons B3 De student kan onderzoeksdoelgroep bepalen. B3 De student kan het steekproefkader bepalen. B3 De student kan de steekproefgrootte berekenen. B3De student weet hoe hij een gestratificeerde steekproef uit moet zetten. B3 De student weet wat de oorzaak is van kaderfouten en kan deze beschrijven. B2De student weet wat wordt verstaan onder dekkingsfouten en kan beredeneren wat wordt verstaan onder onderdekking en overdekking. B2 De student kan filtervragen herkennen. B2 De student kan filtervragen zelf opstellen. B2 De student weet wat het verschil is tussen een toevalsfout en een systematische fout. C3 De student kan een steekproefbeoordeling uitvoeren. C3 De student kan middels herweging een representativiteitscorrectie uitvoeren. C3 De student kan een non-respons analyse uitvoeren. C3 De student kan onderscheid maken tussen een aselecte en niet – aselecte steekproef. H6 A2De student weet wat wordt verstaan onder een steekproef, census, populatie, steekproefkader, kaderfouten, dekkingsfout, onderdekking, overdekking. A4 De student weet wat voor verschillende vormen van steekproeven er zijn en kan die ook onderscheiden en vaststellen welke steekproef het beste past bij zijn eigen onderzoek. B2 De student kan onderscheid maken tussen de begrippen onderzoeksdoelgroep (populatie) steekproefkader. B2 De student weet wat wordt verstaan onder random digit dialing en begrijpt hoe het komt dat dit kan leiden tot non-respons B3 De student kan onderzoeksdoelgroep bepalen. B3 De student kan het steekproefkader bepalen. B3 De student kan de steekproefgrootte berekenen. B3De student weet hoe hij een gestratificeerde steekproef uit moet zetten. B3 De student weet wat de oorzaak is van kaderfouten en kan deze beschrijven. B2De student weet wat wordt verstaan onder dekkingsfouten en kan beredeneren wat wordt verstaan onder onderdekking en overdekking. B2 De student kan filtervragen herkennen. B2 De student kan filtervragen zelf opstellen. B2 De student weet wat het verschil is tussen een toevalsfout en een systematische fout. C3 De student kan een steekproefbeoordeling uitvoeren. C3 De student kan middels herweging een representativiteitscorrectie uitvoeren. C3 De student kan een non-respons analyse uitvoeren. C3 De student kan onderscheid maken tussen een aselecte en niet – aselecte steekproef.

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv Steekproef: niet iedereen wordt gevraagd Census: iedereen wordt gevraagd (klein) Populatie: doelgroep waarover je onderzoekuitspraken doet Steekproefkader: adressenbestand Accesspools: vijver met respondenten Kaderfouten: Dekkingsfout: Onderdekking (selecteren vooral op kenmerk) jongeren vs telefoonboek Overdekking ( selecteren past niet bij populatie element) ouderen vs telefoonboek Filtervragen 6.1 Populatie en steekproefkader

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv 6.2 Validiteit en betrouwbaarheid Validiteit : Meten wat je wil meten:  Steekproef  Non respons  Gedrag van respondent  Enquête zelf  Techniek Betrouwbaarheid: dezelfde uitkomsten bij zelfde onderzoek

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv 6.3 Representativiteit Goede dwarsdoorsnede

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv 6.4 Methoden van steekproeftrekking A selecte methoden: Volledig: m.b.v. toevalsgetallen bij groot adressenbestand Gedeeltelijk: random digit: bijv. jongste Systematisch: gehele bestand op zelfde manier doorlopen Getrapt: d.m.v lagen en stappen Gestratificeerd: eerst deelpopulatie Disproportioneel: Geclusterd:

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv gestratificeerd

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv (Dis) proportioneel

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv Niet- aselecte methoden: Quatasteekproeftrekking: voldoen aan aantal kenmerken Convenience: gemak (bijv winkelcentrum) Sneeuwbalsteekproeftrekking: aan andere vragen Judgementsteekproeftrekking: op basis van oordeel

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv Opdracht 8 Beschrijf het steekproefkader, de selectie van respondenten, de grootte van de steekproef, en maak een inschatting van het responspercentage van wanneer deze voldoende representatief is. Deadline week 2.6 Opdracht 9 Stel de planning dataverzameling en onderzoeksactiviteiten; vragenlijst bij.