Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 1
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Rekenen en Rekenproblemen
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Nationale Rekendagen 2006 Opening Marjolein Kool Hogeschool Domstad Volgens Bartjens De Professional.
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
Over rekenen gesproken
Frank Haacke Rinske Stelwagen
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
De 10e editie havo-vwo OB.
Rekenbeleid
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Op naar…
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Referentiekader rekenen. Uit: /
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Welke “wiskundes” zijn er?
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Rekenspecialist bijeenkomst 2
De rekenvaardige burger
Transcript van de presentatie:

Rekenen voor nu en later

Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om verder te kunnen leren? Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om later als volwassene te kunnen participeren in de maatschappij?

Rekenen voor nu en later De reken-wiskundemethode Wizwijs voor het basisonderwijs gaat uit van deze vragen. Kenmerkend voor de methode zijn – Visie op gecijferdheid – Integratie van de handelingstheorie – Belang van samenwerking en interactie Hoofdauteur: Mieke van Groenestijn

Betreft elementaire kennis en vaardigheden. Omvat alle domeinen van rekenen-wiskunde. – Getallen en bewerkingen – Verhoudingen – Meten – Meetkunde – Informatieverwerking Elementaire gecijferdheid

Elementaire gecijferdheid: didactiek

Relateert elementaire gecijferdheid aan dagelijkse realiteit. Waar reken je eigenlijk voor? Functionele gecijferdheid

In de winkel kom je geen bewerkingen tegen. Functionele gecijferdheid

Elk beroep vereist een eigen rekenvaardigheid. Functionele gecijferdheid

Analyseren en interpreteren van getallen is een belangrijke vaardigheid. Functionele gecijferdheid

Geïntegreerd aanbieden van verhoudingen en meten. Functionele gecijferdheid

Schoolse gecijferdheid Doel: in het vervolgonderwijs betere aansluiting vinden bij de bètavakken. Schenkt aandacht aan het rekenen op een hoger abstractieniveau.

Samenwerken Dit is nodig om later, in functionele situaties te kunnen samenwerken. in de toekomst samen met anderen te kunnen leren in functionele situaties. Door interactie leren leerlingen hun gedachten verwoorden en leren zij zien dat problemen vaak volgens verschillende procedures kunnen worden opgelost.

Interactie wordt uitgelokt door: – complexe problemen – nieuwe leerstof Samenwerken

Rekenen voor nu en later – vervolg Het onderzoeksproject in het kader van de kenniskring trekt deze lijn door van het PO naar het VO. De komende jaren zullen overdrachtsrapportages van PO naar VO en rekenmaterialen voor het VO ontwikkeld worden