Rekenen voor nu en later
Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om verder te kunnen leren? Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om later als volwassene te kunnen participeren in de maatschappij?
Rekenen voor nu en later De reken-wiskundemethode Wizwijs voor het basisonderwijs gaat uit van deze vragen. Kenmerkend voor de methode zijn – Visie op gecijferdheid – Integratie van de handelingstheorie – Belang van samenwerking en interactie Hoofdauteur: Mieke van Groenestijn
Betreft elementaire kennis en vaardigheden. Omvat alle domeinen van rekenen-wiskunde. – Getallen en bewerkingen – Verhoudingen – Meten – Meetkunde – Informatieverwerking Elementaire gecijferdheid
Elementaire gecijferdheid: didactiek
Relateert elementaire gecijferdheid aan dagelijkse realiteit. Waar reken je eigenlijk voor? Functionele gecijferdheid
In de winkel kom je geen bewerkingen tegen. Functionele gecijferdheid
Elk beroep vereist een eigen rekenvaardigheid. Functionele gecijferdheid
Analyseren en interpreteren van getallen is een belangrijke vaardigheid. Functionele gecijferdheid
Geïntegreerd aanbieden van verhoudingen en meten. Functionele gecijferdheid
Schoolse gecijferdheid Doel: in het vervolgonderwijs betere aansluiting vinden bij de bètavakken. Schenkt aandacht aan het rekenen op een hoger abstractieniveau.
Samenwerken Dit is nodig om later, in functionele situaties te kunnen samenwerken. in de toekomst samen met anderen te kunnen leren in functionele situaties. Door interactie leren leerlingen hun gedachten verwoorden en leren zij zien dat problemen vaak volgens verschillende procedures kunnen worden opgelost.
Interactie wordt uitgelokt door: – complexe problemen – nieuwe leerstof Samenwerken
Rekenen voor nu en later – vervolg Het onderzoeksproject in het kader van de kenniskring trekt deze lijn door van het PO naar het VO. De komende jaren zullen overdrachtsrapportages van PO naar VO en rekenmaterialen voor het VO ontwikkeld worden