Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Sociale media als taalvaardigheidstool
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Succesvol verbeteren.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Art work stijl van de art –Eerste versie art –Tweede versie art –Derde versie art –Vierde versie art.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
DE ZEVEN WERELDWONDEREN
Een plant op de kaart zetten
Chantal Kenens, Anneke Risselada, Merel Schutten
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Module Communicatie 3de dag
Vergaderen.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Presentatie Bijeenkomst 3
Uitleg persoonsvorm (pv)
Peerassessment HAO’s Ervaringen Twente 2013.
Feedback Wat Soorten Door wie
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Eindpresentatie Fietslabyrint. Inhoud Opzet onderzoek Meetinstrumenten Resultaten Discussie Aanbevelingen.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Methoden & Technieken van Onderzoek
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
Altijd ziek, kan dat niet beter? Zorgpad Immunologie & el TIM studie Dr. Esther de Vries, kinderarts-infectioloog/immunoloog Jeroen Bosch Ziekenhuis,
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Krasse Tanden – het perspectief van personeel Dr. H. Hobbelen, L. Weening-Verbree MSc Presentatie onderzoek september januari 2014, door Lectoraat.
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Regionale bijeenkomst Arnhem een impressie.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Dementie en een verstandelijke beperking
Albert Schweitzer ziekenhuis Nazorgpoli
De nieuwe school Impressie.
Studieloopbaanbegeleiding
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Flitstraining Verwonder en verbeter Met dank aan:
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Innovatie in het onderwijs
Een smakelijke oude dag
Kwaliteitszorg Les 4.
NHG-PreventieConsult module COPD: van ontwikkeling naar implementatie
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
POspiegel.nl Versie Besturenraad Anneke de Wolff
Uitkomsten onderzoek (2018)
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG

Inhoud presentatie Aanleiding Doel Plan – Do – Check (incl. resultaten enquête) – Act Discussie Evaluatie onderzoek

Aanleiding Herkenning bijkomende med. problemen lastig Onderzoek Suriname

Doel Verbetering herkenning bijkomende medische problemen  eerder raadplegen arts Doelgroep: groepsleiding

Hoe? Groepsleiding handvatten geven Middel: reader

Plan Inventarisatie: informatie reeds aanwezig?  nee Een aantal onderwerpen selecteren i.o.m. opleider: Slikproblemen Voedingstoestand Reflux Obstipatie Luchtwegproblemen Decubitus

Plan Interview met / reader voorleggen aan: 2 CB-ers van EMB-groepen Paramedici (logo, ergo, verpleegkundige, diëtiste) 5 Collega’s  Feedback?  Goedkeuring? Invoeren reader: Verspreiden op EMB-groepen Intranet

Do Herschrijven + aanvullen info Suriname: Uitleg per onderwerp Wanneer arts/paramedicus raadplegen?

Check Anonieme enquête groepsleiding 2 EMB- groepen: Nut? Hoe invoeren?

Resultaten enquête 14 van 25 teruggekregen Werkzaam op EMB-groep: 11: meer dan 3 jaar 3: 1-3 jaar 0: minder dan 1 jaar

Resultaten enquête 13 bekend met begrip EMB, 1 niet Voorafkennis vaker voorkomen van deze problemen bij EMB: 9 “gedeelte” 5 “alles” 0 “niks”

Oordeel reader Vormgeving:14 “goed” Titel: 14 “duidelijk” Inleiding: 4 “heel duidelijk” 10 “voldoende duidelijk”

Leerzaamheid onderwerpen

Oordeel verstrekte info Bij alle onderwerpen: 14 “informatie duidelijk” 14 “precies goed aansluitend op kennisniveau”

Verwachting beter opmerken signalen 13 beter 1 niet ingevuld

Bezoek arts 6 even snel 4 minder snel en sneller 4 niet ingevuld

Informatie toevoegen? (epilepsie, motorische problemen, visus / gehoor) 9 “ja, nuttig” 4 “nee, teveel informatie” 0 “nee, … (andere reden)” 1 niet ingevuld

Opmerkingen extra onderwerpen wel of niet opnemen: Wel: Horen erbij: alles bij elkaar Nieuwe mensen hebben hier veel vragen over Niet: Liever een 2e reader Alles in 1 reader is teveel Bestaan al readers voor Conclusie: Als naslagwerk handig alles in 1 Om allemaal te lezen teveel

Inzetten reader

BSFS 8: Handiger dan nu 3: Hetzelfde als nu 2: minder handig Opmerkingen Vooral plaatjes duidelijk Kost meer tijd, niet alle cliënten op 1 lijst BSFS niet handig vanwege luier

Opmerkingen enquêtes Weer bewust worden, geheugen opfrissen, weer alert Goed, mooi, duidelijk, zinvol, leerzaam, prettig om te lezen. Nieuwe mensen  handig Weinig medische termen  positief Eenmalige opmerkingen: Kort meer uitleg over EMB voor nieuwe mensen Ouders, verzorgers  nuttig Bezoek arts? “Even snel want we gaan toch al snel naar de arts” Cursus gehad eet- en drinktechnieken Cursus decubitus

Act Reader blijkt van nut  invoeren voor alle EMB-groepen: Overleg clustermanagers Uitleg op groepen Nieuw personeel Eventueel scholing

Check 2 Evaluatie over 1 jaar: doel bereikt?  Nieuwe enquête, grotere groep Verder n.a.v. nieuwe enquête: Updaten reader (jaarlijks) Evt BSFS invoeren Evt onderwerpen toevoegen / nieuwe reader

Discussie Vragen / opmerkingen?

Evaluatie onderzoek Wat liep goed? Iedereen was bereidwillig Product: multidisciplinair gesteund, aansluitend bij de behoefte van de doelgroep Antwoord op vraag: sneller opmerken signalen  Allemaal “Ja”!

Evaluatie onderzoek Wat liep minder goed? Trage respons op concept Onvoldoende feedback gr.l. via cb-ers Kleine groep voor enquête Wat eraan gedaan? Veel herinnerings- mailtjes Enquêtes (met vooraf mondelinge uitleg) Volgend jaar grotere groep

Rol opleider Meedenken over keuze onderwerpen Coachen bij vragen Stimuleren tot beperken Enkele keren op de agenda bij leergesprek

Beleving proces Leerzaam Motiverend Onbewust vaker kwal oz/ verbetering, minder gestructureerd Bewaking tijdspad kost aandacht Afhankelijkheid van respons van derden is lastig

Oneliner “Iedereen vanaf het begin betrekken geeft bereidwilligheid” Teken voor standvastigheid en bereidwilligheid (ADINKRA SYMBOLISM, Ghana)