Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG
Inhoud presentatie Aanleiding Doel Plan – Do – Check (incl. resultaten enquête) – Act Discussie Evaluatie onderzoek
Aanleiding Herkenning bijkomende med. problemen lastig Onderzoek Suriname
Doel Verbetering herkenning bijkomende medische problemen eerder raadplegen arts Doelgroep: groepsleiding
Hoe? Groepsleiding handvatten geven Middel: reader
Plan Inventarisatie: informatie reeds aanwezig? nee Een aantal onderwerpen selecteren i.o.m. opleider: Slikproblemen Voedingstoestand Reflux Obstipatie Luchtwegproblemen Decubitus
Plan Interview met / reader voorleggen aan: 2 CB-ers van EMB-groepen Paramedici (logo, ergo, verpleegkundige, diëtiste) 5 Collega’s Feedback? Goedkeuring? Invoeren reader: Verspreiden op EMB-groepen Intranet
Do Herschrijven + aanvullen info Suriname: Uitleg per onderwerp Wanneer arts/paramedicus raadplegen?
Check Anonieme enquête groepsleiding 2 EMB- groepen: Nut? Hoe invoeren?
Resultaten enquête 14 van 25 teruggekregen Werkzaam op EMB-groep: 11: meer dan 3 jaar 3: 1-3 jaar 0: minder dan 1 jaar
Resultaten enquête 13 bekend met begrip EMB, 1 niet Voorafkennis vaker voorkomen van deze problemen bij EMB: 9 “gedeelte” 5 “alles” 0 “niks”
Oordeel reader Vormgeving:14 “goed” Titel: 14 “duidelijk” Inleiding: 4 “heel duidelijk” 10 “voldoende duidelijk”
Leerzaamheid onderwerpen
Oordeel verstrekte info Bij alle onderwerpen: 14 “informatie duidelijk” 14 “precies goed aansluitend op kennisniveau”
Verwachting beter opmerken signalen 13 beter 1 niet ingevuld
Bezoek arts 6 even snel 4 minder snel en sneller 4 niet ingevuld
Informatie toevoegen? (epilepsie, motorische problemen, visus / gehoor) 9 “ja, nuttig” 4 “nee, teveel informatie” 0 “nee, … (andere reden)” 1 niet ingevuld
Opmerkingen extra onderwerpen wel of niet opnemen: Wel: Horen erbij: alles bij elkaar Nieuwe mensen hebben hier veel vragen over Niet: Liever een 2e reader Alles in 1 reader is teveel Bestaan al readers voor Conclusie: Als naslagwerk handig alles in 1 Om allemaal te lezen teveel
Inzetten reader
BSFS 8: Handiger dan nu 3: Hetzelfde als nu 2: minder handig Opmerkingen Vooral plaatjes duidelijk Kost meer tijd, niet alle cliënten op 1 lijst BSFS niet handig vanwege luier
Opmerkingen enquêtes Weer bewust worden, geheugen opfrissen, weer alert Goed, mooi, duidelijk, zinvol, leerzaam, prettig om te lezen. Nieuwe mensen handig Weinig medische termen positief Eenmalige opmerkingen: Kort meer uitleg over EMB voor nieuwe mensen Ouders, verzorgers nuttig Bezoek arts? “Even snel want we gaan toch al snel naar de arts” Cursus gehad eet- en drinktechnieken Cursus decubitus
Act Reader blijkt van nut invoeren voor alle EMB-groepen: Overleg clustermanagers Uitleg op groepen Nieuw personeel Eventueel scholing
Check 2 Evaluatie over 1 jaar: doel bereikt? Nieuwe enquête, grotere groep Verder n.a.v. nieuwe enquête: Updaten reader (jaarlijks) Evt BSFS invoeren Evt onderwerpen toevoegen / nieuwe reader
Discussie Vragen / opmerkingen?
Evaluatie onderzoek Wat liep goed? Iedereen was bereidwillig Product: multidisciplinair gesteund, aansluitend bij de behoefte van de doelgroep Antwoord op vraag: sneller opmerken signalen Allemaal “Ja”!
Evaluatie onderzoek Wat liep minder goed? Trage respons op concept Onvoldoende feedback gr.l. via cb-ers Kleine groep voor enquête Wat eraan gedaan? Veel herinnerings- mailtjes Enquêtes (met vooraf mondelinge uitleg) Volgend jaar grotere groep
Rol opleider Meedenken over keuze onderwerpen Coachen bij vragen Stimuleren tot beperken Enkele keren op de agenda bij leergesprek
Beleving proces Leerzaam Motiverend Onbewust vaker kwal oz/ verbetering, minder gestructureerd Bewaking tijdspad kost aandacht Afhankelijkheid van respons van derden is lastig
Oneliner “Iedereen vanaf het begin betrekken geeft bereidwilligheid” Teken voor standvastigheid en bereidwilligheid (ADINKRA SYMBOLISM, Ghana)