Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Begeleiding startende leraren
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Vernieuwend vakmanschap
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
moderniseren van het curriculum.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
Toptechniek in bedrijf
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Kansen implementatie vakwedstrijden
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
voor Rotterdamse kinderen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Presentatie voor teams Oktober 2018
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische samenwerking van de zeven Gelderse ROC’s en de Faculteit Educatie van de HAN Régie Driessen programmamanager ILS Anne-Marieke van Loon associate lector Leren en lesgeven met ICT Loes Nobbe projectleider Gelderse ROC’s Aly Smeltdirecteur ILS

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt De Gelderse Professionaliseringsagenda Structureel strategisch samenwerkingsverband van zeven Gelderse ROC’s en de Faculteit Educatie van de HAN Wat waren de drijfveren (vanuit de HAN én ROC’s)

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Betrokken partijen

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Verloop Oorsprong januari 2013 Oktober 2013 impuls door ‘Lerarenagenda’ November 2014 We raken op stoom samen Maart 2015 Bestendigen én doorgroei September 2016 Start kennisgroepen

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt We bieden het beste mbo-onderwijs in de regio Gelderland Missie

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Studenten aan de lerarenopleidingen Nieuwe docenten vanuit de reguliere lerarenopleiding Nieuwe docenten vanuit het werkveld Docenten en senior docenten bij de ROC’s Lerarenopleiders en onderzoekers van de HAN Faculteit Educatie Doelgroepen

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Werken in de driehoek

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Het realiseren van voldoende en vakbekwame docenten voor het mbo in de Gelderse regio Aankomende docenten zijn goed voorbereid op lesgeven in het mbo Docenten in het mbo beschikken over nog sterkere didactische en pedagogische competenties Doelen

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Doelen (vervolg) Lerarenopleidingen ‘mbo-gekleurd’ en professioneel in het opleiden van docenten voor het mbo. Er is een toename van docenten in opleiding die kiezen voor lesgeven in het mbo. Er is sprake van een structurele verbinding tussen onderwijs, opleiding en onderzoek waardoor de kwaliteit van het mbo-onderwijs geborgd wordt.

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Organisatie Regiegroep Tactische groep HR-overleg Kennisgroepen

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Activiteiten Gezamenlijke trajecten/ateliers (bijv. minor rekenen mbo, praktijkstages) Leer- en deelsessies, leerwerkgemeenschappen Uitvoering PDG (pedagogisch didactisch getuigschrift) Project Versterking Samenwerking Lerarenopleiding en Scholen - ontwikkeling opleidings- en samenwerkingsscholen - ontwikkeling onderwijs op vijf thema’s - ontwikkeling afstudeerrichting Beroepsonderwijs Werkconferenties (gericht op good practices) Educatieve minor beroepsonderwijs Ontwikkelen onderzoeksagenda

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Kennisgroepen: drie thema’s

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Docenten benutten het leerpotentieel van de eigen werkplek optimaal. Werkplekleren

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Werkplekleren/teamleren Onderzoek naar methodieken en instrumenten waarmee werkplekleren/teamleren in de eigen organisatie vorm gegeven kan worden Gezamenlijk leren in opleidingsteams en professionele leergemeenschappen

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Leren in opleidingsteams

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Beroepsgerichte didactiek is een essentieel onderdeel van het onderwijs, dankzij co- creatie met het werkveld. Beroepsgerichte didactiek

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt In kaart brengen van aspecten van beroepsgerichte didactiek voor opleiden van leraren en leren op de werkplek In professionele leergemeenschappen ontwikkelen van onderwijs en professionalieringstrajecten voor leraren in opleiding en docenten in het MBO Beroepsgerichte didactiek

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Beroepsgerichte didactiek

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Leren en lesgeven met ICT ROC-docenten zijn aantoonbaar competent in het leren en lesgeven met ICT. In het curriculum van de Faculteit Educatie van de HAN is lesgeven met ICT ingebed.

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Leren en lesgeven met ICT Designteams: onderzoeksmatig ontwerpen van ICT- rijke leerarrangementen Onderzoek naar fysieke omgeving (iXperium) Professionalisering zittende onderwijsprofessionals en lerarenopleiders Opleiden van aankomende leraren (leerlijn Leren en Lesgeven (ICT in curriculum lerarenopleidingen) Ontwikkelen leerlijn ICT mbo-studenten Monitoren van competentieontwikkeling docenten ROC’s

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Wat maakt dit regionaal netwerk mbo tot een succes? Kennisdeling = het sleutelwoord Op zowel strategisch, tactisch als operationeel vlak elkaar vinden in het gesprek én gewoon aan de slag gaan Het delen en benoemen van gezamenlijke perspectieven. Uitspreken van belangen en waarin je elkaar nodig hebt Doorzettingsvermogen én vertrouwen Professionaliseringsgelden helpen Opbrengsten vieren en delen

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Discussie Ben je zelf betrokken in een samenwerkingsverband waarin gewerkt wordt aan onderzoeksvragen? Wat ervaar je als succeservaringen? Wat zijn de knelpunten Hoe bewaren we de balans tussen kennisontwikkeling en de dagelijkse praktijk in de ROC’s?

Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Neem de folder mee! nl