Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff
termen en definities ELO: Elektronische Leer Omgeving Learning Management System (LMS) Sharable Content Object Reference Model (SCORM) verzameling standaarden en specificaties die bij e-learning kunnen worden toegepast.e-learning bron: wikipedia
ELO definitie "De technische voorzieningen (hardware, software en telecommunicatie infrastructuur) die de interactie faciliteren tussen: 1.het proces van het leren, 2.de communicatie die nodig is voor dat leren en 3.de organisatie van het leren" (Droste, 2003, p. 6.).
e-learning: 90’er jaren ‘leren met behulp van de computer’ ‘Blended leren’ vanaf 2008: combinatie van contacttijd en online leren. bijeenkomsten (‘les’) waar leraar en leerling elkaar zien, en ondersteuning van het leren dat daarbuiten plaatsvindt via de ELO. ingerichte ELO de rode draad in het onderwijs.
marktaandeel ELO’s 2012
inzet ELO tov doelen Zeker/hoge mate Het onderwijs flexibeler maken (bijv. overal toegang tot informatie en communicatie) 84% Het onderwijs aantrekkelijker maken (bijv. ict geeft een rijkere leeromgeving, is aantrekkelijk) 80% Het onderwijs beter organiseren (bijv. alles op een zelfde manier via één platform) 73% Nieuwe werkvormen mogelijk maken (bijv. samenwerken, zelfstandig leren) 73% Intensievere communicatie tussen leraar en leerling en leerlingen onderling 68% Nieuwe vormen van evaluatie mogelijk maken (bijv. digitaal toetsen, digitaal portfolio) 53% Leeractiviteiten en vorderingen van leerlingen beter kunnen volgen 48% (bron: De Boer, 2010, p. 16)
In Vlaanderen: Tabel 2 (bron: De Smet)
aantal voorbeelden: Informatie: Huiswerk publiceren De opdrachten, en de extra opdrachten, publiceren Rooster publiceren Behaalde toetscijfers publiceren Inleverplek voor werkstukken en opdrachten Aankondigingen publiceren Leren en interactie: Digitaal leermateriaal aanbieden Oefentoetsen aanbieden Online vragenuurtje Forum voor uitwisseling, vragen en beoordelen van elkaars producten Laten zien wie online is (tijdelijke) groepswerkruimtes voor subgroepen bieden
Marzano toegepast voorbeelden werken met ELO: Versterk het geloof dat leerlingen in zichzelf hebben (to reinforce) en prijs en beloon (providing recognition) Deelnemen aan forumdiscussie of een forum. Als leerlingen deelnemen aan een forum en je bent daar als leraar ook aanwezig, prijs en beloon. Huiswerk maken en oefenen Opdrachten, huiswerk, alles altijd vergezeld laten gaan waarom je het doet/opgeeft. De ELO is juist geschikt om de reden van het huiswerk aan te geven. Doelen stellen en feedback geven Bied formatieve toetsen aan waarmee leerlingen zichzelf kunnen toetsen.