Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Project ENW-ELO Aanbod Elektronische leeromgeving en web-CMS Toon Van Hoecke Afdeling Onderwijstechnologie Directie ICT – Universiteit Gent
Samen leren werken in de cloud
Samen leren samen werken in de cloud
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Innovatief leren met behulp van ICT
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
CoDrive en Competentie- & Beroepstaakgestuurd Leren voorMechatronica in de regio Op basis van nauwe samenwerking tussen ROC, Regionaal bedrijfsleven, en.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Collectief portfolio groep 3
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Voortgangsgesprek fase 1
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Workshop ‘visieversneller’
Een digitaal leerplatform
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Kennismanagement & Sociale media
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
Tip 7: wissel je werkvormen af
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Het motiveren van leerlingen in het VO
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
L&M Software presentatie VGN 27 juni 2011 © L&M Software.
VTE Programma Gastvrij Over de IJssel Doelen VTE Programma Gastvrij Over de IJssel Hoofddoel: Op duurzame wijze professionaliseren.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
CLIL-didactiek voor Duits
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Presentatie EduCheck SOML
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Docentvaardigheden ICT
Blended Learning en Keuzedelen: Een perfecte combinatie
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Kennisclip Web toepassingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff

termen en definities ELO: Elektronische Leer Omgeving Learning Management System (LMS) Sharable Content Object Reference Model (SCORM) verzameling standaarden en specificaties die bij e-learning kunnen worden toegepast.e-learning bron: wikipedia

ELO definitie "De technische voorzieningen (hardware, software en telecommunicatie infrastructuur) die de interactie faciliteren tussen: 1.het proces van het leren, 2.de communicatie die nodig is voor dat leren en 3.de organisatie van het leren" (Droste, 2003, p. 6.).

e-learning: 90’er jaren ‘leren met behulp van de computer’ ‘Blended leren’ vanaf 2008: combinatie van contacttijd en online leren. bijeenkomsten (‘les’) waar leraar en leerling elkaar zien, en ondersteuning van het leren dat daarbuiten plaatsvindt via de ELO. ingerichte ELO de rode draad in het onderwijs.

marktaandeel ELO’s 2012

inzet ELO tov doelen Zeker/hoge mate Het onderwijs flexibeler maken (bijv. overal toegang tot informatie en communicatie) 84% Het onderwijs aantrekkelijker maken (bijv. ict geeft een rijkere leeromgeving, is aantrekkelijk) 80% Het onderwijs beter organiseren (bijv. alles op een zelfde manier via één platform) 73% Nieuwe werkvormen mogelijk maken (bijv. samenwerken, zelfstandig leren) 73% Intensievere communicatie tussen leraar en leerling en leerlingen onderling 68% Nieuwe vormen van evaluatie mogelijk maken (bijv. digitaal toetsen, digitaal portfolio) 53% Leeractiviteiten en vorderingen van leerlingen beter kunnen volgen 48% (bron: De Boer, 2010, p. 16)

In Vlaanderen: Tabel 2 (bron: De Smet)

aantal voorbeelden: Informatie: Huiswerk publiceren De opdrachten, en de extra opdrachten, publiceren Rooster publiceren Behaalde toetscijfers publiceren Inleverplek voor werkstukken en opdrachten Aankondigingen publiceren Leren en interactie: Digitaal leermateriaal aanbieden Oefentoetsen aanbieden Online vragenuurtje Forum voor uitwisseling, vragen en beoordelen van elkaars producten Laten zien wie online is (tijdelijke) groepswerkruimtes voor subgroepen bieden

Marzano toegepast voorbeelden werken met ELO: Versterk het geloof dat leerlingen in zichzelf hebben (to reinforce) en prijs en beloon (providing recognition) Deelnemen aan forumdiscussie of een forum. Als leerlingen deelnemen aan een forum en je bent daar als leraar ook aanwezig, prijs en beloon. Huiswerk maken en oefenen Opdrachten, huiswerk, alles altijd vergezeld laten gaan waarom je het doet/opgeeft. De ELO is juist geschikt om de reden van het huiswerk aan te geven. Doelen stellen en feedback geven Bied formatieve toetsen aan waarmee leerlingen zichzelf kunnen toetsen.