Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Commercial off the shelf games in de klas
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Drieslag functioneel rekenen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Wiskunde in het hbo (Fontys)
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Over rekenen gesproken
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
NU ENGELS.
havo wiskunde A Tom Eitjes
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Werken met de Stercollecties
10e editie voor de Tweede Fase
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Presentatie Locatie Lemmer
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op Woordenweb.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus 2007.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Docentvaardigheden ICT
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Welke “wiskundes” zijn er?
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Herbert van de Voort (docent)
Open online aansluitingsmodules statistiek
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Visie op het economieonderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout (ESoE) Geeke Bruin-Muurling (ESoE) 15 december 2009

Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Even voorstellen… Christian Bokhove is: docent St. Michael College Zaandam en: Dudoc promovendus sinds 2007 onderzoek naar inzet van ICT bij het oefenen, verwerven en toetsen van algebraïsche expertise Irene van Stiphout was: docent wiskunde is: promovendus ESoE onderzoek naar ontwikkeling algebraïsche vaardigheden Geeke Bruin-Muurling was: cryptograaf, docent wiskunde is: promovendus ESoE onderzoek naar ontwikkeling rekenvaardigheden

Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Onderzoek in de doorlopende leerlijn

Inhoud presentatie complexiteit aansluitingsproblemen mogelijke oorzaken in primair onderwijs en voortgezet onderwijs voorbeelden van leerlingen en lesmateriaal Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling

Complexiteit Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling

Aansluiting po – vo Leerling klas 1 havo/vwo Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling

Structuren zien Student A Student B verdubbelen Van a naar a/1 uitvermenigvuldigen Van a naar a/1 1e jaars studenten TU/e Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling

Voorbeeld leerlingwerk Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling

Voorbeeld leerlingwerk Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling

Structuren zien Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling 1e jaars student wiskunde TU/e

Gevolgen lange termijn 3e jaars lerarenopleiding wiskunde Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling

Gevolgen lange termijn Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling 3e jaars lerarenopleiding wiskunde

Voorbeeld lesmateriaal Uit: Moderne Wiskunde

Voorbeeld lesmateriaal

Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Algemene conclusies Complexe problemen Onderwijs komt niet tot de kern –getalspecifieke strategieën bij rekenen –bij algebra gebrek aan structuur / concepten –er bestaat veel materiaal dat niet strookt met wiskunde-cultuur Aandacht voor vaardigheden én inzicht door ongewone opgaven ICT kan een rol spelen

Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Bedankt! Meer weten?

Onderzoek Christian Vraag: hoe kun je inzicht bij leerlingen ontwikkelen, oefenen en testen in een digitale omgeving? Achtergrond: ICT goed voor drill & practice, maar ook voor inzichtelijk leren? Positionering tussen –Arcavi (1994): ‘breed en vaag’ –Wenger (1987) / Gravemeijer (1990): ‘smal en concreet’

Inzicht / symbol sense Focus op: 1.Ontwikkelen van een ‘Gestalt’-blik op algebraïsche expressies / formules / vergelijkingen (zie Arcavi behavior #6) 2.Vermijden van ‘Circularity’: in een kringetje werken (Wenger) 3.Ontwikkelen van resistentie tegen ‘visueel saillante kenmerken’ van algebraïsche expressies / formules / vergelijkingen

Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling

Voorbeeldopgaven 1.Vergelijkingen met met links en rechts dezelfde factor herschrijven 2.Irrelevante deelexpressies afdekken 3.Kwadraten niet uitwerken 4.Overeenkomstige factoren zien

Los de vergelijking op:

Nabespreking

Voorbeeld leerlingwerk

Bekende vergelijking van Wenger en Gravemeijer Maak v vrij:

Nabespreking

Voorbeeld leerlingwerk

Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Conclusies Christian Leerling goed of minder goed in algebra: symbol sense wordt zelden vertoond. Een goede vaardigheid kan leiden tot meer inzicht Inzicht kan er voor zorgen dat vaardigheden beter worden Beide versterken elkaar Ongewone opgaven die een ‘crisis’ veroorzaken kunnen heilzaam werken

Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Algemene conclusies Complexe problemen Onderwijs komt niet tot de kern –verkokering bij rekenen –bij algebra gebrek aan structuur / concepten –er bestaat veel materiaal dat niet strookt met wiskunde-cultuur Aandacht voor vaardigheden én inzicht door ongewone opgaven ICT kan een rol spelen

Discussie Wat is belangrijker? Inzicht of vaardigheden? Wat vindt u van het idee van het creëren van een “crisis”?

Gevolgen lange termijn 3e jaars lerarenopleiding wiskunde