Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Open dag TU Lerarenopleiding
Industriële Chemie VWO 6
Een “Beter Bèta School”?
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Ontwerpprojecten In de praktijk
Drieslag functioneel rekenen
Bétapartnersconferentie
Aardrijkskunde Olympiade Leerlingen bovenbouw H/V.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Wiskunde in Technologie
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
NLT modules en excellentiebevordering
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Werken met de Stercollecties
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Onderwijsconferentie Programma Een korte presentatie Een actieve oefening Een kijkje in de keuken.
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Welkom Masteropleiding Science Education and Communication
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
Bèta activiteiten op het Comenius College
Customize!.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Nina in de klas Pier Siersma Herbert Vissers College Nieuw Vennep.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Aanleiding en doelstelling
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Kennisclip Web toepassingen
Doorstroom van ISK naar MBO
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Technasium op het GRC.
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Niemand vergeet een goede leraar
Cijferloos lesgeven bij talen
Verbeteren aansluiting vo – wo
Zomerschool TCC 2019.
ONZ bij ons op school.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Transcript van de presentatie:

Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen ELAN, Universiteit Twente

Twents Meesterschap  Voorstellen  Doel: wat kun je als opleider met docenten en studenten samen bereiken?  Kijkje in de Twentse keuken  Lerarenopleider+  Trends

Twents meesterschap lerarenconferentie  Jaarlijkse lerarenconferentie  Bijdragen van lerarenopleiders, docenten en gastsprekers  Vakdidactiek en vakinhoud: update en vernieuwingen  250 deelnemers

Docentontwikkelteams rationale en opzet Rationale Ontwikkelen door te ontwikkelen. Alleen nieuw materiaal introduceren werkt niet (v Berkel, Coenders ea) Opzet  Tien DOTs: trekker docenten  School geeft docent op, docent heeft 60 uur  Elke 2e maandag van de maand, uur  Docent kiest school-relevant ontwikkeldoel  Werving rechtstreeks via docent en via stropdasbezoeken

Docentontwikkelteams: voorbeelden  NLT-netwerk  Technasium-netwerk Overijssel  Lesson Study wiskunde  3xO: Onderzoeksleerlijn Nieuw:  Natuurkunde  Beta-samenhang  Nieuwe Scheikunde  Onderzoekslijn wiskunde  Lab on a chip  Wiskunde D  Informatica

Docentontwikkelteam natuurkunde: opties  Peer instruction (Mazur/Harvard)  Vervolg op RUG-docentengroep en NVON-boekwerk  ontwikkelen nieuwe conceptuele vragen  Onderzoek naar leereffect  Getting practical: praktikum revisited, workshop uit UK project  Probleemoplossen  Nieuwe natuurkunde FCI - Bouwmans, Montessori Hengelo

Onderzoek  Afstudeeronderzoek  relatie met onderzoek & schoolpraktijk  Docenten-onderzoek: DUDOK (lang), academische opleidingsscholen (kort)  Promoverende HBO-collega’s  “Wat werkt in de praktijk?” (onderwijsbewijs)  Docentontwikkelteams met onderzoekselementen  Samenwerking met onderwijskunde Voorbeelden:  Peer learning scheikunde, Floor Bos, Etty Hillesum, Deventer  Concept mapping natuurkunde, Roland Meijerink, Herbert Vissers, Nw Vennep  Leren van docenten bij NLT, Talitha Visser, Noordik, Almelo  Lesson study, intervisie op z’n Japans, Daan van Smaalen

Technasium  Ontwerpen & Onderzoeken  60+ scholen  Authentieke opdrachten  Nieuwe lesbevoegdheid of aantekening?  Differentiatie & profilering scholen  Onderzoek en ontwikkeling  Meesterproef met begeleiding HBO/WO

Twee-naar-Een voor Toppers traject: analyse en maatwerk Situatie: af en toe een tweedegrader, uitval 100% Analyse problemen en gekozen oplossingen:  Gebrek aan studietijd > afspraken met scholen ma+vr studieverlof  Niveau te moeilijk/abstract > intake assessment incl uitprobeervak  Aanschuifonderwijs > studieruimte voor 2/1 groep en begeleiding  Alleen bezig > groepsgewijs aan de slag Rectoren en opleidingsdirecteuren ontwerpen mee, ownership Lerarenbeurs 80-90% rendement is mogelijk, groep is nog bezig

 Masterclasses  Bijspijkerkampen  Online leeromgeving  Vavo-HO  Profielkeuzehulp / wedstrijd  Nederlandse Taalcursus  Summerschool wiskunde  Meeloopdagen  Voorlichtingsdagen Verduurzaming aansluiting HET PRE-UNIVERSITY COLLEGE ACTIVITEITEN VOOR LEERLINGEN

het Digitale onderwijs  Online Leeromgeving –Digitaal onderwijs geven Elektronische leeromgeving Digiborden –Digitale klassen netbooks e-readers

Online leeromgeving  Aanvullingen op boeken, oefeningen, animaties, examens, luistertoetsen  2009: bezoekers, die gem 16 minuten actief zijn  Docenten gebruiken het ook,  Volgende stap: Docentenportaal  Ophalen en in eigen digitale leeromgeving zetten onderdelen  Open Source, zie bv ook OU-UK  Ideeen van docenten  Productie door studenten  Lerarenopleider: iets mee doen??

Vragen ? Welke trends ziet u voor lerarenopleiders? 