Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen ELAN, Universiteit Twente
Twents Meesterschap Voorstellen Doel: wat kun je als opleider met docenten en studenten samen bereiken? Kijkje in de Twentse keuken Lerarenopleider+ Trends
Twents meesterschap lerarenconferentie Jaarlijkse lerarenconferentie Bijdragen van lerarenopleiders, docenten en gastsprekers Vakdidactiek en vakinhoud: update en vernieuwingen 250 deelnemers
Docentontwikkelteams rationale en opzet Rationale Ontwikkelen door te ontwikkelen. Alleen nieuw materiaal introduceren werkt niet (v Berkel, Coenders ea) Opzet Tien DOTs: trekker docenten School geeft docent op, docent heeft 60 uur Elke 2e maandag van de maand, uur Docent kiest school-relevant ontwikkeldoel Werving rechtstreeks via docent en via stropdasbezoeken
Docentontwikkelteams: voorbeelden NLT-netwerk Technasium-netwerk Overijssel Lesson Study wiskunde 3xO: Onderzoeksleerlijn Nieuw: Natuurkunde Beta-samenhang Nieuwe Scheikunde Onderzoekslijn wiskunde Lab on a chip Wiskunde D Informatica
Docentontwikkelteam natuurkunde: opties Peer instruction (Mazur/Harvard) Vervolg op RUG-docentengroep en NVON-boekwerk ontwikkelen nieuwe conceptuele vragen Onderzoek naar leereffect Getting practical: praktikum revisited, workshop uit UK project Probleemoplossen Nieuwe natuurkunde FCI - Bouwmans, Montessori Hengelo
Onderzoek Afstudeeronderzoek relatie met onderzoek & schoolpraktijk Docenten-onderzoek: DUDOK (lang), academische opleidingsscholen (kort) Promoverende HBO-collega’s “Wat werkt in de praktijk?” (onderwijsbewijs) Docentontwikkelteams met onderzoekselementen Samenwerking met onderwijskunde Voorbeelden: Peer learning scheikunde, Floor Bos, Etty Hillesum, Deventer Concept mapping natuurkunde, Roland Meijerink, Herbert Vissers, Nw Vennep Leren van docenten bij NLT, Talitha Visser, Noordik, Almelo Lesson study, intervisie op z’n Japans, Daan van Smaalen
Technasium Ontwerpen & Onderzoeken 60+ scholen Authentieke opdrachten Nieuwe lesbevoegdheid of aantekening? Differentiatie & profilering scholen Onderzoek en ontwikkeling Meesterproef met begeleiding HBO/WO
Twee-naar-Een voor Toppers traject: analyse en maatwerk Situatie: af en toe een tweedegrader, uitval 100% Analyse problemen en gekozen oplossingen: Gebrek aan studietijd > afspraken met scholen ma+vr studieverlof Niveau te moeilijk/abstract > intake assessment incl uitprobeervak Aanschuifonderwijs > studieruimte voor 2/1 groep en begeleiding Alleen bezig > groepsgewijs aan de slag Rectoren en opleidingsdirecteuren ontwerpen mee, ownership Lerarenbeurs 80-90% rendement is mogelijk, groep is nog bezig
Masterclasses Bijspijkerkampen Online leeromgeving Vavo-HO Profielkeuzehulp / wedstrijd Nederlandse Taalcursus Summerschool wiskunde Meeloopdagen Voorlichtingsdagen Verduurzaming aansluiting HET PRE-UNIVERSITY COLLEGE ACTIVITEITEN VOOR LEERLINGEN
het Digitale onderwijs Online Leeromgeving –Digitaal onderwijs geven Elektronische leeromgeving Digiborden –Digitale klassen netbooks e-readers
Online leeromgeving Aanvullingen op boeken, oefeningen, animaties, examens, luistertoetsen 2009: bezoekers, die gem 16 minuten actief zijn Docenten gebruiken het ook, Volgende stap: Docentenportaal Ophalen en in eigen digitale leeromgeving zetten onderdelen Open Source, zie bv ook OU-UK Ideeen van docenten Productie door studenten Lerarenopleider: iets mee doen??
Vragen ? Welke trends ziet u voor lerarenopleiders?