Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland
Presentatie Korte introductie Gezondheidszorg barometers in Nederland Keuze-informatie voor patiënten Discussiepunten
Introductie 1.Gebruik Farmacotherapeutisch Kompas (CVZ) 2.Kiezen in Zorg (ZonMw) 3.Keuze en regie (Patiëntenorganisatie: NPCF) 4.Effect overheidsbeleid patiënten/cliënten (NPCF)
Barometers in Nederland Nationale Zorgenquête 2010 (Orde van Medisch Specialisten) Gezondheidszorg Monitor 2009 (Newcom) Zorgbalans (RIVM, jaarlijks) -125 indicatoren -Prestaties op hoofdlijnen -Grote hoeveelheid onderliggende bronnen (o.a. CQ-index) -Verdiepend onderzoek op basis signalen
Zorgbalans Kwaliteit + Patiëntveiligheid + Daling sterfte -Toegankelijkheid (wachttijden) -Stijging zorguitgaven -Beschikbare informatie over zorguitkomsten
Transparantie voor patiënten Ranglijsten ziekenhuizen (Media) Zorgkaart Nederland Consumentenbond Openbaarheid tuchtrechtspraak CQ index Kiesbeter.nl
CQ index Wat vinden patiënten belangrijk en wat zijn ervaringen? 17 uitontwikkelde indexen, 11 in ontwikkeling Wetenschappelijke aanpak Doelgroepen: patiënten, verzekeraars, zorgaanbieders, overheid, cliëntenorganisaties, inspectie.
Kiesbeter.nl (RIVM) Keuze-informatie op: Aandoening Zorginstelling Zorgverzekeringen Patiënteninformatie 4,3 miljoen bezoekers 2009
Vraagstukken Interessante discussiepunten: Kan de patiënt wel een keuze maken? Wie heeft de regie? Arts of patiënt? Voorbeeld: Regie over Elektronisch patiënten dossier (EPD) Toegang voor patiënt Beheer toegang door Patiënt (SMS) Hoe transparant? Voorbeeld: Toegankelijkheid tuchtrechtuitspraken