Leiderschapstypen in de klas Diederik Slob. Wat is de vraag? Film op de tweede bijeenkomst Artikel over Weber’s leiderschapstypen 1 + 1 = 2! Kan ik de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Time management in het onderwijs
Van uitleggen leer je het meest
door: Roderick Juffermans
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
De Paasquiz.
Omgaan met geschiedenis
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Ik hou van Holland spel!.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Aanpak problematisch gedrag
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
V2.5 NdF-h4 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Alternatieve speeltuin
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Voorspelbaar? mooie gemeente! missionaire gemeente dat begint met verlangen.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Les 1 Huiswerk was: HST 9 helemaal af.. HST 10 aan de PC Om meer op eigen tempo te kunnen werken, gaan we HST 10 zelfstandig aan de computer maken. Je.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Ouderavond
Kan je zien of iemand holebi is?
Wie bestuurt Nederland
Passend onderwijs.
LOB zeven stappen naar succes
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Burgerschap Samenwerkend leren
Boekbespreking pedagogiek leerlijn 2
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Living lab & Storytelling
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Hoe gaan we dat voorkomen?
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Cursus assistent-scheidsrechter
Onze school is een KiVa-school!.
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Titel Ondertitel.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Semantisatieverhaal: Het is nu maart, en na maart komt april hè
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Workshop Smakelijke eters
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Indeling Titel Subtitel.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Titelindeling Subtitel.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Leiderschapstypen in de klas Diederik Slob

Wat is de vraag? Film op de tweede bijeenkomst Artikel over Weber’s leiderschapstypen = 2! Kan ik de typologie van Weber gebruiken om te analyseren wat er in de klas gebeurt?

Max Weber ( ) Een van de grondleggers moderne sociologie Politieke economie Essay: Politik als Beruf – Wat is een staat? Geweldsmonopolie – Wat is een leider/politicus? Geen heilige, afstand van volk – Wat geeft een leider macht?

Wat geeft een leider macht? Het gaat om legitimering van de positie We kijken naar ‘ideaaltypes’ Charismatisch gezag Traditioneel gezag Legaal-rationeel gezag

Charismatisch gezag Macht komt vanuit persoonlijke kwaliteit De leider moet zich continu legitimeren Moet goed kunnen invoelen wat er onder zijn volgelingen leeft.

Traditioneel gezag Macht komt met afkomst of gewoonte Bijvoorbeeld de koningin of de vader in een traditioneel gezin Drijft op het aanwakkeren en in stand houden van ongelijkheid tussen leider en ondergeschikten.

Legaal-Rationeel gezag Wordt ook wel bureaucratisch gezag genoemd Macht komt met positie Positie legitimeert gezag Moet het zadel blijven door te zorgen dat andere leiders ofondergeschikten hem niet kunnen wippen.

Hypothese Ik verwacht dat ik de manier waarop leraren hun authoriteit in de klas bewaken kan beschrijven met het model van Weber. Ik neem aan dat iemand zelden totaal in een ideaaltype valt. De meeste leraren zullen trekjes van meerdere kanten hebben.

Onderzoeksopzet Ik richt me op charismatisch vs bureaucratische gedrag Ik doe een eerste observatie om een beetje een indruk te krijgen hoe het er in een klas aan toe gaat. Met behulp van de eerste observatie en literatuur maak ik een lijst van (praktische!) punten waarop ik denk dat de twee types verschillen. Ik kijk of ik die scorelijst kan toepassen.

Vertaling naar praktijk A. Charismatische leraar – spreekt op persoonlijke titel (“ik vind dat niet leuk, dus doe het niet”) – is los van omgang – legt uit waarom dingen moeten B. Traditionele leraar – Ik ben er niet helemaal uit hoe je dit kan vertalen. Wellicht is de patriarchale oude rot in het vak een voorbeeld. – Geeft uitleg als “ik doe dit 40 jaar, dus ik weet het beter”. C. Bureaucratische leraar – Verwijst naar schoolregels – Houdt strak aan de schoolplanning vast – Geeft uitleg als “zo hebben we het afgesproken, dus doen”. – Hecht sterk aan methodes

Scoreformulier SituatieCharismatische aanpak = 1 Buraucratische aanpak = 5 ScoreOpmerkingen Leerling weigert iets publiekelijk Spreekt leerling persoonlijk aan en handelt de zaak zelf af Stuurt de leerling naar de directeur Leerling raffelt taak af Leraar probeert te motiveren Leraar verwijst naar einddoel Leerling komt niet opdagen Pakt leerling aanGaat naar ouders

Onderzoeksopzet Ik richt me op charismatisch vs bureaucratische gedrag Ik doe een eerste observatie om een beetje een indruk te krijgen hoe het er in een klas aan toe gaat. Met behulp van de eerste observatie en literatuur maak ik een lijst van (praktische!) punten waarop ik denk dat de twee types verschillen. Ik kijk of ik die scorelijst kan toepassen. Kip? Ei?

Eerste observatie Kleuterklas Het lukt me niet om mijn formulier aan te vullen! Waar zit het probleem? Wat denken jullie?

Gezag en volgelingen De indeling van Weber draait om legitimatie Kleuters accepteren zo ongeveer iedereen die groter is dan zijzelf als gezag Je hoeft je dus niet te legitimeren Een deel van de kleuterschool gaat juist over het leren omgaan met gezag Voorbeeld: Juf knikkert kind eruit. Doet zij dat om haar eigen gezag te herstellen, of om het kind te leren dat ‘nee’ toch echt ‘nee’ is?

Metafoor Vraag je aan een schaapsherder op welke wijze hij precies zijn schapen leidt? Daar weet hij het antwoord niet op omdat het niet relevant is voor zijn situatie. Er is een duidelijke gezagsverhouding, maar die laat zich niet vangen in Weber’s typologie.

Conclusie (tot nu toe) Ik verwacht dat ik de manier waarop leraren hun authoriteit in de klas bewaken kan beschrijven met het model van Weber. Op dit moment is het resultaat negatief Ik neem aan dat iemand zelden totaal in een ideaaltype valt. De meeste leraren zullen trekjes van meerdere kanten hebben. Kan ik nu niet beantwoorden Ik heb het sterke vermoeden dat dit onderzoek in de bovenbouw meer oplevert, en wellicht ook in de middenbouw.