Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter Leefmilieu
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Waarom dit boek? Grote impact ruimtelijke wanorde –Natuur en landschap –Files, verkeersonveiligheid –Luchtvervuiling, waterkwaliteit, lawaai –Kosten riolering, openbaar vervoer, post,… Gebrek aan media- aandacht en maatschappelijk debat
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Vijf hoofdstukken - vijf ruimtevragers Wonen Winkelen Mobiliteit Bedrijvenzones Havens en logistiek
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Hoofdstuk 5: Logistiek en havens Globalisering en mainports 120 -> 250 miljoen ton overslag Containertrafiek boomt Hamburg – Le Havre: 90 milj. TEU gepland
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Saeftinghedok 8 miljoen containers ha op de schop vrachtwagens/dag Achterlandverkeer en “crowding out” E 313 > 100% capaciteit Luchtvervuiling en klimaatimpact
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Welke economie willen we? Kiezen voor toegevoegde waarde of voor tonnage? TW Antwerpen: 49 euro/ton TW Zeebrugge: 22 euro/ton TW Gent: 140 euro/ton
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Havens als productiecentra Lokale productie: –Hogere toegevoegde waarde en meer werkgelegenheid dan logistiek –Betere modal split dan logistiek Kiezen voor hoogwaardige groene industrie –Bio-chemie, recyclage, koppeling processen,… –Aandacht voor energie
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Ruimtegebrek? Nog veel ruimtereserves beschikbaar –Haven Antwerpen: 900 ha –Haven Gent: ha –Achterhaven Zeebrugge Inzetten op intensief ruimtegebruik Interne reserves kans voor cradle-to-cradle concept
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Achterland: slimme logistiek? Extended gateway: verlengstuk van de zeehavens –Economisch Netwerk Albertkanaal Fabel van watergebonden zones –Veel bedrijven gebruiken geen binnenvaart –Natransport via de weg Mobiliteit is niet grensstellend –Enkel oog voor lokale ontsluiting –E 313 en ENA: file van Antwerpen tot Limburg?
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Moet er nog water zijn? Watertekort vereist keuzes, en-en-en beleid lukt niet meer: –Verdieping Schelde –Schipdonkkanaal (Seine Schelde West) –Nieuwe sluis Kanaal Gent - Terneuzen –Koelwater en proceswater –Klimaatverandering Er is te weinig water –Verdroging –Verzilting
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Gebrek aan Europees havenbeleid Goederen afmeren zo dicht mogelijk bij afzetmarkt –Achterlandverkeer beperken Samenwerking tussen havens: van mainports naar havennetwerken –Meer kansen kustvaart, binnenvaart en spoor –Samenwerking tussen concurrenten?
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Voorzetten voor debat 1.Havens moeten productiecentra worden 2.Mobiliteit in het achterland moet grensstellend zijn 3.Watertekort vereist keuzes 4.Nood aan sturend Europees havenbeleid en betere samenwerking