INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM Utrecht, 14 november 2011
Inhoud Het lectoraat innovatie Innoveren in netwerken is ingewikkeld Hoe dan wel De ronde tafels
Het lectoraat innovatie
Noodzaak tot innoveren Organisaties kunnen niet meer de vereiste kwaliteit tegen het vereiste ‘lage’ kostenniveau realiseren WMO stelt hogere eisen aan medewerkers Innoveren is leuk, geeft energie
Traditionele organisatie Organisatie met focus Organisatie met kern competenties Keten relaties Netwerk relatie Virtuele organisatie Hierarchie Onderkenning service en business units Outsourcing Ongelijk- waardige relaties Partnership & Gelijk- waardige relaties Partnerships Gelijkwaardige relaties Gezamenlijke doesltellingen Losse relaties event driven op basis van toegevoegde waarde Push: Verzakelijking Pull: ICT Organisaties werken meer samen
Niet nieuws onder de zon? Al in de 15 e eeuw had Justus Lipsius een netwerk in Europa met 750 volgelingen
Veel inspanning, weinig resultaat Innovaties binnen afdelingen en tussen organisaties kosten enorm veel inspanning Studies laten zien dat tot 70% van de samenwerkingen falen
Belangrijkste oorzaak van het falen Belangen partijen niet op elkaar afgestemd
Maar er is meer! Onvoldoende commitment Gebrek aan vertrouwen Relaties zijn onvoldoende gedefinieerd Geen duidelijke visie Operationele problemen Niet de beste mensen Geen samenwerkingsprogramma Complexe procesontwerpen
Hoe dan wel ??
Regisseren van het netwerk ‘de goede dingen doen’ ‘de dingen goed doen’ Regisseur Spelers
De regisseur 1) Selecteer de juiste mensen 2) Formuleer een duidelijke visie en focus 3) Bepaal de passende samenwerkingsvorm 4) Wees selectief in het aantal projecten 5) Maak afspraken over inspanning levering en nut verdeling
1) Selecteer de juiste mensen - Goede competenties - Goede samenwerkingsvaardigheden
2) Formuleer duidelijke visie en focus
3) Bepalen van samenwerkingsvorm Functioneel Samenwerken Ondernemend Samenwerken Transactioneel Samenwerken Verkennend Samenwerken Verbeteren Vernieuwen Delen Uitwisselen
4) Wees selectief in aantal projecten - Stopzetten van projecten - Overzicht maken van projecten - Portfoliomanagement - Kies de juiste projecten
Portfolio projecten De vijf aspecten van Rogers: Relatief voordeel Compatibiliteit Complexiteit Testbaarheid Zichtbaarheid
Kies de juiste projecten
5) Maak afspraken over inspanning levering en nut verdeling Wie moet wat doen, wie levert wat, wanneer? – in uren – in kwaliteit Wie krijgt welk nut en wanneer? – welbevinden/waarde – geld/euro’s
De spelers 1. Ken je positie in het netwerk 2. Denk aan het nut voor de partner 3. De vier waarden van Lipsius: - Vertrouwen - Redelijkheid - Vrijgevigheid - Altruïsme
KERN CORE CLOSE Effect voor kern CORE DISTINCT negatief effect resultaat kern CORE DISPOSABLE algemene toepassing X X X X X X 1) Ken je positie in het netwerk Hoe is de positie t.o.v. de kern
1) Ken je positie in het netwerk Wat is het belang van een ieder? Disney McDonald’sCoca Cola formele 10 jaars alliantie (sinds 1997) Gedeelde visie (sinds 1950) formele marketing alliantie (sinds 1985)
De ronde tafels Analyseren van het netwerk Het scoren van een innovatieproject aan de hand van de 5 factoren van Rogers