INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
Risicomanagement met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Welkom bij La Place Lunchbijeenkomst Greenport Holland 8 januari 2014.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Nationaal Innovatie Event
Een startersgids voor innovatie
1 Resultaat bevraging ter voorbereiding van deze studiedag door Steven De Looze, stafmedewerker financieel beleid van het Vlaams Welzijnsverbond.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Proces en Product.
Oxalis Oxalis know-how, network and experience in maritime, transport and logistics Uitdagingen van informatie-uitwisseling in de logistieke keten Seminar.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Business Marketing Management
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
NVAG Nascholing Sectie Beleid 2 december 2014
Introductie 40 jaar werkervaring Diverse organisaties
Workshop ‘visieversneller’
Vormgeven van de HRM-functie
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Effectieve samenwerking
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Transmurale samenwerking regio utrecht Heleen Koster-Raven, hoofd afdeling diëtetiek Diakonessenhuis Utrecht/Zeist voorzitter Transmuraal Overleg Diëtisten.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Succesvolle samenwerking tussen organisaties. Soms zo verdomd moeilijk ! Veerle Opstaele Wijnegem 26/05/16.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Visie op oncologische zorg V
HELP! Beren op de omgevingsweg
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Innovatie… niets nieuws!
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
V.
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Contactpersonen bijeenkomst
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Dr. Manja Bomhoff & Mr. dr. Yvonne van der Vlugt
Transcript van de presentatie:

INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM Utrecht, 14 november 2011

Inhoud Het lectoraat innovatie Innoveren in netwerken is ingewikkeld Hoe dan wel De ronde tafels

Het lectoraat innovatie

Noodzaak tot innoveren Organisaties kunnen niet meer de vereiste kwaliteit tegen het vereiste ‘lage’ kostenniveau realiseren WMO stelt hogere eisen aan medewerkers Innoveren is leuk, geeft energie

Traditionele organisatie Organisatie met focus Organisatie met kern competenties Keten relaties Netwerk relatie Virtuele organisatie Hierarchie Onderkenning service en business units Outsourcing Ongelijk- waardige relaties Partnership & Gelijk- waardige relaties Partnerships Gelijkwaardige relaties Gezamenlijke doesltellingen Losse relaties event driven op basis van toegevoegde waarde Push: Verzakelijking Pull: ICT Organisaties werken meer samen

Niet nieuws onder de zon? Al in de 15 e eeuw had Justus Lipsius een netwerk in Europa met 750 volgelingen

Veel inspanning, weinig resultaat Innovaties binnen afdelingen en tussen organisaties kosten enorm veel inspanning Studies laten zien dat tot 70% van de samenwerkingen falen

Belangrijkste oorzaak van het falen Belangen partijen niet op elkaar afgestemd

Maar er is meer! Onvoldoende commitment Gebrek aan vertrouwen Relaties zijn onvoldoende gedefinieerd Geen duidelijke visie Operationele problemen Niet de beste mensen Geen samenwerkingsprogramma Complexe procesontwerpen

Hoe dan wel ??

Regisseren van het netwerk ‘de goede dingen doen’ ‘de dingen goed doen’ Regisseur Spelers

De regisseur 1) Selecteer de juiste mensen 2) Formuleer een duidelijke visie en focus 3) Bepaal de passende samenwerkingsvorm 4) Wees selectief in het aantal projecten 5) Maak afspraken over inspanning levering en nut verdeling

1) Selecteer de juiste mensen - Goede competenties - Goede samenwerkingsvaardigheden

2) Formuleer duidelijke visie en focus

3) Bepalen van samenwerkingsvorm Functioneel Samenwerken Ondernemend Samenwerken Transactioneel Samenwerken Verkennend Samenwerken Verbeteren Vernieuwen Delen Uitwisselen

4) Wees selectief in aantal projecten - Stopzetten van projecten - Overzicht maken van projecten - Portfoliomanagement - Kies de juiste projecten

Portfolio projecten De vijf aspecten van Rogers: Relatief voordeel Compatibiliteit Complexiteit Testbaarheid Zichtbaarheid

Kies de juiste projecten

5) Maak afspraken over inspanning levering en nut verdeling Wie moet wat doen, wie levert wat, wanneer? – in uren – in kwaliteit Wie krijgt welk nut en wanneer? – welbevinden/waarde – geld/euro’s

De spelers 1. Ken je positie in het netwerk 2. Denk aan het nut voor de partner 3. De vier waarden van Lipsius: - Vertrouwen - Redelijkheid - Vrijgevigheid - Altruïsme

KERN CORE CLOSE Effect voor kern CORE DISTINCT negatief effect resultaat kern CORE DISPOSABLE algemene toepassing X X X X X X 1) Ken je positie in het netwerk Hoe is de positie t.o.v. de kern

1) Ken je positie in het netwerk Wat is het belang van een ieder? Disney McDonald’sCoca Cola formele 10 jaars alliantie (sinds 1997) Gedeelde visie (sinds 1950) formele marketing alliantie (sinds 1985)

De ronde tafels Analyseren van het netwerk Het scoren van een innovatieproject aan de hand van de 5 factoren van Rogers