Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Inhoud 3d printing Trends en toekomst Het MKB 3dPlaza.
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.
I.D. n° 2 : onze belofte.
Optimaliseren van het assortiment
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Samenwerking UnieKo – Randstad
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Hengelo loopt leeg!.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
De wereld van e-commerce HOC ICT – Jeroen Stumpel – 8 maart 2012 Stumpel.nl voor al uw boeken & kantoorartikelen.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Introductie tot het boekenvak:
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Lekker Lokaal! Waarom van ver halen als het dichtbij gemaakt wordt?
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Zeist Er is echt werk aan de winkel! Gerard Zandbergen winkelwiskundige, betrokken bewoner.
Hoofdstuk 2.
© Shopping 2020 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN INKOOP EN SUPPLY CHAIN expertgroep Inkoop en Supply Chain Juni 2014.
Branche analyse Boekhandels 2014
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
TransActie Netwerk Nederland …. traag betalende overheden en grote bedrijven worden een deugd voor het MKB bedrijfsleven.
Houd uw winkel in de hand met. Strategie Wat heeft u in de hand? Uw inkopen (u koopt alleen in wat nodig is) Uw verkopen (u rekent snel en efficiënt.
Opstellen begroting Openingsbalans.
Inleiding Horst Centrum Online Hans den Bekker
Kan een offline winkel als aanvulling op uw e-shop een meerwaarde bieden? Kenny Van Paesschen Zaakvoerder.
Inrichten van de webwinkel. Meest voorkomende fouten in-e-commerce-design-and-how-to-avoid-them/
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Gezamenlijk naar efficiënter en veiliger betalingsverkeer Pinnen bij sportclubs Ook iets voor u? René de Wit Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.
Kengetallen.
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Onderzoek naar leegstand binnenstad Rekenkamercommissie Dordrecht
Lesbrief 5 E-Commerce Source: wikimedia commons.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Hoe interessant is residentieel vastgoed nog?
Op sneeuwklas in Zwitserland
Collect&Go – FEVIA 19/10/2017.
Online Marketing voor het MBO
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Financieel 1.
Financieel 1.
Baanwinkels en gemeenten op één lijn Kick off N10
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Goederenstroom Voorraad.
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Goederenstroom Hoofdstuk 4 Derving.
Goederenstroom en voorraadbeheer
in omnichannel retail van de toekomst
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 8 Online bestellingen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering

5 TRENDS in retail 1.Digitale revolutie 2.Macht leverancier => retailer => consument 3.E-commerce wordt everywhere commerce 4.Koopstromen wijzigen snel 5.Fysieke winkel wordt (een dure) schakel in het verkoopskanaal

Digitale revolutie Online bijna 20% van de markt.

Digitale revolutie Papieren boekenE-boeken 97.1 %Meer dan 3% van de markt Onder drukStijgend

Papieren boekenE-boeken Hybride lezen Digitale revolutie

Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel Macht verschuift van retailer naar consument

Omnichannel Consument Macht verschuift van retailer naar consument

Plaats Expertise Moment SNELHEID gemak Prijs Beleving Actie E-commerce wordt Everywhere commerce Vertrouwen

E-commerce wordt Everywhere commerce

Koopstromen wijzigen snel Grote aantrekkingskracht van buitenstedelijke handelsconcentraties Auto wordt uit de steden geweerd Grote winkels vinden moeilijk (betaalbare) panden met voldoende oppervlakte.

Koopstromen wijzigen snel: locatietypes Aandeel Kleinhandel Houding Overheid PeriferieSterk toenemendNegatief ShoppingsLicht toenemendNegatief KernenDalendStimulerend beleid OnlineSterk toenemendStimulerend beleid

Koopstromen wijzigen snel A - Locaties Bestemming Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls

Koopstromen wijzigen snel: handelskernen Antwerpen, Brussel, Gent, Brugge Leuven, Aalst, Mechelen, Kortrijk… Andere

Koopstromen wijzigen snel: handelskernen Internationaal €/m² ! Diffuus straatbeeld Toenemende leegstand (> 10%)

Fysieke winkel wordt een dure schakel in het verkoopskanaal Omzet onder druk De meeste kosten zijn vast: huur, personeel… Winkelvoorraad is duur en risicovol: – een ‘kapitaal’ – dervingsrisico – afschrijvingsrisico

Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde De fysieke winkel en rotaties

Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail

Omnichannel KostenFysieke winkelOnline 1PersoneelFulfilment en retouren 2HandelspandMarketing 3VoorradenIT

Disruptie

Vragen? Guido De Smet