De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Baanwinkels en gemeenten op één lijn Kick off N10

Verwante presentaties


Presentatie over: "Baanwinkels en gemeenten op één lijn Kick off N10"— Transcript van de presentatie:

1 Baanwinkels en gemeenten op één lijn Kick off N10

2 Gedeputeerde Geert Versnick, provincie Oost-Vlaanderen
Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

3 2012-2015: interprovinciale studie detailhandel (EFRO)
Detailhandel in alle Vlaamse gemeenten/provincies in kaart Evoluties Pijnpunten, waaronder: Bovenmatige ontwikkeling van detailhandel in de periferie Vooral planmatige winkelgebieden: baanconcentraties en shopping centra ( : stijging van DH algemeen met 170% in Vlaanderen) Vaak ten nadele van de kernwinkelgebieden Leegstand stijgt er ( : stijging met 69,5% in Vlaanderen) Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

4 Leegstand Veel oorzaken Kleine/oude panden in de kernen
Weinig uitbreidingsmogelijkheden in de kernen Dure parkeertarieven in de kernen Moeilijke bereikbaarheid E-commerce Vergunningenbeleid grootschalige projecten buiten de kernwinkelgebieden.  baanwinkels en verlinting Ontradend beleid is moeilijk Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

5 Testcases: N10 en N70 Provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen Steun van EFRO en Vlaamse overheid Ontwikkelen van nieuw beleid en instrumenten, kernversterking Samen met de gemeenten en intergemeentelijk Samenwerking verschillende beleidsdomeinen binnen gemeenten en provincies  sluit aan bij decreet handelsvestigingsbeleid  sluit aan bij provinciale visies op detailhandel (2014) Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

6 Nadenken over goed ruimtegebruik = must > ruimte schaars
> mobiliteitscongestie Samenwerking vanuit economie en RO ook met mobiliteit Globale aanpak over provinciegrenzen en gemeentegrenzen: opheffen van intergemeentelijke concurrentie; lasten en lusten in een faire balans brengen  In de geest van visie provincies mbt kernversterking; zorgzaam ruimtegebruik en vlotte mobiliteit Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

7 Gedeputeerde Ludwig Caluwé, provincie Antwerpen
Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

8 Marge krimp ook zichtbaar bij periodieke goederen zoals modesegment
Kernversterking en gefundeerde lange termijnvisie staan centraal bij de uitwerking van dit project Kernversterking is economisch en ruimtelijk een beleidstopic van de provincies = visies goedgekeurd eind 2014 Zoeken naar gepaste balans van vraag en aanbod = geen overaanbod verder ontwikkelen Grenzen aan de groei : marges krimpen ; overaanbod wordt ook zicht baar in perifere locaties ( baanwinkels ) als in kernen Zie de consolidatiegolf bij de supermarkten als een van de voorbeelden; A. Heijn en Delhaize merge; verzelfstandiging van supermarkten zoals bij Carrefour Marge krimp ook zichtbaar bij periodieke goederen zoals modesegment Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

9 Leegstand in de kernen; blijft toenemen ook in 2016
Kernversterking en gefundeerde lange termijnvisie staan centraal bij de uitwerking van dit project Stijgende groei van online verkopen oefent druk uit op fysieke winkel aanbod Verschuiving van aanbod ( retailers) naar periferie om smalle marges te compenseren…. Leegstand in de kernen; blijft toenemen ook in 2016 Ook tekenen van leegstand bij retailers in periferie “Trop is teveel” Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

10 > koopstromen in kaart
Kernversterking en gefundeerde lange termijnvisie staan centraal bij de uitwerking van dit project Welke hefbomen ? Nieuwe instrumenten inzetten om de gepaste beslissingen te kunnen treffen: > koopstromen in kaart > nieuw instrument Retail COMPASS om marktimpact en koopstromen te evalueren bij elke inplanting Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

11 Intergemeentelijk /bovengemeentelijk / interprovinciale aanpak
Kernversterking en gefundeerde lange termijnvisie staan centraal bij de uitwerking van dit project Welke hefbomen ? Intergemeentelijk /bovengemeentelijk / interprovinciale aanpak Goede afstemming tussen de gemeenten, maar ook tussen gemeenten, provincies en Vlaanderen = gedeeld verhaal en zorg Nieuw decreet ( ?) in aantocht voorontwerp decreet ‘Integraal Handelsvestigingsbeleid’ (IHB) (t.v.v. socio-economische vergunning) = ruimtelijke instrument ( economisch kan niet vlg Dienstenrichtlijn) = afbakening van winkelarme zones = verordening om DH beleid te kaderen op gemeentelijk niveau Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

12 Win-win context voor gemeenten onder elkaar, retail, ruimtevraag
Kernversterking en gefundeerde lange termijnvisie staan centraal bij de uitwerking van dit project Succesformule ? Samenspel van expertise op de beleidsdomeinen RO, Economie en Mobiliteit Afstemming op de 3 beleidsniveapzetten us: Vlaanderen, provincies en gemeenten Globale, holistische benadering van detailhandel als hefboom voor leefbare gemeenten op lange termijn. Win-win context voor gemeenten onder elkaar, retail, ruimtevraag Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten

13 Ruimte met dit project om te pionieren
Kernversterking en gefundeerde lange termijnvisie staan centraal bij de uitwerking van dit project Succesformule ? Ruimte met dit project om te pionieren Voorbeeld voor de aanpak van volgende steenwegen in Vlaanderen. Einde project : voorjaar 2018 Interprovinciale studie: analyse Resultaten: probleempunten


Download ppt "Baanwinkels en gemeenten op één lijn Kick off N10"

Verwante presentaties


Ads door Google