1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Advertisements

Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Radboud Universiteit Nijmegen
Technisch lezen en spellen
Eindwerk zesde jaar.
Preventieve instructiemethodiek
Sociale media als taalvaardigheidstool
Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Effectief lees- en spellingonderwijs
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Didactiek procesgerichte aanpak
Voortgezet technisch lezen
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Zakelijk lezen Nederlands.
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Leerlijnen in relatie met de methode
Visie: rapport en portfolio
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Verwerking van Elke Louagie
Lezen leren.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Workshop evalueren Dcp
Lees- en schrijfvoorwaarden
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Centraal Examen Nederlands
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Spelling & Dyslexie 2 week
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Programma Assistentendag April 2017
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Spelling & Dyslexie 2 week
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Een informatief Artikel schrijven
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Hoe schrijf je een recensie?
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Informatieve teksten, interviewverslag
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Effectief lees- en spellingonderwijs
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Les 1 – formeel en informeel taalgebruik
De schrijver mee op reis
Een (informatief) Artikel schrijven
Groep 2 Begrijpend luisteren
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven

2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten, gevoelens en bedoelingen op papier zetten Spelvaardigheid: foutloos spellen (een onderdeel van taalverzorging)

3 van 19 Schrijven Overeenkomsten tussen spreken en luisteren Verschillen tussen spreken en luisteren

4 van 19 Kennis over schrijven Declaratieve kennis: o feitenkennis met betrekking tot het onderwerp waarover je schrijft Procedurele kennis: o functies van schriftelijk taalgebruik o schrijven binnen communicatieve situaties o taalkundige aspecten o het schrijfproces

5 van 19 Kennis over schrijven Functies van schriftelijk taalgebruik o communicatieve functie o conceptualiserende functie o expressieve functie

6 van 19 Kennis over schrijven: taalkundige aspecten Fonologische component Lexicale component Syntactische component Morfologische component Tekstuele component Pragmatische component Orthografische component

7 van 19 Kennis over schrijven: aspecten van de boodschap Zakelijk aspect Expressief aspect Relationeel aspect Appellerend aspect

8 van 19 Kennis over schrijven: schrijfdoelen Voor andere lezers: o informatief o persuasief o directief o diverterend Voor de schrijver zelf: o conceptualiserend o reflectief

9 van 19 Kennis over schrijven: het schrijfproces Een gecompliceerd proces dat bestaat uit drie deelprocessen: o plannen o formuleren o reviseren Met daarbij metacognitieve operaties: o recursiviteit o monitoring

10 van 19 Schrijfstrategieën Oriënteren op: o inhoud o vorm o eigen kennis Afstemmen van de aanpak op schrijfdoel en lezerspubliek Bepalen of het doel bereikt is en de aanpak (indien nodig) bijstellen Evalueren van de tekst en (zo nodig) reviseren Reflecteren op de gehanteerde aanpak

11 van 19 Ontwikkelingslijnen van schrijven Wettelijk kader o kerndoelen o referentieniveaus Beginnende geletterdheid in groep 1 en 2 Beginnende geletterdheid in groep 3 en 4 Gevorderde geletterdheid in groep 5 tot en met 8

12 van 19 Visies op schrijfonderwijs Traditionele visie Interactieve visie Taakgericht taalonderwijs Taal bij andere vakken

13 van 19 Aanpak door de leraar van schrijven Groep 1 en 2 –plezier ontwikkelen in taal –informeren –eigen schrijfsels Groep 3 (en 4) –nadruk op technische aspecten van het schrijven Groep 4 tot en met 8 –contextualisering –schrijvend leren –schrijfstrategieën –schrijfplan

14 van 19 Didactisch fasenmodel voor schrijven 1Oriëntatiefase (taakomgeving) 2Opdracht formuleren (planningsproces) 3Eerste tekst schrijven en hulp geven tijdens het schrijven (omzettingsproces) 4Bespreken en herschrijven (reviseerproces) 5Verzorgen en publiceren (reviseerproces)

15 van 19 Evaluatie van schrijven Portfolio’s Klassieke evaluatie Schaalbeoordeling

16 van 19 Spelling Grondregels o standaarduitspraak o gelijkvormigheid o etymologie Punt van discussie: de spellingvernieuwing o leerbaarheid o bruikbaarheid

17 van 19 Ontwikkelingslijnen van spelling Ontluikende geletterdheid (voorschoolse periode) o objectivatie o ontdekken relatie tussen klanken en letters o spontaan schrijven Beginnende geletterdheid (groep 1 t/m 4) o auditieve vaardigheden o visuele vaardigheden o temporele ordening o elementaire spellinghandeling en elementaire schrijfhandeling Gevorderde geletterdheid (groep 5 t/m 8) o spellingregels en spellingpatronen o werkwoordspelling

18 van 19 Spellingdidactiek Spellingdidactiek voor de groepen 4 tot en met 8 o denkregels o instructieprincipes o werkwoordspelling Instructieprincipes o luisterprincipe (je schrijft het woord zoals je het hoort) o analogieprincipe (je vergelijk het te spellen woord met een ander woord) o algoritmisch principe (je past een regel toe op het te spellen woord o inprentingsprincipe (de spelling van dit woord moet je gewoon onthouden)

19 van 19 Evaluatie en omgaan met verschillen Productevaluatie o methodegebonden toetsen o methodeonafhankelijke toetsen Procesanalyse Dyslexie o dyslexieprotocol o vier mogelijke interventies