Kinderrechten in de praktijk 17 November 2015 Kathalijne Buitenweg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelfbeschikkingsrecht van vrouwen
Advertisements

Inleiding in het recht II: Rechtspraak en grondrechten
Op zoek naar zin Hoe kijken we aan tegen ouderen?
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Presentatie UNICEF.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
D4A en Toegankelijkheid
Unicef en kinderrechten
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Personen die gedwongen worden om hun huizen te verlaten  Ten gevolge van: ‐ Politieke ‐ Religieuze ‐ Militaire ‐ Andere problemen.
Speciaal Jeugdstraf- & en Strafprocesrecht (ART.40) Naam spreker :mr. E.M. Mijnarends Datum : 27 juni 2012.
IVRK EN HET FAMILIERECHT Ccra-symposium 27 juni 2012 Toepassing van het ivrk in de Nederlandse rechtspraak Mr E.A.A. van Kalveen.
Onderwijs en kinderrechten.
Kinderarbeid.
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
Overzicht Kanttekeningen bij enkele aanbevelingen
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Succes- en faalfactoren
Vredig kerstfeest.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Welkom bij Vrijwilliger kort voorstellen
Jij hebt ook wat te vertellen!
Jezelf kort voorstellen.
Kinderrechten in actie UNICEF Nederland 20 november 2013
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Welkom bij Vrijwilliger kort voorstellen
Als zelfstandig wonen niet meer kan
5.2 De sociale kwestie.
What the #hack?! privacy Job Vos – jurist, FG en privacy-expert Kennisnet MBO Raad 22 april 2015.
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Presentatie UNICEF.
Kansen voor transformatie
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Arbeidsomstandigheden van gedetacheerde medewerkers vanuit de Sociale Werkvoorziening (door Inspectie SZW) Ledendag DetaNet 19 november 2015.
Welkom op onze ouderochtend
Welkom bij. UNICEF: wie zijn wij? VN-kinderrechtenorganisatie Altijd en overal voor kinderen Sinds de Tweede Wereldoorlog Kinderrechtenverdrag Zoveel.
JGZ en Vluchtelingkinderen Ondertitel. De Nederlandse Grondwet, artikel 1: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Wat zijn mensenrechten?
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Leiden University. The university to discover. Rechten van kinderen bij uithuisplaatsing 17 november 2015 prof.mr.drs. M.R. Bruning MBO KINDERRECHTENCONFERENTIE.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Het vergeten van kinderen is verboden. Wat zijn mensenrechten? Mensenrechten zijn rechten die universeel gelden voor alle mensen Mensenrechten zijn onmisbaar.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Date of Presentation Welkom © UNICEF/NYHQ /OLIVIER ASSELIN © UNICEF/UNI139887/Singh.
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Van object van zorg naar mensenrechten
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Kinderrechten in de praktijk 17 November 2015 Kathalijne Buitenweg
Groot worden met te weinig kansen.
Privacy en Big Data Bart van der Sloot.
29 november 2017 Dick Houtzager
Kwaliteitszorg Les 2.
Thema 14 Wet- en regelgeving
Lespakket Opleidingen
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
benutten van kansen en Eigenkracht
Privacy als grondrecht
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

Kinderrechten in de praktijk 17 November 2015 Kathalijne Buitenweg

Mensenrechtenbenadering op MBO 2

Wat komt aan bod? Korte uitleg over het College voor de Rechten van de Mens Wat zijn mensenrechten? Wat zijn kinderrechten? Hoe heb jij hiermee te maken als professional? 3

College voor de Rechten van de Mens 4

Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind In Nederland sinds 1995  Kinderen hebben mensenrechten  Kinderen verdienen extra bescherming 5

Wat zijn mensenrechten?  Wat maakt mensenrechten onderscheidend?  Welke mensenrechten ken jij? le/24-de-mensenrechten/66-wat-zijn-je-rechten 6

Trends  17e-20e eeuw: opname mensenrechten in nationale politieke systemen  Na WO II: codificatie internationaal 7

Ontwikkelingen na 1948  Formuleren standaarden (negen kernverdragen)  Ontwikkelen internationale monitoringssystemen  Nationale infrastructuur, zoals nationale mensenrechteninstituten. (College) 8

Negen kernverdragen  Internationaal Verdrag inzake burgerlijke en politieke rechten (IVBPR); Internationaal Verdrag inzake burgerlijke en politieke rechten  Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten (IVESCR); Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten  Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie (CERD); Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie  Internationaal Verdrag voor de uitbanning van alle vormen van vrouwendiscriminatie (CEDAW, ofwel Vrouwenverdrag); Internationaal Verdrag voor de uitbanning van alle vormen van vrouwendiscriminatie  Verdrag tegen foltering en andere wrede, onmenselijke of onterende vormen van bestraffing (CAT); Verdrag tegen foltering en andere wrede, onmenselijke of onterende vormen van bestraffing  Internationaal Verdrag voor de rechten van het kind (CRC, ofwel Kinderrechtenverdrag); Internationaal Verdrag voor de rechten van het kind  Internationaal Verdrag tegen gedwongen verdwijningen (CED); Internationaal Verdrag tegen gedwongen verdwijningen  Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (CRPD).  Internationaal verdrag over de bescherming van de rechten van alle migrerende arbeiders en hun familieleden (CMW); 9

Mensenrechten kunnen worden uitgewerkt in een drieslag:  Respecteren  Beschermen  Realiseren Het idee dat sociale rechten slechts inspanningsverplichtingen zijn is achterhaald. 10

11 Recht op onderwijs

Zelf vorm geven aan je leven Menselijke waardigheid Non-discriminatie Autonomie Respect Participatie 12

Menselijke waardigheid  Mensen hebben het recht op onderdak dat veilig, gezond en hygiënisch is, met respect voor het privé- en familieleven van de bewoners.  Defence for Children won zaak tegen Nederland. => Nederland moet werken aan humane opvang voor uitgeprocedeerde gezinnen 13

Autonomie I  Artikel 23  Elke gehandicapt kind heeft recht op aangepaste zorg, onderwijs en training waardoor het in staat is een bevredigend, volwaardig en behoorlijk leven te leiden, de zelfstandigheid van het kind wordt bevorderd, en het kind actief kan deelnemen aan de samenleving. 14

Autonomie II  Janneke van der Waal—4 sterrenVind de Ronda zaal een fantastische zaal. Goede akoestiek en een brede zaal waardoor het podium goed zichtbaar is. Helaas moest ik dit keer in de rolstoel een concert bijwonen en was zeer teleurgesteld toen bleek dat de rand van het balkon precies op ooghoogte geplaatst is. Wat een misser. Wat betreft de begeleiding van het personeel naar de zaal kan ik niet anders zeggen dat dit goed geregeld is en ze zeer behulpzaam waren. Zelfs mijn vriendin kreeg een stoel aangeboden. Bedankt!! Verder vind ik het voor mindervaliden een onvriendelijk gebouw. Zware deuren en bij de ingang deed de knop om automatisch de deur te open het niet. Dan ben je blij dat je iemand bij je hebt.  ongeveer 2 maanden geleden · ongeveer 2 maanden geleden 15

Participatie  Artikel 12 “Ieder kind heeft het recht zijn mening vrijelijk te uiten in aangelegenheden die het kind betreffen, waarbij aan de mening van het kind passend belang moet worden gehecht.” Materiaal moet leesbaar zijn. 16

17

18

Het belang van kinderen staat voorop Voorbeeld: Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen Balans tussen bescherming en zeggenschap. Bij jonge kinderen slaat die altijd door naar de kant van bescherming. Voor oudere kinderen is meer ruimte voor (mede)zeggenschap. 19

Zelfstandige kinderrechten, zoals..  Elk kind heeft het recht om bij zijn ouders op te groeien en om met beide ouders contact te houden (tenzij dit in strijd is met het belang van het kind)  Gezinshereniging  Contact na scheiding  Bij adoptie staat het belang van het kind centraal  Een uithuisplaatsing moet regelmatig geëvalueerd worden  Is het Kinderrechtenverdrag gerespecteerd bij de Wet Lesbisch Ouderschap? 20

Ouders primair verantwoordelijk  Staat staat ouders bij  Staat beschermt kind tegen elke vorm van mishandeling  Ook na decentralisatie is de Staat de normadressaat 21

Onze opdracht 22