Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Akoestische houdbaarheid: De metingen op een rij
Advertisements

Infradagen CROW 23 mei 2012 ENDt
Infradagen CROW 22 mei 2012 Dunne geluidreducerende deklagen: einde levensduur? Ronald van Loon (M+P) Judith Doorschot (M+P) en Roy van der Heijden (M+P)
Product- aansprakelijkheid in de agrarische sector
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Goed gereedschap is het halve werk...
achtergronden Lden en Lnight
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 En dan nu de 2e tranche Geraldine Woestenenk dBvisi n.
SilentRoads symposium 22 mei Leeftijdseffecten en kwaliteit van de leefomgeving Jan Hooghwerff.
Nieuwe regels bij rijksinfra
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
Gevolgen nieuwe geluidregels voor gemeenten Ronald van Loon M+P raadgevende ingenieurs.
Polymeer gemodificeerd bitumen
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
SilentRoads symposium 22 mei Civieltechnische aspecten van duurzaamheid Robbert Naus Dura Vermeer Infrastructuur BV.
LTA is gewoon asfalt Marc Eijbersen CROW.
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Het is zwart en het plakt
7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
7 juni 2011 Stiller op Weg - SoW Het agenderen en het toepassen van (bron)maatregelen (geluid) in het wegverkeer Auteur Marien G. Bakker.
Wegontwerp en healing Berwich Sluer BAM Wegen B.V.
Zonder oplossingen vragen op resultaat Groeidiamant of zeepbel?
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Heijmans Infrastructuur B.V.
Nieuwsflitsen Jan Voskuilen RWS - DVS.
STILTEBELEID IN ZUID-HOLLAND
Bijeenkomst innovatieplatform rail122 juni 2004 Ballastloos spoor: goedkoop en stil?! de stemming de argumenten.
Pre-University College Blok 5 Groep 12 Johanna, Michelle, Maartje, Eveline & Melissa.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Beoordeling trillingshinder Kan dat anders??? 29 maart 2011 C.J. Ostendorf, Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs A. Koopman TNO Bouw en Ondergrond.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n.
` dBvisi n Prismaproject 2 de tranche EU-richtlijn omgevingslawaai Deel 2: Actualiteit en ontwikkelingen 2 november :30 – 12:30 Paul Driessen /
Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
-markering asfalt en Europese asfaltnormen
Internationale ontwikkelingen. Tine Tanghe Nynas Egbert Beuving EAPA Arian de Bondt Ooms Civiel Christ van Gurp KOACNPC Jan Voskuilen RWS - DVS.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Oefensommen Let op: multiple choice tentamen, maar wel rekenvragen.
Asfalt: samenstelling en beproeving donderdag 6 maart 2008
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Geluidshinder rond de luchthaven van Brussel: een econometrische evaluatie Thierry Bréchet (1) Alexis Gérard (2) Giordano Mion (3) (1)CORE, Chaire Lhoist.
Doelmatigheid van maatregelen Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder.
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
7 november 2012 Geluidonderzoek Project knooppunt Hoevelaken Stand van zaken november 2012 Arold Brand (RWS) RWS
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
SROI in Oost Nederland Onderzoek BouwendNL samen met Universiteit Twente.
Gevelisolatieonderzoek Jos van Maarschalkerweerd
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Hard Groen.
Grafische vergelijking meetmethoden
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Fundamentele wijziging Wet geluidhinder
Dijkversterking Durgerdam (gevoeligheidsanalyse waterstanden en golven) Richard Jorissen, Matthijs Bénit en Ben Castricum 16 maart 2018.
Levensduur verlengend onderhoud
Pilot Luchtkwaliteit en Geluid in Schiedam
Samenvatting start Verder onderzoek kansrijke toepassingen van het meten en berekenen van vliegtuiggeluid RIVM, KNMI en NLR plus inzet experts Organiseer.
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen

Startbijeenkomst 2 Overzicht Overzicht wet en regelgeving Overzicht wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen (met name duurzaamheid) Civiel- en geluidtechnische randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst Wet en regelgeving Wet geluidhinder Voorkeursgrenswaarden Hogere waarden Toekomst: emissieplafonds Beleid Alle doorgaande wegen moeten stiller Actieplannen in het kader van geluidkartering Europa Plandrempel(s) Knelpunten Maar! Er is nauwelijks verband tussen dB en hinder 3 Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 4 Standaard Rekenvoorschrift geluidbelasting L op een gevel: L = E - D –E is geluidproductie van het verkeer op een weg –D is verzwakkingterm geluidproductie E bestaat uit: E = E voertuigen + C wegdek –geluidproductie van voertuigen E voertuigen –Invloed van het wegdek C wegdek Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 5 Steenmastiekasfalt (SMA) weinig geluidreductie 2-laags ZOAB verouderde semi-wetenschappelijke kennis rolgeluid  absorptie rolgeluid belangrijk  grote laagdikte  geringe duurzaamheid (  3 jaar)  veel en duur onderhoud Dunne deklagen (DAD) nieuwe civieltechnische inzichten nieuwe geluidtechnische inzichten Stille elementen Overzicht wegdektypen Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 6 wegdektypen 1.DAB 2.SMA 3.ZOAB 4.ZOB 5.2l-ZOAB 6.Accoduit 7.Acconed 8.Betonstenen 9.Bruitville 10.City-Top 11.Decipave 12.Deciville 13.DrainWay 14.Dubofalt 15.Ecotop 16.emulsie beton 17.epoxy durop 18.Fluisterfalt 19.Gebezemd beton 20.Geotop 21.Geosilent 22.GRAB 23.Grinden 24.GROAB 25.Hechtweg 26.Kelt Silentio 27.Klinkers >60 28.Konwé Grip 29.Konwe Stil 30.Microba 31.Microflex 32.Micropave 33.MicrosTONE 34.Micro-Top 35.Modislab 36.NoBelpave 37.Novachip 38.Microville 39.Oppervlakbehandeling 40.Redufalt 41.Safedress 42.SilenTone 43.SileNTPave 44.Silencefalt 45.Stil Mastiek 46.StilSTONE 47.StilTransport 48.Streetprint 49.Twinlay-M 50.Tapisville 51.Titan 52.Topfalt 53.Uitgewassen beton 54.VIAGRIP 55.VIACITY 56.VIA-RAL 57.ZSA-O 58.ZSA-SD 59.ZSG 60.ZSM 61.ZVC Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 7 geluidreductie personenauto’s Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 8 geluidreductie vrachtwagens Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 9 Nieuwe ontwikkelingen (hard) Dunne deklagen Duurzamer 4 jaar  7,5 jaar Superstille straatstenen Vergelijkbaar met 2-laags ZOAB Hybriden van beton en asfalt 0 dB-wegdek Geen geluidreductie Zeer duurzaam (15 jaar) Toch “stil” Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 10 Nieuwe ontwikkelingen (zacht) Emissieplafonds Betere afstemming keus op wens C wegdek als bewijs voor producent in plaats van product Data duurzaamheid verwerken in bestekeisen “binaire” bestekken Bestekken minder streng maar meer strikt Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 11 Randvoorwaarden (hard) Geen wringend verkeer Geen handwerk Naadloos aanbrengen Niet afstrooien Aanlegomstandigheden nauw definiëren Geen ZOAB of ZOAB-achtigen Alleen in combinatie met het aanbrengen van een tussenlaag. Zo weinig mogelijk reinigen met een methode die het wegdek zo min mogelijk mechanisch belast Reparatie met een techniek zodanig dat de geluidreductie onder de interventiewaarde blijft Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 12 Randvoorwaarden (zacht) Efficiënt zijn (# huizen) Effectief zijn (andere bronnen) Verdeling licht en zwaar verkeer Let op combinatie met geluidschermen Verschil tussen eis (wet) en uiteindelijke keus Soupeer niet alle geluidruimte op Laat ruimte voor extra’s Koppeling (geluid-) modellen en werkelijkheid Interventiewaarde Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 13 interventiewaarde Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 14 Bestekken Stel na aanvang gemeten: -4,5 dB(A) Stel na 2 jaar gemeten -2,6 dB(A) Wat is de achteruitgang? Antwoord: (-2,6 ± 1) – (-4,5 ± 1) = 1,9 ± 2  Dus geen significante teruggang! Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 15 bestekseisen Altijd absoluut formuleren Aanvullend Maximale spreiding binnen een 100 m vak Maximale spreiding tussen de vakken Gebruik juiste aantal decimalen Wet geluidhinder Definieer de 0-waarde voor gemengd verkeer Definieer gemiddelde geluidreductie Eventueel: stel eis gelijk voor alle categorieën Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 16 toetsing Richtlijn Stille Wegdekken (VROM) Wet geluidhinder: toetsing aan licht, middelzwaar en zwaar  altijd een SPB interventiewaarde (binnen een vak) overschreden  altijd een SPB Per vak van 100 m maatregel (korting) Wet en regelgeving Wegdektypen Nieuwe ontwikkelingen Randvoorwaarden Bestekken

Startbijeenkomst 17 Conclusies C wegdek is om mee te rekenen Eis niet zomaar C wegdek in het bestek, maar een geluidseis De C wegdek in bestekken ≠ C wegdek in berekening In bestekken: geen relatie meer met “afdeling” geluid Alleen overeenkomst tussen opdrachtnemer en – gever Interventiewaarde i.d. Nooit rekenen met resultaten van geluidmetingen Nooit rekenen met teruggang C wegdek is meer een bewijs voor de producent dan voor het product en dus getalswaarde minder van belang