Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Gemaakt door: Fardau Kleefstra
Beginnende geletterdheid
REKENEN.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
De avonturen van Kapitein Onderbroek
Opvoeden van drukke kinderen
Een dag uit het leven van een kind in de onderbouw
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
PAD Mindfulness en Yoga
Mediawijsheid.
Presentatie Bijeenkomst 4
Welkom in groep 3 en 4.
Communiceren met Marloes
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Aanpak problematisch gedrag
Presentatie Bijeenkomst 1
Bedankt! Sinds ……….delen jullie met veel enthousiasme Boekbaby’s-pakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Informatieve bijeenkomst
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Meer voorlezen, beter in taal
Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in peuterboeken Verhalende tekst (en rijm) © Gottmer; De rommelige reus.
Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Begeleiden van kinderen in de voorschoolse periode
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Bedankt! Jullie delen met veel enthousiasme Boekstartpakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
De ontwikkeling van het kind !
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1

Waarom is voorlezen belangrijk? Kinderen die van jongs af aan zijn voorgelezen: – zijn gemotiveerder om te leren lezen; – zijn taalvaardiger; – hebben meer succes op school dan kinderen die niet of heel weinig zijn voorgelezen www.hetabc.nl2

Pedagogisch kader voor kindercentra 0-4 jaar Gemaakt in opdracht van Stichting BKK, Bureau Kwaliteit Kinderopvang In mei 2011 verspreid onder alle kinderopvanginstellingen = een basishandleiding > Elke instelling kan zijn eigen pedagogisch beleidsplan maken www.hetabc.nl3

Basisdoelen kinderopvang 1.Het kind voelt zich emotioneel veilig 2.Het kind ontwikkelt persoonlijke competenties 3.Het kind ontwikkelt sociale competenties 4.Het kind maakt zich normen en waarden eigen De vier ontwikkelingsgebieden van Riksen- Walraven zijn uitgangspunt www.hetabc.nl4

1 Emotioneel veilig www.hetabc.nl5

1 Emotioneel veilig De leeshoek geef geborgenheid (inrichting) Voorlezen geeft rustmomenten Vaste momenten met vaste routines Het kind wordt ondersteund bij het gebruiken van de fantasie Het kind wordt ondersteund bij het uitbreiden van de belevingswereld Het kind laten genieten van het voorlezen www.hetabc.nl6

2 Persoonlijke competenties www.hetabc.nl7

2 Persoonlijke competenties Boek past bij leeftijd Kind betrekken bij het verhaal (vragen stellen) Taalontwikkeling (luisteren) Nieuwe woorden leren Nieuwe begrippen (kleur, letters, tellen) Het denken stimuleren (vragen stellen) Kinderen leren zich te concentreren Helpen trainen van het geheugen www.hetabc.nl8

3 Sociale competenties www.hetabc.nl9

3 Sociale competenties Help het kind zich te verplaatsen in het verhaal of de hoofdpersoon Geniet samen van het verhaal: interactie, elkaar helpen, samenwerken Deel uitmaken van een groep De probleemsituatie samen bespreken Sociale verantwoordelijkheid www.hetabc.nl10

4 Normen en waarden www.hetabc.nl11

4 Normen en waarden Boekenaanbod op thema’s zoals diversiteit, erbij horen, pesten Veel boeken verwoorden een moraal Leren dat elk kind uniek is Het kind leert de wereld om zich heen kennen Het kind beleeft situaties in het boek www.hetabc.nl12

5 Literaire competentie Leren dat lezen fijn is Leren wat een verhaal is, hoofdpersonen, gebeurtenissen etc. Leren dat je in een boekje kunt bladeren Leren dat je plaatjes kunt kijken in een boekje

Voorlezen met jonge kinderen De eerste maanden Van 1-2 jaar Van 2-4 jaar www.hetabc.nl14

De eerste maanden www.hetabc.nl15

De eerste maanden Een baby voelt (en proeft) graag knisperboekjes, badboekjes, stoffen boekjes Houdt van felle kleuren Luistert naar de stem van de voorlezer Vanaf 3-4 maanden: samen plaatjes kijken; eerste kleuren zijn zwart, wit, rood Vanaf 9 à10 maanden: simpele verhaaltjes, vooral op rijm www.hetabc.nl16

Voorlezen: 1-2 jaar www.hetabc.nl17

Voorlezen: 1-2 jaar Kartonboekjes Felle kleuren, flapjes, eenvoudige afbeeldingen van dagelijkse voorwerpen Vertellen wat je ziet, geluiden nabootsen en inspelen op reacties van het kind Het kind begrijpt veel meer dan hij/zij kan vertellen! www.hetabc.nl18

Voorlezen: 2-4 jaar www.hetabc.nl19

Voorlezen: 2-4 jaar Eenvoudige, herkenbare verhalen, een tikkeltje grappig of ondeugend Onderwerp dat het kind boeit Onderwerp dat aansluit bij de leefwereld Verhaaltje of aanwijsboek www.hetabc.nl20

Liedjes en versjes www.hetabc.nl21

Liedjes en versjes Samen rijmpjes opzeggen en liedjes zingen Een baby herkent de melodie; herkenning doet hem lachen en proberen na te bootsen Stimuleer de baby om mee te bewegen, wiegen, klappen Peuters zullen snel proberen mee te zingen Stem de liedjes en versjes af op de leeftijd en leefwereld www.hetabc.nl22