Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1
Waarom is voorlezen belangrijk? Kinderen die van jongs af aan zijn voorgelezen: – zijn gemotiveerder om te leren lezen; – zijn taalvaardiger; – hebben meer succes op school dan kinderen die niet of heel weinig zijn voorgelezen www.hetabc.nl2
Pedagogisch kader voor kindercentra 0-4 jaar Gemaakt in opdracht van Stichting BKK, Bureau Kwaliteit Kinderopvang In mei 2011 verspreid onder alle kinderopvanginstellingen = een basishandleiding > Elke instelling kan zijn eigen pedagogisch beleidsplan maken www.hetabc.nl3
Basisdoelen kinderopvang 1.Het kind voelt zich emotioneel veilig 2.Het kind ontwikkelt persoonlijke competenties 3.Het kind ontwikkelt sociale competenties 4.Het kind maakt zich normen en waarden eigen De vier ontwikkelingsgebieden van Riksen- Walraven zijn uitgangspunt www.hetabc.nl4
1 Emotioneel veilig www.hetabc.nl5
1 Emotioneel veilig De leeshoek geef geborgenheid (inrichting) Voorlezen geeft rustmomenten Vaste momenten met vaste routines Het kind wordt ondersteund bij het gebruiken van de fantasie Het kind wordt ondersteund bij het uitbreiden van de belevingswereld Het kind laten genieten van het voorlezen www.hetabc.nl6
2 Persoonlijke competenties www.hetabc.nl7
2 Persoonlijke competenties Boek past bij leeftijd Kind betrekken bij het verhaal (vragen stellen) Taalontwikkeling (luisteren) Nieuwe woorden leren Nieuwe begrippen (kleur, letters, tellen) Het denken stimuleren (vragen stellen) Kinderen leren zich te concentreren Helpen trainen van het geheugen www.hetabc.nl8
3 Sociale competenties www.hetabc.nl9
3 Sociale competenties Help het kind zich te verplaatsen in het verhaal of de hoofdpersoon Geniet samen van het verhaal: interactie, elkaar helpen, samenwerken Deel uitmaken van een groep De probleemsituatie samen bespreken Sociale verantwoordelijkheid www.hetabc.nl10
4 Normen en waarden www.hetabc.nl11
4 Normen en waarden Boekenaanbod op thema’s zoals diversiteit, erbij horen, pesten Veel boeken verwoorden een moraal Leren dat elk kind uniek is Het kind leert de wereld om zich heen kennen Het kind beleeft situaties in het boek www.hetabc.nl12
5 Literaire competentie Leren dat lezen fijn is Leren wat een verhaal is, hoofdpersonen, gebeurtenissen etc. Leren dat je in een boekje kunt bladeren Leren dat je plaatjes kunt kijken in een boekje
Voorlezen met jonge kinderen De eerste maanden Van 1-2 jaar Van 2-4 jaar www.hetabc.nl14
De eerste maanden www.hetabc.nl15
De eerste maanden Een baby voelt (en proeft) graag knisperboekjes, badboekjes, stoffen boekjes Houdt van felle kleuren Luistert naar de stem van de voorlezer Vanaf 3-4 maanden: samen plaatjes kijken; eerste kleuren zijn zwart, wit, rood Vanaf 9 à10 maanden: simpele verhaaltjes, vooral op rijm www.hetabc.nl16
Voorlezen: 1-2 jaar www.hetabc.nl17
Voorlezen: 1-2 jaar Kartonboekjes Felle kleuren, flapjes, eenvoudige afbeeldingen van dagelijkse voorwerpen Vertellen wat je ziet, geluiden nabootsen en inspelen op reacties van het kind Het kind begrijpt veel meer dan hij/zij kan vertellen! www.hetabc.nl18
Voorlezen: 2-4 jaar www.hetabc.nl19
Voorlezen: 2-4 jaar Eenvoudige, herkenbare verhalen, een tikkeltje grappig of ondeugend Onderwerp dat het kind boeit Onderwerp dat aansluit bij de leefwereld Verhaaltje of aanwijsboek www.hetabc.nl20
Liedjes en versjes www.hetabc.nl21
Liedjes en versjes Samen rijmpjes opzeggen en liedjes zingen Een baby herkent de melodie; herkenning doet hem lachen en proberen na te bootsen Stimuleer de baby om mee te bewegen, wiegen, klappen Peuters zullen snel proberen mee te zingen Stem de liedjes en versjes af op de leeftijd en leefwereld www.hetabc.nl22