Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bolletjes naar rechts
Advertisements

Welkom bij Leefstijl.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
In het bestuursakkoord
MBO passend onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Het leerkansenprofiel in Den Haag
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
de ouderbetrokkenheid vergroten
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
Workshop doorgaande lijn binnen de Haagse Educatieve Agenda
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
De Regionale Educatieve Agenda
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
“Let’s talk about you & me”
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
1zorg-route.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Communicatie met ouders
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Agenda Ontstaan Samen in de Stad Ontwikkeling Kernwoorden/visie
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ouders en school samen Maart 2016
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Ouders in Rotterdam Zuid
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding De Haagse Hogeschool

Inleiding Kenniscirculatie gericht op beleidsontwikkeling OB multi-dimensioneel fenomeen Kenmerken van scholen en ouders De methodiek ‘Meer kansen met ouders’ –Uitgangspunten –Doelstellingen –Resultaten Ouders en het HBO

Ouderbeleid Ouderparticipatie: –Meedoen, mee denken en meebeslissen op school Ouderbetrokkenheid: –Ouders, leraren en kinderen op elkaar Onderwijsbetrokkenheid van ouders: –ondersteuning van schoolsucces

OB en schoolsucces: multidimensioneel Kenmerken van ouders: humaan, sociaal, cultureel en economische kapitaal Kenmerken van leerlingen: motivatie, ambities, concentratie, betrekken van ouders Kenmerken van scholen: samenstelling van de school, ambitieniveau, verwachtingen, betrekken van ouders en leerlingen Kenmerken van de buurt: onderwijs- en jeugdbeleid, macro-economische factoren

Waar gaat het om bij OB? Betrokken scholen: Communiceren met ouders, Kennen de thuissituatie van kinderen Zijn veilig fysiek en sociaal Hebben een heldere taakverdeling tussen thuis en school Betrekken ouders actief bij de school Hanteren schoolspecifiek ouderbeleid Zijn betrokkenheid op de omgeving Betrokken ouders: Spreken regelmatig met kinderen over school (hoge aspiraties en belonen van schoolprestaties) Hebben vertrouwen in eigen effectivi-teit als onderwijsondersteuner Komen af en toe op school Spreken met andere ouders over school Spreken regelmatig met leraren

‘Meer Kansen Met Ouders’ Een methodiek gericht op het versterken van de betrokkenheid tussen ouders en (basis)scholen Ontwikkeld in opdracht van de gemeente Den Haag

Uitgangspunten MKMO Ouders en scholen zijn samen verantwoordelijk voor onderwijsloopbaan (thuis en op school) Ontwikkelingskansen van jeugdigen nemen toe als thuiswereld en schoolwereld verbonden zijn Onderwijsbetrokkenheid van ouders is wederkerig Ouders betrekken vraagt om maatwerk per school De gemeente faciliteert ouderbetrokkenheid in VVE, PO, VO, MBO (en HBO?)

Doelstelling en interventies MKMO Het verbeteren en versterken van samen- werking en afstemming tussen opvoeden thuis en op school, om de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten. Door in te zetten op: –Aanstellen van een oudercoördinator –Kennis over onderwijsbetrokkenheid ouders –Vaardigheden en houding van teamleden –Ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid

Werkwijze MKMO Project van 2 jaar Beleidsontwikkeling: voorbereiding, onderzoeken behoeften ouders en team Vrijgestelde coördinator OB per school Procesbegeleiding, training en coaching coördinator OB Training schoolteams: opvoedingswaarden, taakverdeling school-thuis Betrekken van ouders e.a. bij het ouderbeleid Evaluatiegesprekken met directie en coördinator OB

Resultaten MKMO op schoolniveau Elke school zet structureel in op ouders (formatie en beleid) Ouderactiviteiten afgestemd op doelgroepen ouders (huisbezoeken, portfoliogesprekken, POP´s, sociale 10-minutengesprekken) Na 2 jaar zijn meer ouders bereikt (minimaal 30% per school meer) Vertegenwoordiging van ouders in OR en MR Behoeften aan opvoedingsondersteuning worden zichtbaar Structureel ouderbeleid ontwikkelen en uitvoeren vraagt tijdsbestek van minimaal 5 jaar

Haags beleid OB in cijfers 2004-heden: ontwikkeling methodiek Meer Kansen Met Ouders voor PO 60 scholen werken met MKMO heden: Ondersteuning scholen bij ontwikkeling beleid en bereik van ouders 2008-heden: OB in Voor en Vroegschoolse Educatie (2,5-4 jaar) Aansluiting VO-MBO: OB gericht op beroepsoriëntatie en -keuze 2010: Ouderbetrokkenheid in MBO en HBO?

Opbrengsten onderwijs HHS Hogeschoolbrede minor: verteltassen Bijdragen aan andere minoren en VSE Opdrachtgever voor afstudeerprojecten Opdrachten voor onderwijs in onderzoek van H1 studenten 2 publicaties PR op scholen, bij de gemeenten, website Internationaal

Ouders en het HBO Onderwijsraad Advies Ouders als partners Haagse Educatieve Agenda (HEA) Onderzoek met als vraag: –Welke vormen van ‘ouderbetrokkenheid’ kunnen een maximale bijdrage leveren aan studiesucces van studenten aan Haagse MBO- en HBO-instellingen?