(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Presentatie introductie BGL
1.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Gedragsgericht Interview
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Workshop “Beoordelen”
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Volksuniversiteit Zwolle
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Kijken naar Kinderen Week 4
Pemprl.
Praktijkervaring en reflectie

Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Toekomstgericht onderwijs
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Studieloopbaancoaching
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Scouting Academy informatieavond praktijkbegeleiders 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Rollen binnen het werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Agressie op de werkvloer
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Onderzoek Scouting in de praktijk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Gesprekstechnieken Les 6.
Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Fleximatrix.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar

Je kunt 3 rollen onderscheiden. -Opleider; de leerstijlen van Kolb, de ontwikkeling naar zelfstandig leren en het leerklimaat. -Begeleider; gesprekstechnieken (doorvragen, open vragen stellen, actief luisteren) en motiveren. -Beoordelaar

Doel van beoordelen: Goede feedback geven over de mate waarin leidinggevenden over bepaalde competenties beschikken. En daarmee de kwaliteit van de leiding bevorderen en bewaken. (waardoor de kwaliteit van de programma’s, de veiligheid en begeleiding van jeugdleden vergroot wordt)

Welke specifieke kwaliteiten heb je nodig om goed te kunnen beoordelen? Objectief kunnen zijn, Beoordelingsinstrumenten kunnen gebruiken (o.a. gesprektechnieken), Professioneel zijn (betrouwbaar besluitvaardig)

Verzamelt beoordelingsgegevens (eisen, opgedane competenties, leeromgeving); Stelt vast in welke mate de leiding voldoet aan gestelde doelen; Neemt deel aan kwalificatiegesprekken; Note: Dit zijn niet alle taken van een PBG, maar alleen de taken in de rol van beoordelaar Taken Beoordelaar

Beoordelingsinstrumenten Portfolio Proeve van bekwaamheid Observatie 360° feedback Criteriumgericht interview STARR interview

Situatie Geef een voorbeeld van een situatie waarin je betrokken was dat een positief resultaat opleverde Taak Beschrijf de taken en of het doel die in de situatie aan bod kwamen Actie Vertel over de verschillende acties die werden uitgevoerd om de taken te voltooien. Resultaat Welke directe resultaten kwamen voort uit je acties? Reflectie Reflecteer het resultaat, wat ging er goed/fout en waarom, wat zou je anders doen? R R A T S Gedrag uit het recente verleden is de beste voorspeller van toekomstig gedrag.

Oefenen met het STARR interview Opdracht: Beschrijf een casus van uit jou ervaring als leiding of praktijkbegeleider. Deze casus gaan we ahv een rollenspel uitspelen. 1 is de interviewer 1 wordt geinterviewd 1 is observator

Oefenen met het STARR interview Opdracht: 1. Benoem een vaardigheid die je beheerst of een sterke eigenschap van jezelf. 2. Interview elkaar om te toetsen of dit waar is. 3. Observeer en benoem na het interview wat er gemeld is bij elke letter van STARR

Enkele valkuilen ‘Gekleurde bril’ ‘Leve je evenbeeld’ ‘HALO en HORN effect’ ‘Eens een dief altijd een dief’ ‘De beoordelaar heeft een karakter’

Voorwaarden voor een goede beoordeling De doelen moeten maar op één manier begrepen kunnen worden; Er moeten duidelijke afspraken zijn over wie wat doet in de begeleiding en beoordeling; De te volgen procedures moeten duidelijk zijn; De beoordeling dient niet op zichzelf te staan, maar is een onderdeel van het doorlopende leerproces. Bij de eindbeoordeling mag de leerling niet voor verrassingen komen te staan Er mag geen onduidelijkheid bestaan over de wijze van toetsing

In de praktijk Beoordeling vind plaats aan de hand van de kwalificatie kaart. Hoe kunnen wij deze competenties beoordelen?

In de praktijk Hoe kunnen wij deze competenties beoordelen?