P&C cyclus Het sturingsinstrumentarium van de gemeente Dordrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Advertisements

Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Organigram Gemeente Utrecht
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
Financien Planning & Control
Workshop raadsleden en commissieleden
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
Taakinvulling door de rekenkamer
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Organigram Gemeente Utrecht
Begrotingsinfrastructuur, beginselen
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Planning & Control in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Verantwoording en toezicht bij rechtspersonen met een wettelijke taak Rapport Algemene Rekenkamer in oktober 2006.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Takentoets 11 februari 2014 Kadernota Agenda 1. Toelichting op proces - tot nu - vervolg 2. Toelichting op documenten 3. Gelegenheid stellen van.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Presentatie rekenkamer. Wie is de rekenkamer Dordrecht De huidige rekenkamer bestaat uit: Directeur, dhr. Rik Hindriks Senior onderzoeker, dhr. Daan Massie.
Jaarrekening en Jaarverslag 2011 R&A-commissie, 14 mei 2012.
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Planning & Control cyclus Bestuursrapportage 2011 Themabegroting 2012 Lokale lasten (belastingdruk) TECHNISCH BERAAD 3 NOVEMBER 2011.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Grip op verbonden partijen 11 februari Verbonden partij (bron: BBV) Een privaatrechtelijke (stichtingen en NV’s) of publiekrechtelijke (GR) rechtspersoon,
1 GSB III financiële verantwoording. 2 GSBIII Drie brede doeluitkeringen: 1.BDU sociale integratie en veiligheid 2.BDU economie 3.Investeringsbudget.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
RondeTafelgesprek Kerngroep de Bevelanden met de raad van Borsele 21 november 2013.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Digitalisering en inhoudelijke doorontwikkeling van documenten P&C
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Planning & Control Introductie 8 april gemeenteraad Dordrecht
Sturing op verbonden partijen
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
bij kwaliteit en outcome
Uitdagingen voor lokale overheden
Introductie Dordtse P&C cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Leegstand en regionale samenwerking
Planning & control in de gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

P&C cyclus Het sturingsinstrumentarium van de gemeente Dordrecht En de rol van de auditcommissie 16 maart 2010

Inhoudsopgave De rol van de auditcommissie P&C stukken en cyclus De doorontwikkeling

De Rol van de auditcommissie Adviescommissie van de raad, samengesteld vanuit de raad Domein: Sturingsinstrumentarium van de raad t.b.v. de uitoefening van de kaderstellende en controlerende rol van de raad Doelen: verbeteren/doorontwikkeling instrumentarium, en Advisering (aan de raad) over de afzonderlijke (P&C) documenten Kwaliteit en afstemming controleonderzoeken Belangrijk: A-politiek gesprek Over de sturingsinstrumenten van de raad Om een goed politiek debat in de raad te bevorderen

P&C cyclus Kiezen, Sturen en Verantwoorden Verant-woordelijke partij Kiezen Sturen (Bijsturen) Verantwoorden Gemeenteraad Kadernota / Meerjarenbeleid MJP Begroting / Programma’s Bestuurs-rapportage Jaarverslag / Programma’s College Voorstellen voor bijstelling MJP & meerjaren begroting Producten-begroting Concern Rapportage Producten- Jaarverslag Ambtelijk management Beleids-voorstellen Jaarplan Management rapportage

Uitvoering P&C cyclus Kaderstelling Programma indeling Kadernota Kiezen, sturen, Verantwoorden (KSV) Begroting Jaarverslag Bestuursrapportage Financiële beheersverordening Auditcommissie Ambtelijke voorbereiding Bestuurlijke behandeling

Kwaliteitsslag P&C Inhoudelijk Vorm van 6 naar (ca.) 16 programma’s Verbetertraject begroting nieuwe stijl n.a.v. rapport eindverantwoording college, rapport rekenkamer over eindverantwoording en advies van auditcommissie. Analyse: scherper op beleidstheorie (outcome/output), indicatoren (‘less is more’) en sturing (coalitieakkoord – mjp – begroting) Inhoudelijk van 6 naar (ca.) 16 programma’s Afschaffen thema’s, maar versteviging programmatisch werken (sturing) nieuwe presentatie van informatie (vlg sheet) Vorm Bestuursrapportage i.p.v. Interimnota en 9-maandsrapportage

Begrotingsprogramma’s* Veiligheid Maatschap Voorz. Integratie Jeugd Onderwijs Arbeidsmarkt Economie Vrije tijd * Gelijktijdig met de kaderbrief wordt de nieuwe indeling ter vaststelling aan de raad aangeboden Verkeer & Vervoer Ruimtelijke ontwikkeling Wonen Stedelijk beheer Milieu & Duurzaamh. Dienst- verlening Bestuur & Samenwerk. Alg. Dekkings middelen

Presentatie van cijfers via ‘programmakaart’ ‘Dashboard’ Programma Doelenboom Wat willen we bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? Wat mag het programma kosten? Indicatoren & beeldzetters Indicatoren: smart Beeldzetters Kaderstellende notities Startnotitie A Startnotitie B GSB afspraken Decentralisatieuitkering A Decentralisatieuitkering B NB: stads-programma’s en projecten

Tijdspad 2010 27 april: coalitieakkoord (?) 25 mei: jaarverslag 2009 29 juni: Kaderbrief (technisch financieel) ‘kiezen sturen verantwoorden’ Begrotingsindeling 2011 12 oktober: bestuursrapportage 2010 9/10 november: MJP als uitwerking coalitieakkoord Begroting 2011 (nieuwe stijl)

Vragen? Meer info?

De afzonderlijke documenten?

kadernota Hoofdlijnen van het beleid voor jaar X van het MJP Integrale afweging van beleid en middelen ‘voorportaal’ van de begroting NB: dit jaar financieel technische kaderbrief ipv kadernota (integrale afweging door nieuw college bij MJP / begroting 2011)

Begroting (1) Beleidsdeel: Programma’s Financieel deel: Paragrafen (verplichte opbouw) Begrotingsprogramma’s met 3 ‘w-vragen’: Wat willen we bereiken (outcome)? Wat gaan we daarvoor doen (output)? Wat mag het (programma) kosten?

Begroting (2) Begrotingsprogramma’s Paragrafen Veiligheid Sociale infrastructuur Wonen en leefbaarheid Werk en scholing Ondernemerschap en bereikbaarheid Bestuur, participatie en dienstverlening Paragrafen Lokale heffingen Risicomanagement en weerstandsvermogen Onderhoud kapitaalgoederen Financiering treasury Bedrijfsvoering Verbonden partijen Grondbeleid

Bestuursrapportage ‘Tussenrapportage’ over de voortgang van de uitvoering van de begroting (beleid, voortgang, geld) En financiële bijstelling van de begroting Gebaseerd op de eerste zes maanden van het lopende begrotingsjaar.

Jaarverslag ‘Spiegel’ van de begroting Wat hebben we bereikt Wat hebben we daarvoor gedaan Wat heeft het programma gekost? Jaarrekening Financiële verantwoording Accountant Ook richting de provincie

OVERIG

Netwerkdirectie Drechtsteden Drechtraad Organogram Dordrecht Gemeenteraad Griffie College Drechtstedenbestuur (DSB) Gemeentesecretaris Netwerkdirectie Drechtsteden (NDD) Directieraad Stadsbestuurs Centrum Maatschappelijke Ontwikkeling Stadsontwikkeling Stadsbeheer Publieks- Diensten Bedrijven Stadsprogramma Impuls Projectmgt Vastgoed bedrijf NMC Weizigt Essenhof (begraafplaats) Cultuurbedrijf Diep (stadsarchief) Cultuurbedrijf Dordts Musea Sportbedrijf Cultuurbedrijf CBK (kunstuitleen ed) Cultuurbedrijf Kunstmin

SBC Het SBC is als concernstaf verantwoordelijk voor de eenheid van beleid, organisatie, bedrijfsvoering en financiën in Dordrecht De activiteiten van het Stads Bestuurs Centrum zijn voornamelijk gericht op het ondersteunen van de sectoren, bedrijven, projecten en programma´s in de gemeente en de regio bij het realiseren van de inhoudelijke doelstellingen van het college. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de inzet op rechtmatigheid, de besluitvormingsprocedures, de organisatie van de planning en control-cyclus en de ontwikkeling van het lerend vermogen van de organisatie. Maar ook voor bijvoorbeeld de sturingsarrangementen met publieke en private verbonden partijen, het ontwikkelen van kaders voor de middelenfuncties en bedrijfsvoering, de ondersteuning van Burgemeester & Wethouders, strategische toekomstverkenningen en de aandacht voor de verbetering van beleidsprocessen en –procedures. Het SBC voert zijn werkzaamheden in een steeds dynamischer omgeving uit: doordat we als Dordrecht steeds meer als één organisatie gaan werken neemt het SBC binnen de gemeente in processen steeds vaker een leidende rol omdat de zorg voor samenhang en eenheid bij uitstek onze rol is. Ook het college spreekt ons daar steeds vaker op aan. Dit geldt zeker binnen Dordrecht maar het blijkt dat er ook regionaal behoefte is aan die rol. Op dit moment zijn al veel SBC-collega´s ingezet op regionale dossiers of zelfs ingehuurd door de regio. In 2010 gaat deze ontwikkeling verder. Dat heeft gevolgen voor de drie beleidsafdelingen (strategie en beleidsprogrammering, kwaliteit en middelenstrategie en concerncontrol), maar ook het kabinet en bestuurs- en managementondersteuning ondervinden dit in hun werkprocessen.

Stadscontroller Regels omtrent de ambtelijke organisatie Artikel 23 - De positie van de stadscontroller Er is een stadscontroller. De stadscontroller is onafhankelijk adviseur van het College en heeft daardoor rechtstreeks toegang tot het College. Er wordt een plaatsvervangend stadscontroller aangewezen. Artikel 24 - Taken van de stadscontroller De stadscontroller draagt zorg voor het uitoefenen van de control-functie op stadsniveau en voor een adequate koppeling op stadsniveau tussen middelen en resultaten, zowel in de normstelling als in de verslaglegging. De stadscontroller draagt zorg voor het toezicht op de rechtmatigheid en doelmatigheid van de aanwending van financiële middelen. De stadscontroller legt in dit verband rechtstreeks verantwoording af aan het College. Indien de stadscontroller bij de uitoefening van zijn taken als bedoeld in dit artikel een afwijkend standpunt inneemt ten opzichte van de Directieraad doet hij hiervan, na overleg met de Directieraad, mededeling aan het College. De stadscontroller kan in verband met de uitoefening van zijn in het tweede lid bedoelde taken om inlichtingen vragen aan de Directeuren.