Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda Beter in beta Sensor Vita Geluiden uit het veld
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
Kijk op praktijk zó moet het!.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Over rekenen gesproken
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Welkom op de voorlichtingsmiddag
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Plan van aanpak MAVO.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Noordhoff Uitgevers Talendag
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Online seminar Take it easy
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Zomerschool ROC A12.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Voor leesplezier én resultaat!
NU ENGELS.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Motivatie & differentiatie
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
WELKOM. OUDERAVOND T2 T2a: Stella Hugens T2b: Tanja Visser T2c: Anneke Bakker T2d: Ronald Griepsma T2e: Wencke Boon Conrector VMBO: Alinka Spijkers Mentoren.
Programma Doelen bereiken met het Leerplan
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Margo van den Broek – Irene van Meel Munnikenheide College (VMBO – school)
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
WELKOM Renee Doesburg Docent Nederlands Leerjaar 1.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
WELKOM.
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welkom op de Informatieavond Leerjaar 4 GTL
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Welkom op het Saenredam College
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Welkom op het Saenredam College
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs

Programma 1.Inleiding 2.Inventarisatie gebruik Rekenblokken 3.Kleur bekennen 4.Praktijkvoorbeelden 5.Terugkoppeling veldonderzoek 6.Afronding

Inleiding  Doelstelling  Centraal thema: Organisatie Functionaliteit Didactiek  Veldonderzoek

Inventarisatie gebruik Rekenblokken

Kleur bekennen Klassikaal of individuele leerroutes? Ondersteuningslessen Ja of Nee? Verantwoordelijkheid docent of leerling? Werkboeken Ja of Nee? Rekenwijzer Ja of Nee?

Organisatie Functionaliteit Didactiek Praktijkvoorbeelden

Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Organisatie OnderwerpInvulling OpleidingEconomie & dienstverlening (2 e jr) Aantallen100 leerlingen en 4 begeleiders Aantal lesuren1 lesuur per week + 10 weken 1 extra Lesuren totaal80 contacturen en 80 uren zelfstudie WerkwijzePlenair starten + instructie HardwareGebruik laptops

Volgende blok = Nieuwe periode Onderhoud in leertraject Blok Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Leertraject staat vast per periode. Start 2F (2F ⇨ 3F) Instaptoets Subvaardigheden maken -Leren en oefenen -Toets Eindtoets Differentiëren dmv instaptoets Regie

Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Didactiek Planningsdocument per week Differentiëren beginners/gevorderden Remedial Teaching Kleine groepjes Tempo laag Visualiseren Methode erbij Doel RT: Aansluiten bij behoefte Verantwoording niveau niet haalbaar

Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Organisatie OnderwerpInvulling OpleidingTechniek & technologie (2 e jr) Aantallen90 leerlingen en 1 begeleider Aantal lesuren1 lesuur per week en 1 uur wiskunde Lesuren totaal85 contacturen en 85 uren zelfstudie Werkwijze Individueel: concentrisch 1F ⇨ 2F ⇨ 3F HardwareGebruik laptops

Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Nulmeting Referentieniveau en blok afhankelijk van nulmeting; Individuele leerroute Op weg naar 1F ⇨ 2F ⇨ 3F inclusief onderhoud Differentiëren per leerling Instaptoets inzetten voor inzicht per subvaardigheid en zo naar de eindtoets Verantwoordelijkheid naar leerling

Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Didactiek 2009/2010 klassikaal 2010/2011 individueel Instructie op afroep Drukker voor een docent aan het begin Voortgangsdocument op papier 1F ⇨ 2F ⇨ 3F Voortgangsgesprekken / coach Extra toetsen voor inzicht

Samenvatting praktijkvoorbeeld niveau 4 ROC RivorROC Ter AA Leertraject start op 2FNulmeting bepaalt leerroute Instaptoets ⇨ differentiëren per blok Nulmeting ⇨ blok per referentieniveau (instaptoets) Gebruik laptops Plenair starten + instructieInstructie op afroep + : grip op de situatie + : uitdaging voor leerlingen + : belonen minder zelfstudie + : rendement groter + : differentiëren en vangnet RT + : coachen geeft inzicht

Terugkoppeling veldonderzoek  Bevindingen  Verschillen  Accenten

Bevindingen Ruime dekking referentieniveaus Toegankelijk voor verschillende leerstijlen Veel oefening, ondersteuning en uitleg Docentenmateriaal volledig Ruim inzicht in voortgang leerlingen

Verschillen  Ervaring  Niveau  Didactiek  Randvoorwaarden  Visie  Financiën

Implementatieplan Accenten KOERS RICHTING FLEXIBEL MIDDEL

Accenten HBO doorstroomWiskundeProfessionaliserenVMBO - MBO Remedial Teaching

Kleur bekennen Boeken of online leersysteem? Instellingsexamen Ja of Nee? Veelvuldig gebruik van docentenmateriaal Ja of Nee? Ervaring met eindtoetsen Rekenblokken Ja of Nee? Gebruik leerwerkboek Rekenmachine Ja of Nee?

Tot slot “Welke bagage neemt u mee naar huis?” Bedankt voor uw aandacht