5 april 2007Topos Symposium Een onderwijs keuken Hoe we proberen smakelijke en gezonde onderwijsgerechten te bereiden en op.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Project ENW-ELO Aanbod Elektronische leeromgeving en web-CMS Toon Van Hoecke Afdeling Onderwijstechnologie Directie ICT – Universiteit Gent
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Robin Groenbos Trainer / Consultant Three Ships Handen uit de mouwen met Action Learning.
Wat komt er zoal bij kijken?
Sharepoint als werk- en leeromgeving
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
GROEIDOCUMENT.
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
ICT in een dynamische context
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT in het Onderwijs bij TBM
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Niet kijken naar beperkingen maar naar kansen!
Herstructurering Sociaal Domein
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Bring Your Own Device OUDERAVOND BS D’N HEIAKKER DEURNE 3 JUNI 2014.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
Passend onderwijs? Als passend onderwijs om nieuwe oplossingen vraagt voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen… … dan heeft Plannex.
Voor talenten in uw klas!
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Leiding geven aan school ontwikkeling
December 25, 2018.
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Open online aansluitingsmodules statistiek
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

5 april 2007Topos Symposium Een onderwijs keuken Hoe we proberen smakelijke en gezonde onderwijsgerechten te bereiden en op te dienen... Sjoerd de Vries, UT/GW en Konict

5 april 2007 Topos Symposium 2 Wie ik ben... GW / TCW: Implementatie en effecten van ‘genetwerkte communicatie’ Konict: Onderwijsinnovatie Bureau, genetwerkt onderwijs en continue professionalisering TalinT: Onderwijsinfrastructuur voor talenten in ons onderwijs

5 april 2007 Topos Symposium 3 Onze visie op onderwijsontwikkeling  Onderwijs wordt productiever, uitdagender en adaptiever  Integratie met thuis, werk en entertainment wordt steeds sterker  Professionele ontwikkeling van betrokkenen wordt meer en meer deel van het primair proces

5 april 2007 Topos Symposium 4 Onze visie op dienst- en productontwikkeling  Beschikbare digitale content neemt toe, waarde wordt bepaald door inbedden ervan in taken, methoden, thema’s, en projecten  Binnen het aanbod spelen meer en meer verschillende partijen een rol  Diensten voor professionele ontwikkeling zullen meer en meer ‘leren op de werkplek’ zijn

5 april 2007 Topos Symposium 5 Voorbeeldprojecten Konict Vidoma: Ontwikkeling en implementatie van een online redactieruimte en het Ezine ‘Ramadan op school’. Heemscan: Ontwikkeling en implementatie van een adaptieve en genetwerkte onderwijsmethode voor heemkunde onderzoek Veenlab: Ontwikkeling en implementatie van veenlabs voor veengebieden en professionalisering van leerkrachten mbv de actieonderzoekmethode

5 april 2007 Topos Symposium 6 Voorbeeldprojecten UT Schooltrackmethode: Methode en instrumentatie voor het monitoren van de continue ontwikkeling van een school VMBO-Innovatieplatform: Ondersteunen en implementeren van innovatieve praktijken in het vmbo Beeldcommunicatie: Ontwikkelen van een best practice van een genetwerkt TCW mastervak

5 april 2007 Topos Symposium 7 Concepten rondom …  Onderwijsmethoden  Onderwijsdiensten  Schooltracking  Professionalisering

5 april 2007 Topos Symposium 8 Onderwijsmethoden Heemscan: Methode voor heemkunde onderzoek Ontwerpen van Dingen: Socio-technisch ontwerpen voor het basis en VO Mediaredactiemethode: Redactie rollenspel methode met name aansluitend bij taalonderwijs. Actieonderzoekmethode voor de continue professionalisering van leerkrachten

5 april 2007 Topos Symposium 9 Onderwijsdiensten: Labwerk Taakmaker Themaspelers Taakmanager Portfolio Ruimtemaker Themamedia

5 april 2007 Topos Symposium 10 Taakmaker: bruikbaar maken van digitale content Aanmaken en bewerken van taaksjablonen Importeren van ‘standaard’ pakketten Aanmaken en bewerken van taken, modules, cursussen, etc  Hierin kunnen teksten, media, forums, groepsruimtes, agenda’s, etc in worden geplaatst Exporteren van ‘standaard’ pakketten

5 april 2007 Topos Symposium 11 Themaspelers: Gebruiken van ‘taken’, modules, cursussen, etc Themasites waarbinnen taken door leerlingen worden uitgevoerd. Voorbeelden zijn: ontdekomgevingen, collaboratories, redactieruimtes, fotostudio’s, etc.

5 april 2007 Topos Symposium 12 Taakmanager Beheren van taken Toekennen van taken aan gebruikers / groepen Bekijken / becommentariëren van taken

5 april 2007 Topos Symposium 13 Portfolio Beheren van je eigen producties Managen van de toegang ertoe in verband met feedback Publiceren via een eigen portfoliosite

5 april 2007 Topos Symposium 14 Ruimtemaker Op basis van sjablonen inrichten van eigen websites, bv portfoliosjabloon Laten inrichten van ruimtes op basis van een gegeven interface

5 april 2007 Topos Symposium 15 Themamedia Publiceren van producties voor geselecteerd publiek of deze vrij toegankelijk maken Voorbeelden zijn: Ezines, wiki’s, casts, portfolio’s, en themasites Passend bij activerend en producerend onderwijs

5 april 2007 Topos Symposium 16 Onderwijsdiensten: Labwerk Taakmaker Themaspelers Taakmanager Portfolio Ruimtemaker Themamedia

5 april 2007 Topos Symposium 17 Onderwijstracking Samenhangend verantwoord model voor het beschrijven van de ontwikkeling van een school Op basis daarvan samenhangend instrumentarium, grotendeels waar mogelijk genetwerkt Daarop gebaseerde database voor het kunnen monitoren en rapporteren van ontwikkelingen van een school en uiteindelijk het kunnen benchmarken van ontwikkelingen

5 april 2007 Topos Symposium 18 Continue professionalisering: Een cruciale factor Professionalisering van het informeel leren Actieonderzoekmethode Uitgaande van een persoonlijke portal voor professionele ontwikkeling

5 april 2007 Topos Symposium 19 Open innovatie platform Wat te denken van een semi-open innovatienetwerk op dit gebied van 7-10 partners Samen verder ontwikkelen van concepten, methoden en instrumenten Het delen van deze concepten, methoden en instrumenten

5 april 2007 Topos Symposium 20 Websites wente.konict.nl wente.konict.nl nis.nl nis.nl ct.nl ct.nl