5 april 2007Topos Symposium Een onderwijs keuken Hoe we proberen smakelijke en gezonde onderwijsgerechten te bereiden en op te dienen... Sjoerd de Vries, UT/GW en Konict
5 april 2007 Topos Symposium 2 Wie ik ben... GW / TCW: Implementatie en effecten van ‘genetwerkte communicatie’ Konict: Onderwijsinnovatie Bureau, genetwerkt onderwijs en continue professionalisering TalinT: Onderwijsinfrastructuur voor talenten in ons onderwijs
5 april 2007 Topos Symposium 3 Onze visie op onderwijsontwikkeling Onderwijs wordt productiever, uitdagender en adaptiever Integratie met thuis, werk en entertainment wordt steeds sterker Professionele ontwikkeling van betrokkenen wordt meer en meer deel van het primair proces
5 april 2007 Topos Symposium 4 Onze visie op dienst- en productontwikkeling Beschikbare digitale content neemt toe, waarde wordt bepaald door inbedden ervan in taken, methoden, thema’s, en projecten Binnen het aanbod spelen meer en meer verschillende partijen een rol Diensten voor professionele ontwikkeling zullen meer en meer ‘leren op de werkplek’ zijn
5 april 2007 Topos Symposium 5 Voorbeeldprojecten Konict Vidoma: Ontwikkeling en implementatie van een online redactieruimte en het Ezine ‘Ramadan op school’. Heemscan: Ontwikkeling en implementatie van een adaptieve en genetwerkte onderwijsmethode voor heemkunde onderzoek Veenlab: Ontwikkeling en implementatie van veenlabs voor veengebieden en professionalisering van leerkrachten mbv de actieonderzoekmethode
5 april 2007 Topos Symposium 6 Voorbeeldprojecten UT Schooltrackmethode: Methode en instrumentatie voor het monitoren van de continue ontwikkeling van een school VMBO-Innovatieplatform: Ondersteunen en implementeren van innovatieve praktijken in het vmbo Beeldcommunicatie: Ontwikkelen van een best practice van een genetwerkt TCW mastervak
5 april 2007 Topos Symposium 7 Concepten rondom … Onderwijsmethoden Onderwijsdiensten Schooltracking Professionalisering
5 april 2007 Topos Symposium 8 Onderwijsmethoden Heemscan: Methode voor heemkunde onderzoek Ontwerpen van Dingen: Socio-technisch ontwerpen voor het basis en VO Mediaredactiemethode: Redactie rollenspel methode met name aansluitend bij taalonderwijs. Actieonderzoekmethode voor de continue professionalisering van leerkrachten
5 april 2007 Topos Symposium 9 Onderwijsdiensten: Labwerk Taakmaker Themaspelers Taakmanager Portfolio Ruimtemaker Themamedia
5 april 2007 Topos Symposium 10 Taakmaker: bruikbaar maken van digitale content Aanmaken en bewerken van taaksjablonen Importeren van ‘standaard’ pakketten Aanmaken en bewerken van taken, modules, cursussen, etc Hierin kunnen teksten, media, forums, groepsruimtes, agenda’s, etc in worden geplaatst Exporteren van ‘standaard’ pakketten
5 april 2007 Topos Symposium 11 Themaspelers: Gebruiken van ‘taken’, modules, cursussen, etc Themasites waarbinnen taken door leerlingen worden uitgevoerd. Voorbeelden zijn: ontdekomgevingen, collaboratories, redactieruimtes, fotostudio’s, etc.
5 april 2007 Topos Symposium 12 Taakmanager Beheren van taken Toekennen van taken aan gebruikers / groepen Bekijken / becommentariëren van taken
5 april 2007 Topos Symposium 13 Portfolio Beheren van je eigen producties Managen van de toegang ertoe in verband met feedback Publiceren via een eigen portfoliosite
5 april 2007 Topos Symposium 14 Ruimtemaker Op basis van sjablonen inrichten van eigen websites, bv portfoliosjabloon Laten inrichten van ruimtes op basis van een gegeven interface
5 april 2007 Topos Symposium 15 Themamedia Publiceren van producties voor geselecteerd publiek of deze vrij toegankelijk maken Voorbeelden zijn: Ezines, wiki’s, casts, portfolio’s, en themasites Passend bij activerend en producerend onderwijs
5 april 2007 Topos Symposium 16 Onderwijsdiensten: Labwerk Taakmaker Themaspelers Taakmanager Portfolio Ruimtemaker Themamedia
5 april 2007 Topos Symposium 17 Onderwijstracking Samenhangend verantwoord model voor het beschrijven van de ontwikkeling van een school Op basis daarvan samenhangend instrumentarium, grotendeels waar mogelijk genetwerkt Daarop gebaseerde database voor het kunnen monitoren en rapporteren van ontwikkelingen van een school en uiteindelijk het kunnen benchmarken van ontwikkelingen
5 april 2007 Topos Symposium 18 Continue professionalisering: Een cruciale factor Professionalisering van het informeel leren Actieonderzoekmethode Uitgaande van een persoonlijke portal voor professionele ontwikkeling
5 april 2007 Topos Symposium 19 Open innovatie platform Wat te denken van een semi-open innovatienetwerk op dit gebied van 7-10 partners Samen verder ontwikkelen van concepten, methoden en instrumenten Het delen van deze concepten, methoden en instrumenten
5 april 2007 Topos Symposium 20 Websites wente.konict.nl wente.konict.nl nis.nl nis.nl ct.nl ct.nl