De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat
Doel Workshop al doende kennismaken met onze instrumenten en werkwijze om het netwerkleren in schoolorganisaties te ondersteunen kennis uitwisselen rond sociale netwerken reflectie op gebruik en meerwaarde van deze instrumenten in jullie werkzaamheden en organisaties
Agenda 14u-14u15: Korte Introductie en Theoretisch Kader 14u15 -14u20: Praktijkvoorbeeld: Een project uitgelicht: WSKO 14u20 – 15u40: Hands-on gebruik van onze instrumenten: Start zelf een leernetwerk op rond ‘’sociale netwerken’’ 15u40 – 16u00: Plenaire terugkoppeling van werkgroepjes
Theoretisch Kader Probleem: informeel professionaliseren is veelal onzichtbaar binnen organisaties Waardecreatie als lerend perspectief
Probleemcontext Informeel professionaliseren is veelal onzichtbaar binnen organisaties: –Leren in actie, nadruk op werken –Onbewust leren –Spontaan leren –Ad hoc leren, korte duur Gevolg is dat de opbrengsten vaak moeilijk expliciet te maken zijn, waardoor het beeld kan ontstaan dat men niet leert
Leren zien als een proces van waardecreatie –Ervaringen van mensen ontwikkelen zich in de tijd en daarom hebben communities en netwerken verhalen - hoe zijn ze begonnen, wat is er sindsdien gebeurd, wat proberen deelnemers te bereiken? –Door het beter kunnen benoemen van de waarde die men heeft gecreëerd kan men vaststellen wat er wordt geleerd. –Rapport waardecreatie downloadlink: Waardecreatie als lerend perspectief
Waardecreatieverhalen als verslagen en als aspiratie Waardecreatie als lerend perspectief
Opbouwen van verhalen en benoemen van waarde
Waardecreatie als lerend perspectief Waardecreatie in beeld: expliciteren van indicatoren die de verhalen versterken
Waardecreatie als lerend perspectief Toolkit: templates voor het vertellen van waardecreatieverhalen –Verhaal in hoofdlijnen over de waarde van participatie in een netwerk
Toolkit: templates voor het vertellen van waardecreatieverhalen –Specifiek verhaal over de waarde van een bepaalde activiteit of gebeurtenis Waardecreatie als lerend perspectief
Praktijkvoorbeeld Zichtbaar maken van informeel professionaliseren in de dagelijkse praktijk: Het verhaal van WSKO
WSKO aanpak
WSKO is samen met het Ruud de Moor Centrum (RdMC) een project gestart waarin netwerkleren centraal staat. Het begon met de studiedag in januari, waarin alle leraren van WSKO kennismaakten met netwerkleren. De volgende stap in het traject was zichtbaar maken waar welke kennis in de organisatie zit. Met wie wisselen leraren informatie en ervaringen uit, en over welke thema’s? We vroegen het aan leraren van alle scholen …
Andere instrumenten werden ingezet Netwerkscan Quiz Barometer Eerste Leernetwerken worden opgezet en Leernetwerk ambassadeurs worden aangesteld: Ondersteuning van de Toolkit Netwerkleren
Workshop: Aan de slag: Start Leernetwerk Sociale Netwerken Stap 1: Hoe ziet ons Netwerk eruit? Stap 1: Hoe ziet ons Leernetwerk eruit NiB: introductie –Opdracht: Geef aan met wie je al kennis uitwisselt over sociale netwerken in NetwerkInbeeld: –Registreer: Je krijgt een –Duidt aan als Organisatie: Open Universiteit –Klik op Sociale Netwerken –Geef aan wie jouw contacten zijn, binnen, maar ook buiten de OU.
Stap 2: Wat voor netwerkleerders hebben we in de kuip? quiz Opdracht: Vul de quiz in om te zien wat voor netwerkleerder je bent: Scores vragen omdraaien: 3,6,8,9,12,13 en 14 bijv score 1 wordt geteld als score 5 Link:
Stap 3: Vorm een Leernetwerk: Waardecreatieverhaal –Formuleer een thema in je groepje waarover je wilt professionaliseren, gerelateerd aan Sociale Netwerken –Waardecreatieperspectief (individueel en wissel uit in je netwerk-groepje) Vertel het aspiratieverhaal ; Wat wil je bereiken, welke waarde wil je creëren, hoe wordt succes gedefinieerd?
Stap 4: Geef je Leernetwerk vorm: Ga aan de slag met jullie leervraag en wissel expertise en kennis uit aan de hand van een van de werkvormen in de Toolkit –Toolkit: kies een werkkaart en voer deze uit –Koppel terug welke kaart je hebt gebruikt en hoe dit beviel
Stap 5: Deel je kennis met ons publiek Presenteer in 2 minuten de resultaten van je groepje Deel kennis met elkaar in een kort plenair debat
Stap 6: evalueer je nieuw leernetwerk Vul de barometer in
Stap 7: Reflecteer Reflectie op gebruik en meerwaarde van deze instrumenten in jullie werkzaamheden en organisaties –Inzet in je eigen netwerken –Inzet in de netwerken die je mogelijk faciliteert.
Merci aan alle aanwezigen en probeer dit netwerkje te onderhouden!