De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Advertisements

Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Congres Appreciative Inquiry
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Ken je kracht…Deel je kracht…
OFC28 mediawijsheid les 4.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Netwerkleren in het onderwijs
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Welkom! Jij hebt een actieve rol in deze webversie Gent2020. We vertellen je stap voor stap wat je hier kan doen..
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Anders kijken, anders doen
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
“Context-concept in je eigen lessen”
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Social media voor statenleden/politici
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
UNICEF België en HIVA / KULeuven
ADL Les 1.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Inspiratiedag ‘Hygiënisch Werken’ 25 april 2019.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat

Doel Workshop al doende kennismaken met onze instrumenten en werkwijze om het netwerkleren in schoolorganisaties te ondersteunen kennis uitwisselen rond sociale netwerken reflectie op gebruik en meerwaarde van deze instrumenten in jullie werkzaamheden en organisaties

Agenda 14u-14u15: Korte Introductie en Theoretisch Kader 14u15 -14u20: Praktijkvoorbeeld: Een project uitgelicht: WSKO 14u20 – 15u40: Hands-on gebruik van onze instrumenten: Start zelf een leernetwerk op rond ‘’sociale netwerken’’ 15u40 – 16u00: Plenaire terugkoppeling van werkgroepjes

Theoretisch Kader Probleem: informeel professionaliseren is veelal onzichtbaar binnen organisaties Waardecreatie als lerend perspectief

Probleemcontext Informeel professionaliseren is veelal onzichtbaar binnen organisaties: –Leren in actie, nadruk op werken –Onbewust leren –Spontaan leren –Ad hoc leren, korte duur Gevolg is dat de opbrengsten vaak moeilijk expliciet te maken zijn, waardoor het beeld kan ontstaan dat men niet leert

Leren zien als een proces van waardecreatie –Ervaringen van mensen ontwikkelen zich in de tijd en daarom hebben communities en netwerken verhalen - hoe zijn ze begonnen, wat is er sindsdien gebeurd, wat proberen deelnemers te bereiken? –Door het beter kunnen benoemen van de waarde die men heeft gecreëerd kan men vaststellen wat er wordt geleerd. –Rapport waardecreatie downloadlink: Waardecreatie als lerend perspectief

Waardecreatieverhalen als verslagen en als aspiratie Waardecreatie als lerend perspectief

Opbouwen van verhalen en benoemen van waarde

Waardecreatie als lerend perspectief Waardecreatie in beeld: expliciteren van indicatoren die de verhalen versterken

Waardecreatie als lerend perspectief Toolkit: templates voor het vertellen van waardecreatieverhalen –Verhaal in hoofdlijnen over de waarde van participatie in een netwerk

Toolkit: templates voor het vertellen van waardecreatieverhalen –Specifiek verhaal over de waarde van een bepaalde activiteit of gebeurtenis Waardecreatie als lerend perspectief

Praktijkvoorbeeld Zichtbaar maken van informeel professionaliseren in de dagelijkse praktijk: Het verhaal van WSKO

WSKO aanpak

WSKO is samen met het Ruud de Moor Centrum (RdMC) een project gestart waarin netwerkleren centraal staat. Het begon met de studiedag in januari, waarin alle leraren van WSKO kennismaakten met netwerkleren. De volgende stap in het traject was zichtbaar maken waar welke kennis in de organisatie zit. Met wie wisselen leraren informatie en ervaringen uit, en over welke thema’s? We vroegen het aan leraren van alle scholen …

Andere instrumenten werden ingezet Netwerkscan Quiz Barometer Eerste Leernetwerken worden opgezet en Leernetwerk ambassadeurs worden aangesteld:  Ondersteuning van de Toolkit Netwerkleren 

Workshop: Aan de slag: Start Leernetwerk Sociale Netwerken Stap 1: Hoe ziet ons Netwerk eruit? Stap 1: Hoe ziet ons Leernetwerk eruit NiB: introductie –Opdracht: Geef aan met wie je al kennis uitwisselt over sociale netwerken in NetwerkInbeeld: –Registreer: Je krijgt een –Duidt aan als Organisatie: Open Universiteit –Klik op Sociale Netwerken –Geef aan wie jouw contacten zijn, binnen, maar ook buiten de OU.

Stap 2: Wat voor netwerkleerders hebben we in de kuip? quiz Opdracht: Vul de quiz in om te zien wat voor netwerkleerder je bent: Scores vragen omdraaien: 3,6,8,9,12,13 en 14 bijv score 1 wordt geteld als score 5 Link:

Stap 3: Vorm een Leernetwerk: Waardecreatieverhaal –Formuleer een thema in je groepje waarover je wilt professionaliseren, gerelateerd aan Sociale Netwerken –Waardecreatieperspectief (individueel en wissel uit in je netwerk-groepje) Vertel het aspiratieverhaal ; Wat wil je bereiken, welke waarde wil je creëren, hoe wordt succes gedefinieerd?

Stap 4: Geef je Leernetwerk vorm: Ga aan de slag met jullie leervraag en wissel expertise en kennis uit aan de hand van een van de werkvormen in de Toolkit –Toolkit: kies een werkkaart en voer deze uit –Koppel terug welke kaart je hebt gebruikt en hoe dit beviel

Stap 5: Deel je kennis met ons publiek Presenteer in 2 minuten de resultaten van je groepje Deel kennis met elkaar in een kort plenair debat

Stap 6: evalueer je nieuw leernetwerk Vul de barometer in

Stap 7: Reflecteer Reflectie op gebruik en meerwaarde van deze instrumenten in jullie werkzaamheden en organisaties –Inzet in je eigen netwerken –Inzet in de netwerken die je mogelijk faciliteert.

Merci aan alle aanwezigen en probeer dit netwerkje te onderhouden!