Juni 2012 Eerste tussenrapportage Bart Massoels Fabian Dennard Miranda Winters Annemiek Timmer Igor Raben Winston Sarrucco.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
The CAF Procedure voor externe feedback
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
© de vries business consultancy, 2008
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Logistiek management: begrippen en principes
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Schitterende Organisaties®
Quality Function Deployment
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Naar een optimaal HR - beleid
CSA UZ LEUVEN: DE WEG NAAR ISO EN 13485
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Business en IT Consulting
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
FEDIPRO PowerEvent Brussel, 29 oktober 2015 #FEDIPRO #FEDIPRO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Dairy Training Centre Leeuwarden & Oenkerk. Voortzetting PTC+ Trainingscentrum (commercieel) Geven certificaten uit Praktijkgericht Training aanbod gericht.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Created by BM|DESIGN|ER oh contrl generiek gem oh prov oh rijks oh zbo's ssc/gr's energie zorg.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Procesverbetering in de Zorg
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Werkgevers wendbaar aan de slag
Human Resources Accounting
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Jannes Huisman Senior coach
GLASTUINBOUW IN BEELD Hier volgen enkele algemene sheets + film met de ambities en cijfers van de glastuinbouw om het kader te schetsen.
Loopbaanpaden Een verkenning.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

juni 2012 Eerste tussenrapportage Bart Massoels Fabian Dennard Miranda Winters Annemiek Timmer Igor Raben Winston Sarrucco

Groepsproces & leertraject Keuze Automotive Daf Tata Steel

AAN DE SLAG MET Z’N ALLEN: Enthousiaste start gemaakt goede afspraken gemaakt bedrijfsbezoeken onderzoeken en speuren naar overeenkomsten onderzoeken en speuren naar concretisering van de opdracht Groepsproces: DE START Drie verschillende bedrijven op basis van onder andere: producten; naamsbekendheid / branding; omvang en ligging Zeven verschillende personen, op basis van onder andere: leeftijd, geslacht, nationaliteit, werkervaring, ambitie; persoonlijkheid

Leerproces  de drie bedrijven hebben verschillende bedrijfsculturen, dat hebben we zelf ervaren.  afgesproken is dat we elkaar aanspreken op het nakomen van afspraken  normale wijze faciliteren wij management, we vergaten onszelf te faciliteren

In het kader van de opdracht is gekozen voor de Automotive sector voor Daf is dit uiteraard vanzelfsprekend voor Tata Steel is de Automotive sector een veeleisende klant, bijvoorbeeld Toyota.

HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Analyse & definitie ‘HR meets the customer’: 1. Wie is ‘the customer’ het management? de medewerker en/of? de eindgebruiker van het product (het staal of de truck)? 2. Wat betekent ‘HR meets the customer’ kent HR de klant? heeft HR een rol in de contacten naar de klant? neemt HR de goede mensen aan en/of? geeft HR bepaalde opleidingen waar de klant beter van wordt? etc 3. Wat is de invloed van ‘the customer’ op HR en/of vice versa 4. Wat (en hoe) betekent bovenstaande voor de DAF en de TATA organisatie 5. Waar ligt de overeenkomst van het antwoord op bovenstaande vragen bij DAF & TATA

HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Conclusies: 1. The Customer: De gebruiker van het eindproduct (TATA: de ‘rol staal’, DAF: de truck) 2. Wat betekent ‘HR Meets the customer’ voor de projectgroep: Welke invloed kan HR uitoefenen in de relatie tussen organisatie en eindgebruiker 3. Invloed customer op HR: De wensen van de customer zijn onvoldoende bekend binnen HR, dus invloed te gering en/of niet optimaal 4. Wat betekent 1 t/m 3 voor DAF & TATA: Beide organisaties voeren intern onderzoek uit aan m.b.t. customer, bedrijfsvoering & bedrijfs- en HR processen 5. Overeenkomst 1 t/m 4 DAF & TATA: Weinig overeenkomsten, beide organisatie zijn dermate verschillend dat onderzoek voor beide organisaties een andere invulling zal hebben

1996 -becomes a PACCAR DAF company Engine Factory Sheet Metal Factory Truck Factory Product Development Engine Test Center PACCAR Parts Distribution Center Eindhoven

Westerlo Bayswater Denton Madison St. Therese Mexicali Renton Eindhoven PACCAR Technical Centre Mount Mount Vernon St. Oedenrode DAF Trucks Test track Seattle Leyland Chillicothe Kenworth Peterbilt Leyland Trucks DAF Trucks PACCAR around the globe

HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Onderzoek DAF op basis van de conclusies:  is er feedback van de eindgebruiker?  welke feedback is dat?  hoe komt de feedback de organisatie in?  wat gebeurt er met de feedback?  tot op welk niveau komt de feedback de organisatie in?  welke rol kan HR spelen in de feedback ‘loop’/wat moet er veranderen in de feedback loop?

HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Aanpak : Pragmatisch, niet theoretisch Uitwerking : Gesprekken met afdelingsmanagers After sales Product Planning Product Development Quality Resultaten in a nut shell: er is zeer veel informatie van de eindgebruiker (door interviews en input a.d.h.v. klachten). de informatie wordt gefilterd, gewogen en geprioriteerd. de informatie wordt vervolgens besproken met de desbetreffende afdeling. afhankelijk van weging en prioriteit van de informatie volgt benodigde actie. de informatie dringt door tot de betrokken laagste of een na laagste niveau (de constructeur, de inkoper, de monteur etc). de eindgebruiker ontvangt feedback over de aanpak/oplossing.

Cost structure transport company WE

Revenue101 Salary 33 Fuel 27 Vehicles 14 R&M 9 Administration 7 Tyres 3 Other 7 Profit 1 Sensitivity - 1% RoS equals: → 2,5 day stand-still (up-time!!) → 3% increase of salary → 3,7% higher fuel prices → 11% additional costs R&M Profit structure transport company WE

Relation satisfaction and % defects - DAF only Overall satisfaction Recommendation Loyalty Competitive advantages Engine performance Gearbox performance Traffic safety Fuel economy Resale value Value for money TCoO Reliability Durability Sleeping comfort Driver's comfort Spaciousness Storage space

HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Conclusies DAF : informatie van eindgebruiker is bekend en wordt verwerkt in de organisatie. het feedback proces is een gesloten cirkel. het feedback proces beïnvloed de organisatie en het werk.  HR was niet bekend met het geoliede feedback proces.  Het feedback proces behoeft geen verbetering!  Hoe kan HR business partner zijn als HR de processen in de organisatie onvoldoende kent?  Hoeveel kennis over de organisatie en de processen moet je hebben om HR Business Partner te zijn?

HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Voorlopige conclusies DAF : HRM professional moet organisatie-breed kunnen denken en adviseren. Niet enkel kennis hebben van het eigen vakgebied. Ook bedrijfskundig en financieel naar de organisatie kunnen kijken. Tewerkgesteld in verschillende sectoren (Operations, Marketing & Sales, Product Development, ITD, Purchasing, Subsidiaries, …..) Bijkomende opleidingen van andere vakgebieden (Finance, MBA, ….)

18

juni 2012 Bart Massoels Fabian Dennard Miranda Winters Annemiek Timmer Igor Raben Winston Sarrucco