juni 2012 Eerste tussenrapportage Bart Massoels Fabian Dennard Miranda Winters Annemiek Timmer Igor Raben Winston Sarrucco
Groepsproces & leertraject Keuze Automotive Daf Tata Steel
AAN DE SLAG MET Z’N ALLEN: Enthousiaste start gemaakt goede afspraken gemaakt bedrijfsbezoeken onderzoeken en speuren naar overeenkomsten onderzoeken en speuren naar concretisering van de opdracht Groepsproces: DE START Drie verschillende bedrijven op basis van onder andere: producten; naamsbekendheid / branding; omvang en ligging Zeven verschillende personen, op basis van onder andere: leeftijd, geslacht, nationaliteit, werkervaring, ambitie; persoonlijkheid
Leerproces de drie bedrijven hebben verschillende bedrijfsculturen, dat hebben we zelf ervaren. afgesproken is dat we elkaar aanspreken op het nakomen van afspraken normale wijze faciliteren wij management, we vergaten onszelf te faciliteren
In het kader van de opdracht is gekozen voor de Automotive sector voor Daf is dit uiteraard vanzelfsprekend voor Tata Steel is de Automotive sector een veeleisende klant, bijvoorbeeld Toyota.
HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Analyse & definitie ‘HR meets the customer’: 1. Wie is ‘the customer’ het management? de medewerker en/of? de eindgebruiker van het product (het staal of de truck)? 2. Wat betekent ‘HR meets the customer’ kent HR de klant? heeft HR een rol in de contacten naar de klant? neemt HR de goede mensen aan en/of? geeft HR bepaalde opleidingen waar de klant beter van wordt? etc 3. Wat is de invloed van ‘the customer’ op HR en/of vice versa 4. Wat (en hoe) betekent bovenstaande voor de DAF en de TATA organisatie 5. Waar ligt de overeenkomst van het antwoord op bovenstaande vragen bij DAF & TATA
HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Conclusies: 1. The Customer: De gebruiker van het eindproduct (TATA: de ‘rol staal’, DAF: de truck) 2. Wat betekent ‘HR Meets the customer’ voor de projectgroep: Welke invloed kan HR uitoefenen in de relatie tussen organisatie en eindgebruiker 3. Invloed customer op HR: De wensen van de customer zijn onvoldoende bekend binnen HR, dus invloed te gering en/of niet optimaal 4. Wat betekent 1 t/m 3 voor DAF & TATA: Beide organisaties voeren intern onderzoek uit aan m.b.t. customer, bedrijfsvoering & bedrijfs- en HR processen 5. Overeenkomst 1 t/m 4 DAF & TATA: Weinig overeenkomsten, beide organisatie zijn dermate verschillend dat onderzoek voor beide organisaties een andere invulling zal hebben
1996 -becomes a PACCAR DAF company Engine Factory Sheet Metal Factory Truck Factory Product Development Engine Test Center PACCAR Parts Distribution Center Eindhoven
Westerlo Bayswater Denton Madison St. Therese Mexicali Renton Eindhoven PACCAR Technical Centre Mount Mount Vernon St. Oedenrode DAF Trucks Test track Seattle Leyland Chillicothe Kenworth Peterbilt Leyland Trucks DAF Trucks PACCAR around the globe
HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Onderzoek DAF op basis van de conclusies: is er feedback van de eindgebruiker? welke feedback is dat? hoe komt de feedback de organisatie in? wat gebeurt er met de feedback? tot op welk niveau komt de feedback de organisatie in? welke rol kan HR spelen in de feedback ‘loop’/wat moet er veranderen in de feedback loop?
HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Aanpak : Pragmatisch, niet theoretisch Uitwerking : Gesprekken met afdelingsmanagers After sales Product Planning Product Development Quality Resultaten in a nut shell: er is zeer veel informatie van de eindgebruiker (door interviews en input a.d.h.v. klachten). de informatie wordt gefilterd, gewogen en geprioriteerd. de informatie wordt vervolgens besproken met de desbetreffende afdeling. afhankelijk van weging en prioriteit van de informatie volgt benodigde actie. de informatie dringt door tot de betrokken laagste of een na laagste niveau (de constructeur, de inkoper, de monteur etc). de eindgebruiker ontvangt feedback over de aanpak/oplossing.
Cost structure transport company WE
Revenue101 Salary 33 Fuel 27 Vehicles 14 R&M 9 Administration 7 Tyres 3 Other 7 Profit 1 Sensitivity - 1% RoS equals: → 2,5 day stand-still (up-time!!) → 3% increase of salary → 3,7% higher fuel prices → 11% additional costs R&M Profit structure transport company WE
Relation satisfaction and % defects - DAF only Overall satisfaction Recommendation Loyalty Competitive advantages Engine performance Gearbox performance Traffic safety Fuel economy Resale value Value for money TCoO Reliability Durability Sleeping comfort Driver's comfort Spaciousness Storage space
HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Conclusies DAF : informatie van eindgebruiker is bekend en wordt verwerkt in de organisatie. het feedback proces is een gesloten cirkel. het feedback proces beïnvloed de organisatie en het werk. HR was niet bekend met het geoliede feedback proces. Het feedback proces behoeft geen verbetering! Hoe kan HR business partner zijn als HR de processen in de organisatie onvoldoende kent? Hoeveel kennis over de organisatie en de processen moet je hebben om HR Business Partner te zijn?
HR Kennisnetwerk: HR Meets the customer Voorlopige conclusies DAF : HRM professional moet organisatie-breed kunnen denken en adviseren. Niet enkel kennis hebben van het eigen vakgebied. Ook bedrijfskundig en financieel naar de organisatie kunnen kijken. Tewerkgesteld in verschillende sectoren (Operations, Marketing & Sales, Product Development, ITD, Purchasing, Subsidiaries, …..) Bijkomende opleidingen van andere vakgebieden (Finance, MBA, ….)
18
juni 2012 Bart Massoels Fabian Dennard Miranda Winters Annemiek Timmer Igor Raben Winston Sarrucco