Studiedag Vereniging Hogescholen 12 december 2013 Toetsing en externe validering: 1½ jaar na ‘Vreemde ogen dwingen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Taal en rekenen in het mbo
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
TBM Onderwijsdag Examencommissies en toetskwaliteit (bijdrage Renate)
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Training examencommissies
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Professionalisering Medewerkers
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Beoordelen is mensenwerk
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
GOR bij nabestaanden van en professioneel betrokkenen bij MH17: Natuurlijk (niet)! Dianne Alting - RIVM Kenniskring PSH/GOR |
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Jacob Oostwoud Wijdenes Toetsen en beoordelen in het Kunstonderwijs: iets voor u?
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
“Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” Workshop bestuurlijke verhoudingen Studiemiddag examencommissies Bunnik, 26 mei 2016.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Landelijke raad 18 juni 2011 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
Examensop maat Examensop maatveiligheid examens assessoren Communicatie Communicatie Ondersteuning personeelszaken Ondersteuning personeelszaken.
Workshop NVE Congres 17 nov Panel:  Jan Jacobs (Helicon)  Ad de Ponti (Provex)  Christophoor Niessen (Saxion) Gespreksleider:  Jan Adema (Cito)
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Opleidingscommissie Hanzehogeschool Groningen
Externe validering; de handschoen opgepakt
LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Blik op de toekomst.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof?
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Transcript van de presentatie:

Studiedag Vereniging Hogescholen 12 december 2013 Toetsing en externe validering: 1½ jaar na ‘Vreemde ogen dwingen’

MOTIE BEERTEMA 27/3/12: Onafhankelijke borging van examens door landelijke eindtoets op kenniscomponent van kernvakken

-Gezamenlijk toetsen (gemeenschappelijke deel) -Gezamenlijke protocollen voor specialistische deel (Dunnewijk) -Toetsexpertise extern valideren: examinatoren certificeren/professionaliseren: BKE/SKE, register bij- & nascholing -Externen en toetsdeskundigheid in examencommissie, opleidingscommissie -Toetsbeleid formuleren in OER (wettelijk) -Toetsing in accreditatiekaders, expertise in visitatiecommissies -Onderzoek naar toetsbeleid, -kwaliteit, -ontwikkeling: ook intern brengen -Apply or explain

Opvallende voortgang! Hbo-veld heeft bovenmatig goed opgepakt Veel voor elkaar gekregen Zelf verantwoordelijkheid genomen Bottom-up Deuren open, peer review Toetsen opnieuw uitvinden Leden commissie hebben veel beleefd! Steven Bunt 21sept even Bunt Alle opleidingen fysiotherapie NL zetten vandaag samen #rapportBruijn om naar actie #kwaliteithttp:// en-tak.aspx … #rapportBruijn #kwaliteithttp:// en-tak.aspx Beantwoorden Retweeten Toevoegen aan favorieten

Uitrol adviezen Commissie VOD Besluit Algemene Vergadering Vereniging Hogescholen, najaar 2012: 4 speerpunten uit rapport: 1.Gezamenlijk toetsen: hogeschoolpilots en landelijk brede pilots 2.Invoering BKE/SKE: expertgroep adviseert 3.Invoering protocol eindwerkstukken: expertgroep adviseert 4.Kennisontwikkeling en -deling: kenniskringen/lectoraten

“Foto” programmalijn gezamenlijk toetsen per juni landelijk brede pilots (verloskunde (vgt!), verpleegkunde, maritiem officier, facility management, Soc. Pedag. Hulpverlening SPH) 2.15 hogeschoolpilots (min.3 HS)(kunst 3 pilots, hsao 2, hgzo 1, techniek 2, hao 1, economie 6) 3.Tientallen andere initiatieven in het grensgebied tussen extern valideren en gezamenlijk toetsen (uitwisselen leden examencommissies bijvoorbeeld)

De leerwegonafhankelijke instellingsoverstijgende voortgangstoets -Veel ervaring mee, veel onderzoek naar gedaan -VGT = 1v/d instrumenten in het toetsprogramma, naast essays, open vragen etc. -Ook andere sectoren (PVS, LOVS Cito, WO) -Zelf monitoring student/studie/instelling -Leerwegonafhankelijk >> leercurve, studiegedrag -Transparantie/benchmarking/concurrentie -Faciliteert profilering -Externaliseert examinering; ev. nog veld betrekken bij opstellen vragen -Geen perverse prikkels indien (mede) basis voor financiering -Economisch voordeel: veel minder werk dan bloktoetsen + geen hertentamens

-Internationaliseren -Corrigeert voor uitgangsniveau (andere sectoren) -Winstmaximalisering is zinvol, geen plafond (zesjescultuur), ‘rendement’ -Verhuizende leerlingen geen probleem (i.t.t. alleen begin- en eindtoets (Dijsselbloem)) -Transsectorale aansluitingen monitoren -Incentive voor matching vóór de poort (pre-univ. College) -Instellingsoverstijgend, geen ‘centrale toetsing’ maar bottom-up -Ook voor student financiële incentive? (cave 0-score) -P.m. vaardigheden! (observatie) De leerwegonafhankelijke instellingsoverstijgende voortgangstoets

Expertgroep BKE/SKE Advies eind oktober 2013 uitgebracht aan bestuur Vereniging Hogescholen Overgenomen door bestuur Op 6 december besproken in Algemene Vergadering AV heeft advies omarmd Vandaag (12 december) verzorgt cie.vz. Dominique Sluijsmans een workshop over het advies BKE/SKE

Expertgroep protocol Later van start gegaan dan expertgroep BKE/SKE Advies voorzien per 1 februari 2014 Vandaag (12 december) biedt Daan Andriessen c.s. tijdens een workshop alvast enig inzicht in welke ideeën er in de expertgroep spelen Discussie binnen expertgroep: is één landelijk protocol eigenlijk wel mogelijk cq de bedoeling? Discussie tussen expertgroep en commissie VOD

Discussiepunt protocol Uitgangspunt: gezamenlijk wat gezamenlijk kan, individueel wat individueel moet Gezamenlijk = opleidings-/instellingsoverstijgend of landelijk 1 per sector = 7?

Programmalijn kennisontwikkeling en –deling Lectoren/kenniskringen zijn a.d. slag (Sluijsmans, Andriessen, Joosten, …) Om kennis te delen, moet er eerst kennis zijn De hogeschool- en landelijk brede pilots zijn nog maar net gestart In februari 2014 organiseert Vereniging Hogescholen een eerste netwerkbijeenkomst Wel al veel kennis bij 10VDL, vandaag (12 december) kunnen we daar veel van leren 10VDL ook betrokken bij netwerkbijeenkomst

Tentamenbank Bank nuttig voor onderzoek en voor TBC bij meten % oude vragen Is nog niet ‘gezamenlijk toetsen’, dus zelfde toets, leerwegonfhankelijk, voortgang, bottom-up Nieuwe vragen bijv. 1x/jaar ophalen, rel. weinig werk door veel docenten en leerwegonafh. (zie berekening in advies) Max. % oude vragen afspreken, afh. v. stabiliteit domein, bij voorkeur 0 Oude vraag corrumpeert toetsdoel/reduceert toetskwaliteit door: – vragen verouderen; voor gebruik steeds controle/update noodzakelijk docent/ex.cie./tbc decentraal en centraal – wisselende toegang, onrechtvaardig, vraag meet iets anders dan competenties – te herkennen zonder kennis/begrip, ook grote aantallen (geheugendeskundige Prof. Wagenaar)

Examencommissies (workshop Liesbeth Zijlstra c.s.) Liep al (o.a. Wet Kwaliteitsborging), maar “VOD zet er toch zijn stempel op”, rolvastheid, expertise Want: is eigenlijk ‘5e speerpunt’ Vreemde ogen dwingen Expertise, rol: BKE/SKE, training loopt (auspiciën Vereniging) Positie bij gezamenlijk toetsen: individueel vs gezamenlijk Vier programmagroepen à 45 leden examencommissies al getraind, 5 e volgt Vereniging ontwikkelt netwerk leden examencommissies

Waar staan we over vijf jaar? Alle opleidingen hebben op een of andere manier kwaliteit examinering extern geborgd Politiek is tevreden en ziet af van uitvoering Motie Beertema VOD ook van toepassing verklaard op WO, MBO?

maar… Laat het nu niet uit handen nemen Niet te vroeg juichen Politiek kijkt kritisch mee Motie Beertema is en blijft aangenomen