Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Presentatie Praktijkscholen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Slagkracht met kwaliteit
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Resultaten BPV-evaluatie
Medewerkersonderzoek
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
“De week van de ontdekking”
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Duurzame inzetbaarheid in de Zorg
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
Jaarvergadering JBNL 30 januari 2016 De Netelhorst KE HATTEM
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Rugby Club ‘t Gooi Ambitie en (Re-)organisatie. Terugkijkend In 5 jaar tijd jeugd bijna verdubbeld – Van 100 naar 200 – Succesvol jeugdbestuur opgezet.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Van inzicht… naar inzetbaarheid SGL. Inhoud 1.Inleiding 2.Resultaten onderzoek 3.Waar gaat het over? 4.Bedenken van acties 5.Stellen van prioriteiten.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Benchmark gehandicaptensector PwC Bouwsteen Financiële prestaties en GAP-analyse Voorlichtingsbijeenkomsten 2007.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Gap analyse Hans Cosijnse Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Utrecht 2 augustus 2007.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Actuele stuurinformatie over financiële positie, resultaat en relaties tussen productie en kosten Linze Dijkstra PricewaterhouseCoopers.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
Ervaringen vanuit het veld Presentatie Martin Smit Senior Planning & Control Stichting Philadelphia Zorg Wat wordt er van u verwacht VGN Benchmark januari.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Tevredenheidsonderzoek 2017
Beleid en regelgeving Les 2.
Werkgroep e-health PsyDirect
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Wat is DRAMA??.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Wat is DRAMA??.
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
KVC en naam organisatie
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Uitkomst Quickscan Kampen
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Veiligheidsprogramma’s toen…
Transcript van de presentatie:

Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid

Hoge respons cliëntenraadpleging thuiszorg: 51,5% Totaalscore 2006 Totaalscore 2004 Aansluiting vaardigheden bij werkeisen Inspraak Autonomie Taakvariatie en ontwikkelingsmogelijkheden Opleidings- en carrièremogelijkheden Werkafspraken Interne communicatie Sociale steun leidinggevende Steun collega’s Materiaal en apparatuur Personeelsbezetting Financiële waardering Motiverend leiderschap* Competentiegerichtheid* Werkeisen Ongewenste omgangsvormen Fysieke belasting Belastende situaties vergelijking in tijd Geïnnoveerde totaalscore 2006 Uitkomstmaten WerkstressorenEnergiebronnen Commitment StressStemmingSpankrachtGezondheid Conceptueel analysemodel medewerkersraadpleging Werkomstandigheden Basis voor identificeren good practices Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

Hoge respons cliëntenraadpleging thuiszorg: 51,5% JaarTotaalscoreKlasse 20047,1Gamma (C) 2006 (op basis vragen 2004)7,5Bèta (B) 2006 (Geïnnoveerd)7,8Bèta (B) A B C Voorbeeld totaalscore medewerkerraadpleging

Voorbeeld: vergelijking tussen functiegroepenVoorbeeld: uw scores vergeleken met overige leden Voorbeeld: vergelijking tussen functiegroepen ScoreReferentie- groep Verschil Direct leidinggevenden6,56,0+0,5 (assistent) Begeleider wonen en zorg5,05,5-0,5 (ass.) Beg. dagbesteding en sociale ondersteuning6,77,4- 0,7 Gedragswetenschappers, maatschappelijk werkers,8,57,0+1,5 Management & Staf, en hun ondersteuning5,05,2- 0,2 Facilitaire functie6,56,0+0,5 Significant (niet toevallig) gunstig Significant (niet toevallig) ongunstig

Voorbeeld: uw scores op diverse werkomstandigheden Inspraak Autonomie Taakvariatie en ontwikkeling Opleidings- en carr.mogelijkh Werkafspraken Interne communicatie Sociale steun leidinggevende Sociale steun collega Materiaal en apparatuur Personeelsbezetting Financiële waardering 6,9 7, ,8 7,2 7,3 6,9 7,0 5, ,5 6,4 6,5 7,3 5,6 7,7 7,3 6,9 7,3 5,2 5,3 4,6 Werkeisen Ongewenste omgangsvormen Fysieke belasting Belastende situaties 2,9 3,6 3, ,2 4,1 2,5 3.4 Score Sector Verschil 0,5 0,7 - 0,4 0,2 - 0,5 0 -0,3 0,4 0,6 -0,1 0,3 0,5 -0,5 -0,7 Totaalscore Sector Verschil 7,3 - 0,3 Respons Verschil 50% 40% 10% Score 7,0 Significant (niet toevallig) gunstig Significant (niet toevallig) ongunstig Energiebronnen (hoe hoger, hoe beter) Werkstressoren (hoe lager, hoe beter) Bron: benchmarkonderzoek LVT 2004 Sector Score Sector Verschil

Voorbeeld: vergelijking tussen interne eenhedenVoorbeeld: uw scores vergeleken met overige leden Voorbeeld: vergelijking tussen interne eenheden Bron: benchmarkonderzoek LVT 2004 Tijdens de intake worden de te onderscheiden eenheden vastgesteld. Bij speciale wensen over het aantal te onderscheiden eenheden kunnen hierover aanvullende afspraken worden gemaakt. Facilit air Dagbes teding Wonen 1 Wonen 2 Extern 1 Extern 2 ScoreSector Aansluiting vaardigheden op werkeisen 2,902,762,75 3,052,50 2,752,78 Sociale steun collega's 3,03 2,70 2,76 2,902,93 Inspraak 3,17 3,13 3,17 3,163,06 Sociale steun leidinggevenden 3,16 2,88 2,91 3,023,08 Taakvariatie en ontwikkelmogelijkheden 3,28 3,02 3,09 3,142,99 Werkafspraken 3,12 2,96 2,98 3,033,09 Autonomie 3,13 3,15 3,19 3,143,05 Personeelsbezetting 2,91 2,77 2,78 2,802,89 Materiaal & apparatuur 2,98 2,80 2,84 2,85 Opleidings- en carrièremogelijkheden 3,152,972,83 2,742,50 2,812,80

PrioriteitenmatrixPrioriteitenmatrix: kwaliteit van arbeid Score LaagHoog Belang Hoog Direct verbeterenBewaken-uitbouwen Laag Op termijn verbeterenBewaken

Gerichte actie inzetten op werkomstandigheden VerbeterenBewaken Ontplooiingsmogelijkheden Stimuleren persoonlijke ontwikkeling Richten op ambities Benutten van beschikbare capaciteiten Fysieke belasting Bijvoorbeeld cursus tiltechnieken

Integraliteit: verbindingen tussen bouwstenen  Er worden hypothesen geformuleerd voor relaties tussen (aspecten van) bouwstenen en deze worden in onderzoek getoetst.  Bijvoorbeeld: bevordering van deskundigheid van de medewerkers vanuit de instelling werkt tevredenheid in de hand van zowel medewerkers als cliënten, maar hier hangt wel een prijskaartje aan. Integraliteit: verbindingen tussen bouwstenen

Onderzoeksopzet  Voorlichtingsbijeenkomst voor coördinatoren  Integraal uitzetten schriftelijke vragenlijsten onder medewerkers via coördinator (sub-)instelling  Schriftelijke– of webenquête invullen  Internetsite en telefonische helpdesk  Anonieme retournering  Tijdsinvestering medewerkers en coördinatoren:  Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 20 minuten  De tijdsinvestering van de coördinator bedraagt naar schatting twee tot vier dagdelen Onderzoeksopzet

Planning  September - december 2006: Voorbereiding  instemming ondernemingsraad  uitnodiging coördinator voor informatiebijeenkomst waarin de details van de uitvoering worden toegelicht  Vanaf januari 2007: Uitvoering  pakketten met vragenlijsten worden aan de instellingen toegezonden en door de coördinator uitgezet onder de medewerkers  Mei 2007 – augustus 2007: Analyse en rapportage  minimale gegevens voor Jaardocument in mei  integrale instellingsrapportage in september