Mentorschapstraject in kader van ESF-project Growing Together.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Onze kernwaarden.
Evaluatie van mentorprojecten
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Methodisch begeleiden
Verantwoordelijke Leni.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Hogescholen in Dialoog
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Proces en Product.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Visie & Strategie.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Werkveldconferentie 13 november 2014
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Bijeenkomst September 2015
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Evaluatie Cursus.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Opleidingssessie 5 Growing Together Supervisie en randvoorwaarden voor implementatie mentorschap in onze organisaties.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Afsluitmeeting Growing Together Slot mentorschapstraject.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Rob Goossens Het Werkplan.
Creatief Ketengericht Ondernemen
AGENDA 17/11/2016 Omar Ba (bestuurslid KifKif, Afrikaans Platform)
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Duurzame inzetbaarheid
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Werken in een arbeidsorganisatie
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Mentorschapstraject in kader van ESF-project Growing Together

Programma sessie 1 Voorstelling betrokkenen Wat is mentorschap? Programma training Pauze Voorstelling project Growing Together Het mentorschapstraject van mentor en mentee Deelnemersmap bij het mentorschapstraject

Voorstelling betrokkenen van de drie organisaties

Voorstelling betrokkenen organisaties Interne coach per organisatie Trainer opleidingssessies Mentoren Mentees

Wat is mentorschap?

Aan welke voorwaarden voldoet een mentorschapsrelatie? Basisvoorwaarden zijn : - Nakomen van afspraken - Duidelijke doelstellingen - Respect voor elkaar - Luisteren - Vertrouwelijkheid van wat besproken wordt - Op gemak stellen van de mentee Wat is mentorschap?

Welke mentor-situaties zijn er volgens jou in jouw organisatie? Wat is mentorschap? Welke taken zijn er voor een mentor, en voor een mentee? Wat zijn de eigenschappen van een goede mentor?

Programma training vanuit intakes…

Programma training Kennismaking Wat is mentoring Taken van mentor en mentee Kenmerken van goede mentor-mentee-relatie Zicht op volledig traject van het project Zicht op verwachtingen vanuit project naar mentor (documenten, deelnemersmap,…) Doelstellingen training 1, vandaag

Programma training Vaardigheden van de mentor Beter communiceren Leren luisterend coachen Richtlijnen om feedback te formuleren Weten of ik het wel goed heb uitgelegd … Doelstellingen training 2

Programma training Didactische vaardigheden Binnen de drukke agenda de nodige tijd en de juiste methode vinden om resultaat te halen Op een gestructureerde en aangename manier mensen iets bijbrengen De essentie van mijn basiskennis overdragen naar de mentee Hoe meer afstand nemen van de techniek? … Doelstellingen training 3

Programma training Relatie mentor – mentee (positie, rol) Iets meegeven … iets positiefs bijbrengen Goed omgaan met jonge gasten Problemen van jonge mensen helpen oplossen Realiseren van vertrouwensband Activeren en onderhouden van wisselwerking De mentee behandelen als een volwassene Meehelpen aan de ontwikkeling van mijn collega’s, en mezelf Doelstellingen training 4

Overbrengen van attitudes De mentee inzicht bijbrengen over de kracht van persoonlijke inzet en motivatie Inlevingsvermogen tov organisatie en klant Hoe kan ik een attitude/werkhouding overbrengen? Doelstellingen training 5 Programma training

Reflectie Weten of je goed bezig bent als mentor Meer structuur en organsiatie krijgen in mijn rol als mentor … Doelstellingen training 6 Programma training

Deel 2 programma sessie 1 Voorstelling traject Onderdelen van het mentorschapstraject Deelnemersmap bij het mentorschapstraject

Voorstelling traject

Mentorship in organisaties Context & achterliggende problematiek Vergrijzing veroorzaakt o.a. stijgende kosten sociale zekerheid (pensioenen) Werkzaamheidsgraad moet mee stijgen Deze is laag voor de doelgroep 50-plussers, t.g.v. –Diverse stelsels van vroegtijdig uittreden –Oudere WZ geraken moeilijk aan nieuw werk Voorstelling traject

Programma en activiteiten Het programma Is een traject van opleiding en begeleiding Een traject van welbepaalde duur De activiteiten Zijn deze waarbij ervaren medewerkers (WRKN) betrokken zijn binnen de bedrijfscontext Voorstelling traject

Resultaten Via het traject streven: win - win - win Ervaren WRKN (Mentor) krijgt nieuwe opdrachten, nieuwe uitdagingen, erkenning Andere WRKN (Mentee) kansen voor zelfontwikkeling in andere opdrachten De onderneming kan: –waardevolle kennis over de bedrijfactiviteiten/het productieproces/het product in “huis” beschikbaar houden Voorstelling traject

Betrokken medewerkers De ervaren WRKN = Mentor (MTO) De andere WRKN = Mentee (MTE) Wie? 1.MTO - kennis & ervaring 2.MTE - collega’s die kennis & ervaring willen uitbreiden Voorstelling traject

De Mentor opdracht Waarom (doelstelling)? 1.Draagt zijn kennis & ervaring over aan nieuwe of minder ervaren collega’s 2.Begeleidt collega’s on-the-job (werkplekleren) 3.Organiseert begeleiding via individuele en/of collectieve aanpak Voorstelling traject

De Mentee opdracht Waarom (doelstelling)? 1.Luistert en bevraagt de MTO over zijn kennis & ervaring om deze optimaal binnen het kader van de MTE jobs toe te passen 2.Bespreekt zijn kritische bedenkingen vanuit de eigen en specifieke jobtoepassingen 3.Tracht binnen dit traject de verworven kennis & ervaring af te toetsen op een aantal praktijksituaties Voorstelling traject

Het mentorschapstraject van mentor en mentee

Onderdelen van het mentorschapstraject Opleidingssessies voor mentoren Begeleidingsmomenten (mentor – mentee) –Themagerichte ontmoetingen –On-the-job coaching

Opleidingssessies voor mentoren Trainer In totaal 6 sessies Telkens een halve dag Opleiding en begeleiding van mentoren Inhoud van opleidingsessies is door opdrachten gekoppeld aan themagerichte ontmoetingen tussen mentor en mentee Onderdelen

Themagerichte ontmoetingen Duur: 2u Plaats: naar keuze In totaal 8 themagerichte ontmoetingen Deze ontmoetingen worden afwisselend met opleidingsessies ingepland, exact moment wordt afgesproken door mentoren en mentees. Deelnemersmap p10: stramien inplanning van deze ontmoetingen p16: planningsdocument mentorschapstraject Onderdelen

Themagerichte ontmoetingen Mentoren krijgen concrete opdracht naar werkwijze en aanpak, in samenhang met opleidingssessie vb opdracht themagerichte ontmoeting 1 kennismaking mentor – mentee in werkomgeving mentee, samen overeenkomst overlopen Inhoud van deze ontmoeting bepalen jullie zelf Onderdelen

On-the-job coaching Duur: halve dag Plaats bepalen jullie zelf In totaal 8 on-the-job coachingsmomenten over de periode oktober – mei 2009 Deze momenten zijn vrij in te plannen door mentor en mentee Deelnemersmap p16: planningsdocument mentorschapstraject Onderdelen

On-the-job coaching Begeleiding op de werkplek Invulling bepalen jullie zelf, voorbeelden: –mentor geeft mentee feedback naar aanleiding van vergadering (die voorgezeten werd door mentee) –voorbereiding van contacten met studenten / klanten en feedback achteraf –voorbereiding van presentatie en feedback achteraf Onderdelen

Deelnemersmap bij het mentorschapstraject

Deelnemersmap Voor mentor en mentee Papieren en digitale versie (bezorgd door interne coach) Deel 1 bevat de instructies om de map (en documenten daarin) te gebruiken Deel 2 bevat alle nodige documenten voor jullie gezamenlijke mentorschapstraject Deel 3: aanvullingen doorheen het traject (documenten bij opleidingssessies, ingevulde reflectiefiches,…) Deelnemersmap

Inhoud deel 2 Overeenkomst tussen mentor en mentee Planning mentorschapstraject Tijdsregistratie Reflectiefiche voor mentoren Reflectiefiche voor mentees Checklist Deelnemersmap

Overeenkomst tussen mentor en mentee (p14 en 15) Doel –formeel engagement bij jullie gezamenlijk mentorschapstraject –zicht op verschillende opdrachten (documenten) –uitwisseling van gegevens Opdracht –samen overlopen tijdens jullie eerste bijeenkomst (themagerichte ontmoeting 1) –mentor bezorgt kopie van ingevulde overeenkomst terug aan interne coach tijdens tweede opleidingssessie Deelnemersmap

Planning mentorschapstraject (p16, 17 en digitale versie) Doel: structuur leggen in jullie gezamenlijke mentorschapstraject, vertrekkende van jullie persoonlijke agenda Werkwijze: –invullen (schriftelijk / digitaal) wanneer jullie de volgende bijeenkomsten plannen –mentor bezorgt interne coach tweemaandelijks een update van de aangevulde planning Deelnemersmap

Voorbeeld invullen planning Deelnemersmap

Tijdsregistratie (p18, 19, 20 en digitale versie) Doel: verantwoording tav opdrachtgever traject Werkwijze: –zowel mentor als mentee vullen dit in –digitale versie (EXCEL) invullen –bezorg jouw interne coach tweemaandelijks een update van het ingevulde formulier Deelnemersmap

Voorbeeld invullen tijdsregistratie Deelnemersmap

Reflectiefiche voor mentoren (p21, 22 en digitaal) Doel: –stilstaan bij jouw begeleiding van de mentee –ervaringen registreren om mee te nemen naar intervisiemomenten tijdens opleidingssessies Werkwijze –Vul na elk begeleidingsmoment een nieuwe fiche in –In te vullen vanaf themagerichte ontmoeting 1 –ingevulde versie via doorsturen OF doorfaxen naar jouw interne coach vóór de volgende opleidingssessie Deelnemersmap

Reflectiefiche voor mentees (p23, 24 en digitaal) Doel: –stilstaan bij hetgeen mentor jou bijbrengt tijdens begeleidingsmomenten en hoe jij hiermee omgaat in jouw beroepspraktijk –ervaringen registreren om mee te nemen naar het volgende begeleidingsmoment met de mentor Werkwijze: –beantwoord vragen in aanloop naar volgend begeleidingsmoment –In te vullen vanaf de aanloop naar themagerichte ontmoeting 3 –bezorg jouw mentor de ingevulde fiche (via of fax) in aanloop naar volgende begeleidingsmoment Deelnemersmap

Checklist (p25 en digitaal) Doel: geheugensteun bij al jullie activiteiten in het kader van het mentorschapstraject Deelnemersmap

Opdracht 1 thematische ontmoeting Overloop samen de overeenkomst en de bijhorende documenten. De mentor bezorgt de interne coach een ondertekende kopie van deze overeenkomst tijdens de tweede opleidingssessie voor mentoren (november 2008). Plan de eerstvolgende thematische ontmoetingen in. Bespreek jullie verwachtingen over het gezamenlijke traject. Vul na afloop het tijdsregistratieformulier in. Mentoren vullen de reflectiefiche in. Deelnemersmap

Vragen of opmerkingen?