Evaluatie Train Je Collega 2015 Vrijdag 4 december 2015
Agenda Terugblik op editie 2015 Enkele cijfers Samen evalueren Even vooruitblikken naar 2016 Uitwisselen van ideeën
Onze ambities ‘Train je collega’ trekkers deelnemers -Initiatieven in alle provincies = de ambitie van 2014
Train je collega 2015 on beeld. DKB: Ann Van Hengel 10 activiteiten (VO) 73 cursisten DKB: Ann Van Hengel 10 activiteiten (VO) 73 cursisten AgO: Annelies Antheunissen 9 activiteiten (VO) 74 cursisten AgO: Annelies Antheunissen 9 activiteiten (VO) 74 cursisten ANB: Jan Weverbergh 16 activiteiten (VO) 136 cursisten ANB: Jan Weverbergh 16 activiteiten (VO) 136 cursisten FB: Els Van Moer 3 activiteiten (VO) 9 activiteiten (eigen entiteit) 106 cursisten FB: Els Van Moer 3 activiteiten (VO) 9 activiteiten (eigen entiteit) 106 cursisten GO! Pris Brewee 12 activiteiten (eigen entiteit) 38 cursisten GO! Pris Brewee 12 activiteiten (eigen entiteit) 38 cursisten LNE: Ellen Wijnen 9 activiteiten (VO) 1 activiteiten (eigen entiteit) 111 cursisten LNE: Ellen Wijnen 9 activiteiten (VO) 1 activiteiten (eigen entiteit) 111 cursisten LV: Mona Mertens 4 activiteiten (VO) 10 activiteiten (eigen entiteit) 122 cursisten LV: Mona Mertens 4 activiteiten (VO) 10 activiteiten (eigen entiteit) 122 cursisten
Train je collega 2015 in beeld Toerisme Vlaanderen : Margot vanbeneden. 8 activiteiten (eigen entiteit) 48 cursisten Toerisme Vlaanderen : Margot vanbeneden. 8 activiteiten (eigen entiteit) 48 cursisten Kind en gezin : Nele Wouters. 14 activiteiten (VO) 95 cursisten Kind en gezin : Nele Wouters. 14 activiteiten (VO) 95 cursisten VAPH: Karolien Corten 4 activiteiten (eigen entiteit) 21 cursisten VAPH: Karolien Corten 4 activiteiten (eigen entiteit) 21 cursisten ABB: Kelly Vanlancker 1 activiteiten (VO) 11 cursisten ABB: Kelly Vanlancker 1 activiteiten (VO) 11 cursisten Ruimte Vlaanderen : Saartje Benoot 1 activiteiten (VO) 12 cursisten Ruimte Vlaanderen : Saartje Benoot 1 activiteiten (VO) 12 cursisten Vlaams Parlement: Karine Nijs 4 activiteiten (VO) 22 cursisten Vlaams Parlement: Karine Nijs 4 activiteiten (VO) 22 cursisten VLM : Karen De Swaef 27 activiteiten (eigen entiteit) 151 cursisten VLM : Karen De Swaef 27 activiteiten (eigen entiteit) 151 cursisten
Train je collega 2015 in beeld WSE: Barbara Herzeel/Ilse Van Dessel 2 activiteiten (eigen entiteit) 100 cursisten WSE: Barbara Herzeel/Ilse Van Dessel 2 activiteiten (eigen entiteit) 100 cursisten AHOVOKS : Ilse Scheirlinckx 1 activiteiten (VO) 13 cursisten AHOVOKS : Ilse Scheirlinckx 1 activiteiten (VO) 13 cursisten Departement CJSM KMSKA Bloso Vlaams Regulator voor de Media : Machteld Aelbrechts 10 activiteiten (VO) 3 activiteiten (eigen entiteit) 74 cursisten Departement CJSM KMSKA Bloso Vlaams Regulator voor de Media : Machteld Aelbrechts 10 activiteiten (VO) 3 activiteiten (eigen entiteit) 74 cursisten Wegen en verkeer (geen trekker) 1 activiteiten (VO) 17 cursisten Wegen en verkeer (geen trekker) 1 activiteiten (VO) 17 cursisten Agodi: (geen trekker) 1 activiteiten (VO) ? cursisten Agodi: (geen trekker) 1 activiteiten (VO) ? cursisten
Hebben we de BHAG gehaald ? In 2015…. 20 trekkers voor 22 entiteiten en het Vlaams parlement 156 opleidingen 82 opleidingen voor de VO 74 opleidingen in eigen entiteit 1224 deelnemers. 668 deelnemers aan opleidingen open gesteld voor de VO 449 deelnemers aan opleidingen eigen entiteit In organisaties uit 11 beleidsdomeinen en het Vlaams Parlement 1074 deelnemers
Wat viel ons op aan de cijfers Aantal opleidingen open voor de VO Aantal opleidingen open voor eigen entiteit Totaal aantal opleidingen Aantal deelnemers aan opleidingen voor de VO Aantal deelnemers aan opleidingen voor eigen entiteit Totaal aantal deelnemers
Wat viel ons op aan de cijfers? # opleidingen 2014: 172 # opleidingen voor de VO 2015: 82 # opleidingen voor eigen entiteit 2014: 126 # deelnemers 2015: 1224 # opleidingen 2015: 159 # opleidingen voor de VO in 2014: 56 # opleidingen voor eigen entiteit 2015: 77 # deelnemers 2014: 1074
Kwalitatieve evaluatie Het concept Het proces Sensibilisering trekkers Sensibilisering trainers. Communicatie (affiches, banners, buttons, website, voorstelling van het aanbod, …) Planning en inschrijvingsprocedure. voor opleidingen eigen entiteit in eigen beheer voor opleidingen VO door AgO. Het aanbod
Het concept Eén week Train Je Collega is goed. Een week is een afgesloten periode. De timing van de week is goed. naar de toekomst toe? Zie Concept leuk en leerrijk bij Kind en Gezin. Summerschool ??? Moeten we dit nog doen? Voorlopig niet Weinig mensen in de VO Voorbeeld 1 week juli en 1 week augustus Moeilijk voor de communicatie – campagne Of het concept blijven in de kijker zetten. Voorbeeld leuk en leerrijk van Kind en gezin.
Het concept Kennisdelingsprojecten uit entiteiten in de kijker zetten. voorbeeld Project leuk en leerrijk Kind en gezin Is dit iets voor AgO? Summerschool Moeten we dit nog organiseren? -Praktisch zijn er veel bezwaren.: weinig mensen aanwezig, trainers vragen er niet naar, … TJC - behouden - -Timing van de week was goed - Een week is een afgesloten periode - kennisdeling blijven in de kijker zetten.
Sensibilisering trekkers Keuze om niet meer te werken met een ambassadeur Sessie voor het enthousiasmeren trekkers in een HR – deelnetwerk Kennisdelen van andere entiteiten om andere entiteiten aan boord te krijgen. Moeten we dit zo formeel nog doen? Website Goed Nog meer reclame maken met getuigenissen van trainers over hun ervaring, opleiding (verhalen over wie er een stap in gezet hebben. Buttons hebben niet gewerkt Nieuwsbrieven, nieuwsflitsen. Bijkomend overleg in september - Stavaza Persoonlijk telefonische contact opnemen. Trekkers (Nele, Els) willen zelf mee bellen om trekkers aan boord te krijgen
Bijkomend overleg in september - Stavaza Minder samen komen maar wel meer stories delen via een mooie format.
Sensibilisering Trainers Het zoek proces naar trainers. de proeverij. De ondersteuning van AgO De website met informatie voor trainers Sjablonen Het proces voor online aangeven van de opleiding Het bekendmaken van het aanbod meer trefwoorden. Het inschrijven voor de opleidingen voor de VO.
Sensibilisering Trekker +- Zoekproces verliep makkelijk. LV – vlot K&G – spontane aanmelding. Men zoekt specifiek naar opleidingen Kan je dit niet koppelen aan Radar. Zo kunnen we vragen op Radar wie een opleiding kan geven over …. Trainers zoeken via de trekkers maar ook via RADAR Trainers stimuleren om een Radar profiel aan te maken.
Sensibilisering Trainers +- Proeverij K&G vonden de proeverij goed. Leren over lesgeven was goed De enthourage was voor beginnelingen te overweldigend.
Communicatie (affiches, banners, buttons, website, voorstelling van het aanbod, …)
Communicatie +- Inschrijvingen via link -Makkelijk systeem nu -Maar trainers willen weten hoeveel inschrijvingen ze hebben. Trainers moeten rechten (beheerdersrechten) hebben. -Met de linken kunnen we niet meer zien hoeveel plaatsen er nog vrij zijn. -Wie van welke entiteit volgt welke opleidingen kunnen we niet nu zien. -Voorstel Ingrid – trekkers tijdelijke toegang geven tot de site van bestuurszaken.
Planning en inschrijvingsprocedure Voor eigen entiteit Voor heel de VO
Planning en inschrijving +-
Wat valt ons nu op? Wat willen we zeker meenemen naar een volgende editie? Mensen van K&G naar buiten gaan om te leren. Mensen van buitendiensten trainingen laten geven en laten volgen. Samenwerken met Radar Focus op talent blijven meenemen Focus op inhoud – bij K&G- ook meer inhoud delen. Inschrijven via link blijven verder zetten Inschrijvingen twee lijsten – eigen entiteit en VO. Toch zo veel mogelijk stimuleren om open te zetten. Zoekcijfers van de site opvragen. njhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii0i00iiii iiii000000i i0i0i00io00i0i0i0i0i0iiiiiii iiiiiii(iiiii(iiiiiiiiii