STRUCTUURVISIE Stand van zaken Ontwerpvisie 2020: in procedure Uitwerken deel milieu en duurzaamheid Communicatietraject Uitwerkingsvragen mobiliteit
VRAGEN OVER MOBILITEIT Overzicht Onderbouwing verplaatsingsstromen per windrichting? OV-verbinding naar Barendrecht: invloed bedrijvigheid Nieuw Reijerwaard? Inpassing tram in het centrum (veiligheid, inpassing, omvang autoverkeer)? ‘Noordenweg-trace’ tram? Effecten van gedeeltelijke downgrading Rotterdamseweg? Tram gemengd op de Koninginneweg? Verantwoording lobbytraject ondertunneling?
TOELICHTING VERKEERSMODEL Robert van Leusden van Goudappel Coffeng
INZOOM OP HET CENTRUM Ambitie: ruimtelijk vitaal centrumgebied “Wat heeft het centrum nodig aan mobiliteit om ruimtelijk vitaal te zijn”: Economisch kerngebied: bereikbaarheid met alle vervoerwijzen Publiekstrekkende voorzieningen: hoogwaardige openbare ruimte Cultuurhistorische waarden: beschermen en zichtbaar maken Vorm geven aan structuur fiets, OV en auto vanuit de integrale ambitie Accent vanavond: de tram
1874
2000
INZOOM OP HET CENTRUM Tekst Integraal benaderen van fiets, OV en auto vanuit de ruimtelijke structuur Wat heeft het centrum nodig aan mobiliteit om ruimtelijk vitaal te zijn: Economisch kerngebied: bereikbaarheid met alle vervoerwijzen Publiekstrekkende voorzieningen: hoogwaardige openbare ruimte Cultuurhistorische waarden: beschermen en zichtbaar maken randvoorwaarde: beter milieu / duurzaamheid
TRAM VIA NOORDENWEG TRACE Grote ontwerpopgave door Ringdijk viaduct over doorbraak Verwerving vastgoed en gronden
Overzicht Huidige situatie: ca auto’s per etmaal In het spitsuur (beide richtingen): 9-11 auto’s per minuut Auto te gast Wegencategorisering: verblijfsgebied / 30 km/u- zone
TOTAALBEELD MOBILITEIT Fiets tot in het centrumhart
TOTAALBEELD MOBILITEIT Tram ontsluit voorkant centrum
TOTAALBEELD MOBILITEIT Auto aan de randen, in centrum te gast
Tram SchoutstraatTram Noordenweg 1. Auto: zoals nu1b. Auto: zoals nu 2. Auto: luwe St.Jorisstraat 2b. Auto: luwe St.Jorisstraat 3. Auto: als 2 + route Poesiatstraat 3b. Auto: als 2 + route Poesiatstraat 4. Auto: als 2 + route Ringdijk/Noordenwe g 4b. Auto: als 2 + route Ringdijk/Noordenweg TOTAALBEELD MOBILITEIT Auto aan de randen, in centrum te gast
Ingekleurde autocad met traminvoeging in rijbaan Foto oversteeklichtj e tram
Inweven tram in het centrum nabij Klaas Katerstraat Ingekleurde autocad met traminvoeging in rijbaan koninginneweg Koninginnewe g gemeentehuis
Profiel in het centrum
VERKEERSDRUKTE Autoverkeer Koningsplein-Schoutstraat Huidige situatie: ca auto’s per etmaal In het spitsuur (beide richtingen): 9-11 auto’s per minuut Auto te gast Wegencategorisering: verblijfsgebied / 30 km/u- zone
Ingekleurde autocad met traminvoeging in rijbaan Foto oversteeklichtj e tram
St. Jorisstraat: langzaam verkeer centraal?
Ingekleurde autocad met traminvoeging in rijbaan Foto oversteeklichtj e tram
Tram langs de Vlietlaan
VERVOLGTRAJECT Mobiliteit Uitwerking mobiliteitsvisie centrumgebied afweging Noorderwegtrace, centrumroutes auto, ontlasting St. Jorisstraat/Jan Luykenstraat) Atelier tramveiligheid en –inpassing (aansturen verkeersontwerp) Effecten afwaardering Rotterdamseweg Effecten Nieuw-Reyerwaard op OV Expertmeeting gemeenteraad (eindresultaten, panel, discussie)