Aquacultuuronderwijs: ervaringen en vooruitzichten in en uit Vlaanderen Stef Aerts HUB-KAHO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Centre of Innovation and Services (CIS)
De Huisartsopleiding in Nederland
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Voorlichting B3.
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
Implementatie van wetenschappelijk onderzoek in de opleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie Dr.Sc. Peter Van Hauwe.
Toekomstgericht handelen
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Voorlichting Master Geneeskunde CRU2006 mei 2011
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Topzorg in de GGZ verpleegkunde Waar praktijk en kennis elkaar vinden Maandag 26 mei 2008 Congrescentrum de Reehorst, Ede Opening Dr. Ineke van Halsema.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Rookstopcursus voor jongeren
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Promotie-onderzoek en HBO-Onderwijs
2012 Instant Reporting / Centre for Applied Research on Economics & Management (CAREM) | pagina 1 van 7 Welkom bij de conferentie Assurance en Control.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Aan dit symposium werken ook mee: de ondernemersfederatie Westergozone, Commerciële Club Noordwest Friesland, Jonge Friezen Foarút en NHL Hogeschool. Schoolverlaters.
UMCG University Medical Center Groningen Welkom bij:
Doorlopende leerlijnen
Algemene ouderavond 5 ATHENEUM Decanaat
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Oosterschelde regio, Walcheren en Zeeuws Vlaanderen.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
De school in Europa - Europa in de school
LOB 4 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Hoofdvestiging HHS 13 faculteiten studenten medewerkers 4 vestigingen Hoofdvestiging Zoetermeer.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
Academische Werkplaats JGZ Noord-Holland Doel, activiteiten, procedures en resultaten Marlou de Kroon, MD PhD Jeugdarts en epidemioloog Coördinator.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Aquacultuur in de Euregio scheldemond 22 november 2013, Aquacultuur Symposium, AquaVlan.
Organisatie van een internationaal event. DEEL 1: De inhoud DEEL 2: Het Kader DEEL 3: knippen en plakken KHLim.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
De migrantenpoli nu, en in de toekomst
uva.nl/llm-informatierecht
CoE / KennisDC Logistiek
Leerlijnoverleg TEW Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering.
Leerkrediet
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Aquacultuuronderwijs: ervaringen en vooruitzichten in en uit Vlaanderen Stef Aerts HUB-KAHO

Achtergrond Bestaande onderwijsinstellingen met aquacultuur voor AquaVlan – UGent: ARC, Msc in Aquaculture – PTI, middelbaar onderwijs Sinds AquaVlan: – KAHO (nu HUB-KAHO): bachelorniveau – Katho (nu Vives)

MSc in Aquaculture 21 promoties tot hiertoe Internationaal gericht – Enkele studenten uit B en NL Nauw verweven met onderzoek aan Artemia Reference Centre (ARC)

Aquacultuur aan KAHO AquaVlan als catalysator – Onderzoek (multiplicatoreffect!) – Onderwijs Bachelor: primaire focus op onze regio en praktijk  zoetwater – Stages (Ba en Ma) – Projecten (Ba en Ma) – Bachelorproeven – Masterproeven – Doctoraten

Aqua aan KAHO Aquaculture Education & Research Facility – Vis, kreeft, hatchery

Onderwijs binnen AquaVlan Individuele programma’s binnen en buiten eigen opleiding Korte introductiecursus 2012: – 45 deelnemers Langere cursus met certificaat (‘13- ’14) – 3 ECTS – 15 inschrijvingen

Toekomst Inbouw uitgebreide cursus in regulier curriculum Agro- en biotechnologie KAHO – 3 à 5 ECTS vanaf Onderzoek naar bidiplomering tussen Hogeschool Zeeland en HUB-KAHO – Modulair? – Postgraduaat?