Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Uitslag enquête over online pesten
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Gemaakt door Odessa koorevaar
Een meisje van 16 gaat voor het eerst naar de disco.
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dr. Albertus Risaeusschool
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Vmbo Helicon Eindhoven
Workshop Knallende ruzie
‘Zijn alle godsdiensten gelijk?’. Jezus zegt: Bij Mij moet je zijn! Een andere weg is er niet. Alleen door Mij kom je bij God.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Meneertje Blij en Somber
Tips voor een vlotte start!
Presentation Of Learning
Presentation Of Learning
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Van doelen naar reflectie
Face t0 face - 3 De wet van het koninkrijk …. Face t0 face - 3 Johannes 13:1-20 Pijnlijke situatie : slaaf vergeten voor de voetwassing Allen klaar om.
Preek thema: Zeker weten?.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Gedragsrepertoire Denken over je denken
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Als woorden....
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Stagecoördinatie op De Rank
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Onze Vader.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
5 november 2014 Wegwijs bij pesten 5 november 2014 Laura Mol, School en Veiligheid/Pestweb.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Communiceren met Marloes
Onze doelen en visie in beeld
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Mijn liefst teddybeer dat ben jij, Jij maakt mij altijd blij.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Methodiek: Plancyclus
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Als je nog geen idee hebt …
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Beter omgaan met ruzies
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Welkom op onze thema-avond
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Transcript van de presentatie:

Intervisie Door: Chantal van der Gouwe

Inhoud Casus Vijf-stappenmethode probleemdefinitie Actieplan Kansen en belemmeringen Bestudeerde literatuur

Casus Ik heb een jongen in groep 4 waarbij het tussen mij en hem al een tijdje niet klikt. Hij geeft ook aan dat hij mij als stagiaire zit i.p.v. juf. Naar mijn mentor luistert hij en dan zijn er eigenlijk geen problemen. Hij is goed in rekenen en weet dit ook van zichzelf. Wanneer hij toch iets niet begrijpt bij rekenen vind hij het lastig om hulp te vragen omdat hij denkt dat ik het niet kan en dat ik het ook nog moet leren. Ik kan dan ook niet tot hem doordringen en hij wil dan ook niet luisteren naar mij hoe dit moet. Wanneer mijn mentor dan naast hem komt zitten en het uitlegt dan luistert hij wel. Hiernaast krijgt hij regelmatig ‘woede aanvallen’. Hierbij wordt hij heel erg kwaad. Er is dan vaak iets voorgevallen waar hij dan ineens heel erg boos om kan worden. In deze woede kan hij dan een kind pijn doen (d.m.v. slaan). Op dat moment met hem praten helpt niet omdat hij dan niet wil luisteren en alleen maar kwader wordt. Door zo een aanval heeft hij mij ook geslagen wanneer ik na schooltijd met hem wilde praten over zijn gedrag. Ik ben weg gelopen omdat ik ‘geen foute dingen wilde doen’ en heb mijn mentor het op laten lossen. Er zijn nu onderzoeken naar hem gestart om te kijken of ze er achter kunnen komen wat hij heeft. Ouders werken mee en staan achter ons. Het kind luistert heel goed naar zijn ouders en zij hebben zeker gezag. Thuis heeft hij ook ‘woede aanvallen’ maar ouders werken hier ook aan.

Vijf-stappenmethode De vragen: - Wat waren de actiepunten? - Wordt er gebruik gemaakt van de rustplek veel gebruikt? - Heb je het idee dat je er alles aan gedaan hebt? - Wat heb je nog meer gedaan eraan? - Wat doet je mentor anders? - Zijn er meer stagiaires op school waar hij zo bij doet? - Heb je ook al activiteiten gedaan met het kind waardoor de band beter wordt? Adviezen: - Punten leerling bespreekbaar maken met klas (bijv. appel schillen) maar eerst met mentor bespreken. - Activiteiten, gesprekken, opdrachten met leerling om relatie te verbeteren. - CAR, competentie, autonomie en relatie hieraan werken. - Mentor observeren om te kijken hoe zij het aanpakt met deze leerling. - Meer gebruik maken van rustplek. Evaluatie: - Ik ben tevreden met de vragen en adviezen die ik heb gekregen. Aan de hand hiervan kan ik mijn stappenplan maken om het probleem op te kunnen lossen. Het CAR is hiervan ook een belangrijk onderdeel om hierin mee te nemen.

Probleemdefinitie Een jongen uit groep 4 uit agressief gedrag tegenover de stagiaire en neemt de stagiaire niet serieus en vormt daarmee een gevaar voor zichzelf, klasgenoten en de leerkracht. Hierbij weigert hij zijn schoolwerk te doen en kan hierbij achterstanden oplopen.

Actieplan Fase 1: Mijn mentor observeren om te kijken hoe zij het aanpakt met de leerling Literatuur: (Janson, 2013) / (Janson, Boog, & Memelink, Leren kun je observeren, 2012) Fase 2: de punten van de leerling ook met de andere leerlingen bespreekbaar maken. Literatuur: (Heijkant & Wegen, 2000) Fase 3: CAR. Aan competentie, autonomie en relatie werken door activiteiten, gesprekken en opdrachten met leerling te verbeteren. Literatuur: (Ebbens, Ettekoven, Munnik, Vreugenhil, Bongaards, & Sas, 2011) Fase 4: Tijdens alle fases meer gebruik maken van de rustplek van deze leerling.

Kansen en belemmeringen Kansen: - rustplekje - activiteiten doen om relatie te bevorderen - door observatie mentor, leerling anders benaderen. Belemmeringen: - combinatiegroep - (gevaarlijke) voorwerpen gebruiken - te veel pushen

Bestudeerde literatuur Ebbens, S., Ettekoven, S., Munnik, C. d., Vreugenhil, K., Bongaards, B., & Sas, J. (2011). Onderwijskunde. Groningen, Houten: Noordhoff Uitgevers. Heijkant, C. v., & Wegen, R. v. (2000). De klas in beeld. Heeswijk- Dinther: Esstede. Janson, D. (2013). Observeren-de onderzoekende leraar. Opgeroepen op Maart 2, 2016, van Wij-leren: http://wij- leren.nl/observeren-leraar.php Janson, D., Boog, G. J., & Memelink, D. (2012). Leren kun je observeren. Opgeroepen op Maart 2, 2016, van Leren kun je observeren: http://lerenkunjeobserveren.nl/

Zijn er nog vragen?