ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Kleuterschool De Zevensprong
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Gedragsproblemen
Zelfsturing en executieve functies.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Samen met ouders aan het werk!
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Adaptief onderwijs.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leerlingenbegeleiding en het algemeen welbevinden van leerlingen
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Het opleidingsprofiel:
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Gedrag op de Wichelroede
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Het motiveren van leerlingen in het VO
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamiek 1.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
5.4  Kindvolgsysteem Lees de casus op p. 89 in de cursus. Beantwoord de onderstaande vragen op basis van de info die je in de casus vindt. 1.Wat is een.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Inzoomen op de klasscreening  Formulieren klasscreening  Zie pakket “Procesgericht kindvolgsysteem voor Kleuters”  Formulierenset 1 1.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Tevredenheidsonderzoek 2015
Loopbaancompetenties
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Het zorgcontinuüm.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Pedagogische relatie in VO en MBO
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. .

Studiemateriaal Cursus Zorg, hoofdstuk 5: Zorgbreed werken op klasniveau in de kleuterschool p. 75 Map: Procesgericht Kindvolgsysteem voor kleuters van Ferre Laevers + Boekje: Procesgericht Kindvolgsysteem voor kleuters van Ferre Laevers: Achtergrond en praktijksuggesties

Hfdst.5: Zorgbreed werken p 75

Begrippen op continuüm: Zorgbreedte Zorgverbreding 5.1 Begrippen op continuüm: Zorgbreedte Zorgverbreding Liggen in elkaars verlengde Eerst zo breed mogelijk, dan mogelijks breder voor sommige kinderen Zorgbreedte Zorgverbreding

5.1 Zorgbreed werken: Gewoonlijk worden zorginitiatieven verdeeld in twee verschillende groepen : Preventieve zorg : cursus p. 76 Planmatige zorg : cursus p. 87

Preventieve Zorg (fase 0) 5.2 Preventieve Zorg (fase 0) Focus van remediëring naar preventie Baco & Beroepsprofiel Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen Algemene preventieve aanpak http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=13952 Nascholing leerkrachten Vb. KVS 1.8/1.9/1.10 focus op planmatig werken

Preventieve Zorg Child at Risk? Wat zijn risicokinderen? P. 77 5.2.1 Preventieve Zorg Child at Risk? Wat zijn risicokinderen? P. 77 Alternatieve termen?

sociaal - economische factoren 5.2.1 Kindgebonden factoren sociaal - economische factoren (onder)scheiding beide factoren niet evident

Preventieve Zorg Child at Risk Preventieve aanpak 5.2.1 Preventieve Zorg Child at Risk Preventieve aanpak + beter voorkomen dan genezen + permanent bewaken kwaliteit + maximale zorgbrede werking

Hoe preventieve zorg in klas? Realisatie welbevinden & betrokkenheid 5.2.2 Hoe preventieve zorg in klas? Realisatie welbevinden & betrokkenheid Basis voor exploreren, experimenteren, …voortgaande ontwikkeling Door: Adaptief onderwijs EGO Centrum Ervaringsgericht Onderwijs OGO Focus: zone naaste ontwikkeling (Vygotsky) http://www.cego.be/

Intermezzo Adaptief onderwijs 5.2.2 prof. Dr. Luc Stevens, in het Nederlandse onderwijs ingevoerd in 1994. Hij ontleende zijn ideeën aan een motivatiepsycholoog. Voldoet aan 3 basisbehoeften Relatie Veilig & welkom voelen Competentie Zichzelf als kundig ervaren Autonomie Zelfsturing leergedrag Meer info: http://www.vorsite.nl/content/bestanden/blok_2004_01.pdf “Een leerkracht die adaptief werkt stemt z’n gedrag af op deze basisbehoeften, dat geldt zowel voor pedagogisch optreden als voor didactisch en organisatorisch handelen.”

5. Aandacht taalvaardigheid 5.2.2 Preventieve Zorg 5 wijzen tot kwalitatief onderwijs voor alle kinderen p. 79 en verder 1. Relatie KL- Kleuter 2. Samenwerking ouders 3. Begeleidingsstijl KL 4. Speelleeromgeving 5. Aandacht taalvaardigheid Werk dit concreet uit. Zoek voorbeelden uit je eigen stagepraktijk. Maak een webschema.

Preventieve Zorg 5 wijzen tot kwalitatief onderwijs voor alle kinderen 5.2.2 Preventieve Zorg 5 wijzen tot kwalitatief onderwijs voor alle kinderen Relatie Kl – kleuter Postitieve sfeer Positieve feedback (cfr. o.m. beschrijvende) Kansen tot zelfsturing Succeservaringen Relatie elk kind Respect thuiscultuur Gevaar self-fulfilling prophecy: “De verklaring voor zwakkere prestaties in scholen met een hogere concentratie van allochtone en kansarme leerlingen is dat de leerkrachten er minder verwachten van hun leerlingen.” Intercultureel onderwijs Noodzaak aan kennis culturen – diverse perspectieven

Samenwerking ouders 5.2.2 Ouderparticipatie & -betrokkenheid ouders als eerste verantwoordelijken (grondwet) Ouders als ervaringsdeskundigen Uitgangspunt: ouders zijn wel betrokken Drempels Houding lkr. t.a.v. ouderbetrokkenheid: invloed resultaten lln. Functioneel geheel 6 BaCo en BP

3. Begeleidingsstijl KL 5.2. Noor aan sturing Welbevinden – bevrijdingsprocessen Coach/mentor - begeleiden Authentieke leeromgeving Vb. Shaping Meespelen Inschatten niveaus ontwikkeling

Speelleeromgeving Nood aan modeling 5.2.2 Eerste stap KVS na klasscreening Milieu Activiteiten Interactie 10 actiepunten EGO Preventieve algemene maatregelen Nood aan modeling

5.2.2

5.3. Planmatige Zorg p.87 Geen intuïtief gegeven, maar systematisch en consequent Stappenplan Iteratief proces (herhalend) Vb: Van der Ley