ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. .
Studiemateriaal Cursus Zorg, hoofdstuk 5: Zorgbreed werken op klasniveau in de kleuterschool p. 75 Map: Procesgericht Kindvolgsysteem voor kleuters van Ferre Laevers + Boekje: Procesgericht Kindvolgsysteem voor kleuters van Ferre Laevers: Achtergrond en praktijksuggesties
Hfdst.5: Zorgbreed werken p 75
Begrippen op continuüm: Zorgbreedte Zorgverbreding 5.1 Begrippen op continuüm: Zorgbreedte Zorgverbreding Liggen in elkaars verlengde Eerst zo breed mogelijk, dan mogelijks breder voor sommige kinderen Zorgbreedte Zorgverbreding
5.1 Zorgbreed werken: Gewoonlijk worden zorginitiatieven verdeeld in twee verschillende groepen : Preventieve zorg : cursus p. 76 Planmatige zorg : cursus p. 87
Preventieve Zorg (fase 0) 5.2 Preventieve Zorg (fase 0) Focus van remediëring naar preventie Baco & Beroepsprofiel Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen Algemene preventieve aanpak http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=13952 Nascholing leerkrachten Vb. KVS 1.8/1.9/1.10 focus op planmatig werken
Preventieve Zorg Child at Risk? Wat zijn risicokinderen? P. 77 5.2.1 Preventieve Zorg Child at Risk? Wat zijn risicokinderen? P. 77 Alternatieve termen?
sociaal - economische factoren 5.2.1 Kindgebonden factoren sociaal - economische factoren (onder)scheiding beide factoren niet evident
Preventieve Zorg Child at Risk Preventieve aanpak 5.2.1 Preventieve Zorg Child at Risk Preventieve aanpak + beter voorkomen dan genezen + permanent bewaken kwaliteit + maximale zorgbrede werking
Hoe preventieve zorg in klas? Realisatie welbevinden & betrokkenheid 5.2.2 Hoe preventieve zorg in klas? Realisatie welbevinden & betrokkenheid Basis voor exploreren, experimenteren, …voortgaande ontwikkeling Door: Adaptief onderwijs EGO Centrum Ervaringsgericht Onderwijs OGO Focus: zone naaste ontwikkeling (Vygotsky) http://www.cego.be/
Intermezzo Adaptief onderwijs 5.2.2 prof. Dr. Luc Stevens, in het Nederlandse onderwijs ingevoerd in 1994. Hij ontleende zijn ideeën aan een motivatiepsycholoog. Voldoet aan 3 basisbehoeften Relatie Veilig & welkom voelen Competentie Zichzelf als kundig ervaren Autonomie Zelfsturing leergedrag Meer info: http://www.vorsite.nl/content/bestanden/blok_2004_01.pdf “Een leerkracht die adaptief werkt stemt z’n gedrag af op deze basisbehoeften, dat geldt zowel voor pedagogisch optreden als voor didactisch en organisatorisch handelen.”
5. Aandacht taalvaardigheid 5.2.2 Preventieve Zorg 5 wijzen tot kwalitatief onderwijs voor alle kinderen p. 79 en verder 1. Relatie KL- Kleuter 2. Samenwerking ouders 3. Begeleidingsstijl KL 4. Speelleeromgeving 5. Aandacht taalvaardigheid Werk dit concreet uit. Zoek voorbeelden uit je eigen stagepraktijk. Maak een webschema.
Preventieve Zorg 5 wijzen tot kwalitatief onderwijs voor alle kinderen 5.2.2 Preventieve Zorg 5 wijzen tot kwalitatief onderwijs voor alle kinderen Relatie Kl – kleuter Postitieve sfeer Positieve feedback (cfr. o.m. beschrijvende) Kansen tot zelfsturing Succeservaringen Relatie elk kind Respect thuiscultuur Gevaar self-fulfilling prophecy: “De verklaring voor zwakkere prestaties in scholen met een hogere concentratie van allochtone en kansarme leerlingen is dat de leerkrachten er minder verwachten van hun leerlingen.” Intercultureel onderwijs Noodzaak aan kennis culturen – diverse perspectieven
Samenwerking ouders 5.2.2 Ouderparticipatie & -betrokkenheid ouders als eerste verantwoordelijken (grondwet) Ouders als ervaringsdeskundigen Uitgangspunt: ouders zijn wel betrokken Drempels Houding lkr. t.a.v. ouderbetrokkenheid: invloed resultaten lln. Functioneel geheel 6 BaCo en BP
3. Begeleidingsstijl KL 5.2. Noor aan sturing Welbevinden – bevrijdingsprocessen Coach/mentor - begeleiden Authentieke leeromgeving Vb. Shaping Meespelen Inschatten niveaus ontwikkeling
Speelleeromgeving Nood aan modeling 5.2.2 Eerste stap KVS na klasscreening Milieu Activiteiten Interactie 10 actiepunten EGO Preventieve algemene maatregelen Nood aan modeling
5.2.2
5.3. Planmatige Zorg p.87 Geen intuïtief gegeven, maar systematisch en consequent Stappenplan Iteratief proces (herhalend) Vb: Van der Ley