Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld;. 40.000 bezoekers in museum;. 60.000 bezoekers buiten museum;. Sterk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie en draagvlak
Advertisements

Stichting Dijk van een Kust
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
VISIE “Techniekmuseum HEIM is een interactief belevings- en ontmoetingscentrum waarin techniek, geschiedenis en wetenschap zijn gekoppeld aan vernieuwende.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Kunstwerk Diepenheim wat, waar en hoe?. V E R N I E U W E N D D E N K E N, V E R N I E U W E N D D O E N 2 Wat willen we? beleven en maken van kunst en.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
Projectbeschrijving MNU Presentatie Hogeschool van Amsterdam Carel Hofland 1 februari 2011.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
“Let’s talk about you & me”
Opgroeien in verbondenheid
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Uitdaging De Museumvereniging wil het mogelijk maken dat zo veel mogelijk inwoners van Nederland toegang hebben tot allerlei interessante musea. Musea.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Stavaza.  Wat en waarom?  Wie?  Oproep nationale Archeologiedagen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
De Kracht van het Lokale 2.0 Beleidsnota cultuur
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 2 maart 2016.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
WAAROM DE NAAM HET HOF VAN NEDERLAND? Presentatie 27 januari 2015.
Landelijke raad 12 december 2015 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Duurzame energie en ruimtelijke ordening Inpassing in het cultuurlandschap Els Romeijn Adviseur erfgoed en ruimte.
Educatief aanbod Primair Onderwijs. Wissel tentoonstellinge n Stedelijk Museum Wat is er te zien?
Erfgoedcentrum DiEP
Een museum is géén bedrijf!
Van Dordt, voor Dordt.
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
WAT IS HET MAATSCHAPPELIJK MIDDENVELD 1
Informatie voor de regionale aanpak
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Nationale Omgevingsvisie
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Bibliotheek en erfgoed
‘Dordrecht 800 jaar stad’ De marketing van Gerben Baaij,
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Tijs van Ruiten, directeur

Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk educatief profiel;. Nationaal en internationaal netwerk;. Expertisecentrum voor onderwijsgeschiedenis.. Subsidie van ministerie OCW;. Ondersteuning door fondsen en EU;

Doelstellingen Inspireren : activiteiten die inspireren en aansluiten bij de persoonlijke belevingswereld van de bezoeker. Signaleren : vertalen van maatschappelijke vraagstukken door debatten, lezingen, tijdelijke tentoonstellingen en social media. Samenwerken: wortelen in de stedelijke en regionale omgeving. Uitbouwen nationale en internationale samenwerking. Ondernemen: cultureel ondernemen met een breed palet aan inkomstenbronnen.

Museale invulling Verbazen, ervaren, beleven en verhalen vertellen. Mensen persoonlijk aanspreken en delen van ervaringen. Thematische opzet en attractieve onderwerpen. Nostalgie en actualiteit. Nieuwe locatie biedt mogelijkheid tot herijking van het verhaal en eigentijdse aanpak die brede doelgroepen en nieuwe bezoekers aanspreekt.

Dordrecht. Sterk erfgoed profiel;. Goede bereikbaarheid en centrale ligging;. Grote regio met sterke banden;. Uitstekende culturele infrastructuur ;. Goede samenwerkingsmogelijkheden;. Aantrekkelijke binnenstad ;. Sterke groei toeristisch bezoek;. Schaal die past bij ambities museum;. Economisch belang van cultuur.. Uitstekende condities voor de collectie. Groot enthousiasme vanuit de stad

Belang en context Onderwijs is de basis voor de ontwikkeling van ieder mens. Het vormt, inspireert en biedt kansen om te worden wie je als mens wilt zijn. Onze nationale geschiedenis is sterk verbonden met de geschiedenis van ons onderwijs. Dordrecht als oudste stad van Holland, stad van de eerste Statenvergadering en stad van de Dordtse Synode, is een voor de hand liggende keuze.

Toekomstverwachting. Grotere naamsbekendheid door verhuizing naar Dordrecht;. Verdere groei van het aantal bezoekers;. Dordtenaren trots op hun Onderwijsmuseum;. Hechte samenwerking met Dordtse partners;. Bijdrage leveren aan nog beter leefklimaat;. Consolideren en uitbouwen nationale en internationale reputatie.