Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij
Waar houden we ons mee bezig? Meten, meten en nog eens meten …
Wat voorbeelden van toetsen …
Wij denken van achter naar voren Wat wil je meten? Welke beslissing wil je nemen? Wat ga je doen met de uitkomsten van de meting? Advies voor keuze van een instrument
Meten: hoe doe je dat? Informeel Formeel Hoe strak zit je broek?Weegschaal Hoe gaat het met je?Vragenlijst Voel je warm?Koortsthermometer Hoe gaat het met frans?Toets Kun je je weg vinden in Nederland?Inburgeringsexamen
Criteria toetskwaliteit Validiteit Betrouwbaarheid Bruikbaarheid
Criteria voor goede toetsing Betrouwbaarheid
Criteria voor goede toetsing Validiteit
Wat moeten we weten? WatHoeWanneerToets Wat is het doel?
Toetsen maken is …
Praktijkquotes Bekijk de praktijkquotes Beoordeel de geschetste meting op validiteit en betrouwbaarheid
Toetsontwikkelingsproces Werk van achter naar voren! Wat wil je meten? Welke beslissing wil je kunnen nemen? intake | diagnose | formatief | summatief Hoe groot zijn de gevolgen van de toets? Welke afnamecondities zijn mogelijk? Welk type toets past het beste? Welke soorten items passen het beste?
Meten wat je wilt meten Toetsplan (geheel van toetsen) Toetsmatrijs (op niveau van de toets) gekozen toetsvorm aantal vragen dekking van doelen taxonomie punten per vraag (dus doel) weging per vraag (per doel)
Betrouwbaarheid Borging kwaliteit van: Instructies (kandidaat, afname, beoordeling en beslissing) Items Beoordelingsmodellen Beslismodellen
Hoe ziet het toetslandschap er nu uit? Examen Methodetoetsen ? Opbouw in cognitief niveau
Toetsen Ta!ent TOA Schoolexamen 1 x per jaar Vaardigheidstoets 1 Hoofdstuktoets 1 Hoofdstuktoets 2 Vaardigheidstoets 2 Hoofdstuktoets 3 Hoofdstuktoets 4 Vaardigheidstoets 3 Hoofdstuktoets 5 Hoofdstuktoets 6
Toetsing in het onderwijs nu
Wat is onze visie?
Wat hebben we nodig?
Meten om te groeien
Toekomst
Vragen? Discussie? Karen Heij