Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Cliëntenraden en Veiligheid
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
High & Intensive Care Monitor
Voor de AOV verzekering met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan het juiste adres. Want onze AOV vergelijking resulteert niet alleen.
Dr Gerard Tel Lid ToetsAdviesCommissie Vz ExamenCommissie DocentenOverleg 3 april 2013.
Formatief - summatief evalueren
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
10 juni 2014 Wim Mulder en Lobke Spruijt
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Toetsvormen en toetsbeleid
Van, voor én door het onderwijs.
Toetsbeleid AOC Oost Twello
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
By Jeffrey & Jeffrey.. Wat hebben we gedaan? Wij hebben gekozen voor een lamp te maken, dit is een oud examen werkstuk van hier naast hebben.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan.
Voor de AOV verzekering met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan het juiste adres, want onze.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Summatief toetsen in Blackboard
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Centraal examen en Instellingsexamens
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
GEMEENTEMUSEUM: WONDERKAMERS Door: Manon, Julia, Iris Klas: 4H2.
Advies en planning Eerst denken, dan doen. Onderhouden van tuinen.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Toetsing en toetsontwikkeling
Natuurlijk in uitvoering were di drie Ouderavond klas 3 en 4.
Formatief versus summatief
De vraag is je beste vriend
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Vragen, wat voor vragen?.
Van rapport naar portfolio
Architectuur.
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Stage zoeken bij Entree-opleiding
iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Onderwijskunde en vakdidactiek
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij

Waar houden we ons mee bezig? Meten, meten en nog eens meten …

Wat voorbeelden van toetsen …

Wij denken van achter naar voren Wat wil je meten? Welke beslissing wil je nemen? Wat ga je doen met de uitkomsten van de meting? Advies voor keuze van een instrument

Meten: hoe doe je dat? Informeel Formeel Hoe strak zit je broek?Weegschaal Hoe gaat het met je?Vragenlijst Voel je warm?Koortsthermometer Hoe gaat het met frans?Toets Kun je je weg vinden in Nederland?Inburgeringsexamen

Criteria toetskwaliteit  Validiteit  Betrouwbaarheid  Bruikbaarheid

Criteria voor goede toetsing  Betrouwbaarheid

Criteria voor goede toetsing  Validiteit

Wat moeten we weten? WatHoeWanneerToets Wat is het doel?

Toetsen maken is …

Praktijkquotes Bekijk de praktijkquotes Beoordeel de geschetste meting op validiteit en betrouwbaarheid

Toetsontwikkelingsproces  Werk van achter naar voren!  Wat wil je meten?  Welke beslissing wil je kunnen nemen? intake | diagnose | formatief | summatief  Hoe groot zijn de gevolgen van de toets?  Welke afnamecondities zijn mogelijk?  Welk type toets past het beste?  Welke soorten items passen het beste?

Meten wat je wilt meten  Toetsplan (geheel van toetsen)  Toetsmatrijs (op niveau van de toets) gekozen toetsvorm aantal vragen dekking van doelen taxonomie punten per vraag (dus doel) weging per vraag (per doel)

Betrouwbaarheid Borging kwaliteit van:  Instructies (kandidaat, afname, beoordeling en beslissing)  Items  Beoordelingsmodellen  Beslismodellen

Hoe ziet het toetslandschap er nu uit? Examen Methodetoetsen ? Opbouw in cognitief niveau

Toetsen Ta!ent TOA Schoolexamen 1 x per jaar Vaardigheidstoets 1 Hoofdstuktoets 1 Hoofdstuktoets 2 Vaardigheidstoets 2 Hoofdstuktoets 3 Hoofdstuktoets 4 Vaardigheidstoets 3 Hoofdstuktoets 5 Hoofdstuktoets 6

Toetsing in het onderwijs nu

Wat is onze visie?

Wat hebben we nodig?

Meten om te groeien

Toekomst

Vragen? Discussie? Karen Heij