Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009
De ambities van Dordrecht Musea sluiten aan bij het Meerjarenbeleidsplan - Aantrekkelijke stad - Ondersteuning van kwetsbare groepen - Verbeteren van de kwaliteit van de directe leefomgeving
De bijdrage van de Dordtse Musea Kerndeelnemer Hofkwartier Twee locaties dragen bij aan deze ambitie –Het Dordrechts Museum vanuit de (schilder)kunst –SIMON VAN GIJN vanuit de geschiedenis van Dordrecht
Waar staan we? Onderzoek onder bezoekers en potentiële bezoekers SWOT – analyse Conclusies beschreven in termen van kritische succesfactoren met als leidraad: ‘wij moeten als uniek ervaren worden.’
Kritische succesfactoren - Een meer uniek aanbod creëren - Focus op Dordrecht zelf - Focus op de Drechtsteden en de rest van de regio - Een meer kindvriendelijke en leerzamer omgeving creëren - Ons profileren als actief en creatief - Meewerken aan de profilering van Dordrecht en zijn rijke historie - Tot herhaalbezoek verleiden - De communicatie met de buitenwereld versterken
Missie Dordtse Musea ‘ontmoeten, inspireren en genieten’ De Dordtse Musea willen een ontmoetingsplaats zijn waar een zo breed mogelijk publiek – vanuit de kunst- en cultuurhistorische rijkdom van Dordrecht – geïnspireerd raakt om op een andere manier naar kunst en geschiedenis te KIJKEN en zo meer van kunst en geschiedenis gaat GENIETEN.
Collectie -Het verbeteren en verantwoord beheren van de collectie. -Het verbeteren van de kennis over de collectie. -Het toegankelijk(er) maken van de collectie. Publiek en presentatie - Het presenteren van het eigen bezit op een onderscheidende manier. -Het maken van aantrekkelijke tentoonstellingen. -Het maken van educatieve programma’s voor diverse doelgroepen: op maat! -Het maken van gevarieerd activiteitenprogramma’s voor een breed publiek.
Samenwerking - Het (nog) intensiever gaan samenwerken met cultuur- en toeristische partners: erfgoedcentrum DiEP, CBK, Kunstmin, Pictura, To Be, Intree Dordrecht, Kunstrondje Dordt, Dordtevaar, ondernemers etc. Pr & marketing - Zorgen dat de musea in Dordrecht en regio gewaardeerd en bezocht worden. - Zorgen dat de Dordtse Musea hun nationale positie behouden en verder uitbouwen. -Zorgen dat de musea een plek zijn voor ontmoeting en ontspanning. -Het ontwikkelen van een website, die op diverse niveau’s voldoet als informatiekanaal
Interne organisatie - Het professionaliseren van de interne organisatie. - Het (nog) klantgerichter gaan werken van de organisatie.
Financiën Bedrijfsplan voor 2009 gedekt. Voor de periode nog besluitvorming: -Onderzoek naar de exploitatie nieuwe Dordrechts Museum -Uitwerking c.q. doorrekening van twee scenario’s met betrekking tot de programmering: ambitieniveau