Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen
Wat gaan we doen? Uitleg doel en werkwijze (Jan) Het onderzoek zelf (Esther) De leermomenten (Esther) Aan de slag met hoofd- en deelvragen (allen) Tips voor praktijkbegeleiders (Jan) Wat nut ons onderzoek? (Esther/Jan)
Het onderzoek zelf Lees- en identiteitsonderwijs bij Engels Karakter opbouw en waarden Uitvoering (diepte-interviews, pre-test, persoonlijk dagboek) The Island lezen en verwerken Resultaat
De leermomenten Trial and error in opstellen vraag Convergeren van informatie Plannen Wetenschappelijk verslag leggen
Aan de slag Doel: een kijkje in het ontstaansproces van hoofd- en deelvragen Werkwijze: Maak groepjes Lees de hoofd- en deelvragen Praat met elkaar over: Welke verschillen zie je in eerdere en latere versies? Kun je verklaren waarom die verschillen zijn ontstaan
Tips voor praktijk(-begeleiding) Wat werkt naar ons idee? 1.‘Niet het vele is goed, maar het goede is veel’ 2.Een dynamische driehoek: vergroot de ontwikkelruimte 3.‘Ever tried, ever failed, no matter. Try again, fail again, fail better’ 4. ‘Het is het product dat voldoening geeft. Het is het proces dat tijd kost’ Feedback op het proces (niet alleen het product) Volgende stap… Hoe pak je dat aan… Vragen: Als je bijv. zegt… heb je gedacht aan… Student legt verslag van begeleidingsgesprekken + stuurt verslag binnen 48 uur toe Student School- opleider THEMA Instituuts- opleider
Wat nut ons onderzoek? Esther geeft aan wat ze van het onderzoek heeft meegenomen Doel van onderzoek: onderzoekende houding moet onderdeel zijn professionele identiteit docent Waarom? Kritisch zijn over eigen lespraktijk, over hypes en platgetreden paden
Dank voor jullie aandacht! Zijn er nog vragen?