Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

ORGANISATIE Tafeltennistrainer 2
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
BattleBots The school battle.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Het bedenken van een onderwerp
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Medmec04 les 5 Engagement.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit Herfst les 4.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Reflectie.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/002] thema: Ough! I don’t feel good…. can-do : kan eenvoudige informatie geven.
Deltion College Engels A1 Spreken/ [Edu/001] thema: My name is…
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
Les 3 – Zullen we delen?.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Internet Standaarden Practicum 1 ● toetsing vak ● werkwijze vak ● alternatief voor gevorderden ● contentmatrix ● drieluik ● oefeningen ● slot.
Professional Development Schools - Rijnmond
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Kimber van Valkenburg Movies that Matter Educatie
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Alle lijntje bij elkaar…?
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Natuur- en milieueducatie voor duurzame ontwikkeling : van theorie naar praktijk inspiratieboek en reflectieinstrument voor de NME/EDO-professional.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Welkom bij de Week van het Succes! Workshop Elevator pitch
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Keuzethema: differentiatie
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Blended learning in een cursus NT2 voor laaggeletterden presentatie P7-A Onderwijsdag ROC West Brabant 29 maart 2016 Jonneke
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Verbindend communiceren met ouders
Accelerating the Change Amsterdam, 16 september 2010 Corfides is onderdeel van de Paphos groep.
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Les 4: Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Gesprekstechnieken Les 3.
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
Transcript van de presentatie:

Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen

Wat gaan we doen? Uitleg doel en werkwijze (Jan) Het onderzoek zelf (Esther) De leermomenten (Esther) Aan de slag met hoofd- en deelvragen (allen) Tips voor praktijkbegeleiders (Jan) Wat nut ons onderzoek? (Esther/Jan)

Het onderzoek zelf Lees- en identiteitsonderwijs bij Engels Karakter opbouw en waarden Uitvoering (diepte-interviews, pre-test, persoonlijk dagboek) The Island lezen en verwerken Resultaat

De leermomenten Trial and error in opstellen vraag Convergeren van informatie Plannen Wetenschappelijk verslag leggen

Aan de slag Doel: een kijkje in het ontstaansproces van hoofd- en deelvragen Werkwijze: Maak groepjes Lees de hoofd- en deelvragen Praat met elkaar over: Welke verschillen zie je in eerdere en latere versies? Kun je verklaren waarom die verschillen zijn ontstaan

Tips voor praktijk(-begeleiding) Wat werkt naar ons idee? 1.‘Niet het vele is goed, maar het goede is veel’ 2.Een dynamische driehoek: vergroot de ontwikkelruimte 3.‘Ever tried, ever failed, no matter. Try again, fail again, fail better’ 4. ‘Het is het product dat voldoening geeft. Het is het proces dat tijd kost’  Feedback op het proces (niet alleen het product) Volgende stap… Hoe pak je dat aan… Vragen: Als je bijv. zegt… heb je gedacht aan…  Student legt verslag van begeleidingsgesprekken + stuurt verslag binnen 48 uur toe Student School- opleider THEMA Instituuts- opleider

Wat nut ons onderzoek? Esther geeft aan wat ze van het onderzoek heeft meegenomen Doel van onderzoek: onderzoekende houding moet onderdeel zijn professionele identiteit docent Waarom? Kritisch zijn over eigen lespraktijk, over hypes en platgetreden paden

Dank voor jullie aandacht! Zijn er nog vragen?