Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam van jonge dansers en musici.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Mental Coaching P.S.C. West-Vlaanderen Pascal Engels Marc Rommelaere
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
situationeel leiderschap
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Sint-Jozefinstituut Kessel-Lo Vormingsinstituut voor de Begeleiding van Gehandicapten Stellen voor:
Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
‘Een Spraakmakend Project’
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
Workshop Relationele en seksuele vorming
De gezonde school en genotmiddelen
Sociale media op school
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Iedereen coach naar Jef Clement.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Werkplezier: in balans blijven
Welkom op onze thema-avond
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Vocht en wielrennen. Begeleidend document Vocht en wielrennen Als ex- topsportster werd mij gevraagd om mijn ervaringen te vertellen op het gebied van.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Deel anders, mijn organisatie
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Advent 2014 Logo school.
ADVENT 2014.
Burgerinitiatieven.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Bijeenkomst 6 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Innovatie? Hou het simpel! Richard Engelfriet. Simpel is heel moeilijk …en moeilijk is heel simpel! Lees de column op
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Energieverdeling.
introductiebijeenkomst
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Transcript van de presentatie:

Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam van jonge dansers en musici

Introductie -Sport acrobatiek -Bewegingswetenschappen Bsc. -Sport& Prestatiepsychologie Msc. -SPORTPSYCHOLOOG VSPN® in opleiding -Onderzoeksmedewerker lectoraat PAM -Stage Codarts: -Circus: invloed van psychologische factoren op pijnklachten -HMD: belasting, belastbaarheid en begeleiding Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam

“Of je het redt in de danswereld hangt niet alleen af van een perfect lichaam… Een nadeel van dit vak is dat je continu bezig bent met beter, mooier, hoger. Dat kan mentaal moeilijk zijn voor een kind.” - Pauline Luth-Griffioen Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam

Overzicht Context Onderzoek Resultaten Aanbevelingen Stand van zaken Take home messages Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam

Context Puberteit “Every child is an artist, the problem is staying an artist when you grow up” – Pablo Picasso Competitie in kunstvakonderwijs “Vanuit hun passie is er wel rivaliteit, maar ook saamhorigheid. Eigenlijk zijn het twee werelden in een.” Verantwoordelijkheden school  zorgplicht “Schoolsucces wordt niet alleen bepaald door kennisoverdracht, maar ook door het welzijn van leerlingen.” Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam

Leerling Vragen Behoeftes Mening Norm Literatuur Zorg structuur Intern Exter n Oud- leerling Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam Onderzoek Doel: inventariseren belasting en belastbaarheid leerlingen

Resultaten Leerlingen:  Erg gemotiveerd  Overheersende rol van dans/muziek  Werkdruk niet in balans & weinig rust  Mentale problemen: Gevoel onder druk te staan Vermoeidheid Angst voor optredens Zelfvertrouwen Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam

Resultaten Zorgstructuur:  Overzicht mist  Communicatie onderling “Wat vooral moet komen is openheid en toegankelijkheid voor alles”  Voorlichting ouders/leerlingen “Ik heb er nog nooit iets van gemerkt”  Educatie “Ik zou sowieso zorgen dat iedereen daar les in krijgt. Zelf heb ik er niet echt last van, maar ik vind wel dat in dat opzicht iedereen sowieso moet weten wat ie moet doen. “Een gesprek over spanning voor voorstellingen zou geen slecht idee zijn.” Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam

Aanbevelingen Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam Belasting:  Structuur Pauzes Periodiseren Belastbaarheid:  Voorlichting  Educatie mentale vaardigheden  Projecten Begeleiding:  Kernteam (rolverdeling)  Spreekuren  Samenwerking / communicatie  Vertrouwelijkheid, openheid & assertiviteit

Stand van zaken  Projectgroep zorgstructuur samenwerking Codarts, HMD, LMC Balans optimaliseren - Structuur: Wie heeft welke verantwoordelijkheid? - Communicatie Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam

Take home messages Diana van Winden – Stagiair Student Life Codarts Rotterdam Als school grote invloed op de balans tussen belasting en belastbaarheid Optimaliseren door: -Goede zorgstructuur -Voortlichting ouders/leerlingen -Educatie over mentale aspecten -Begeleiding