Hoorcollege Organisatie van Zorg. Doel De student is op de hoogte van ontwikkelingen op macro niveau De student herkent de consequenties op instellings-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Suriname Health Care Vision 2030: het verpleegkundig perspectief
Kleuterschool De Zevensprong
Menno Karres Lead Auditor
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
De marketing-omgeving
Bedrijfspresentatie Promavise
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Systeemintegratie in de zorg Introductie op het thema Bart Degryse.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
ZIP Café 12 januari Innovatie is urgent en noodzakelijk Drie (inter)nationale trends in gezondheidszorg: Toename van chronisch zieken en ouderen.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Themamiddag leeftijdbewust beleid / SOL
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Welkom bij de presentatie van het
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Zeker van Zorg: nu en in de toekomst Wnd Directeur Langdurige zorg Inge Vossenaar.
Uitdagingen in de zorg Dr. Jeroen van Wijngaarden.
Domotica beleid en inzet VWS
Wie kent de LESA Ondervoeding?
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Opschalen succesvolle innovaties in de zorg
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Drinkstimulering en -monitoring. Over Fresh Idea
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Het leven is een schouwtoneel Spelenderwijs naar een andere rolverdeling in de zorg.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
SER Symposium 6 oktober 2010 Hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Paul Besseling Programmaleider zorg Centraal Planbureau.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Betere en betaalbare samenwerking
Embedded Librarianship
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
SamenOud Herontwerp van het zorgaanbod: naar vraaggerichte, samenhangende, proactieve en preventieve zorg en begeleiding voor ouderen (75+) Coen Ronde Leergemeenschap.
E-health: Zeer geschikt voor de neurorevalidatie!
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Leiding geven aan school ontwikkeling
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Inleiding De huidige toestand van de geestelijke gezondheidszorg. - Voorkomen en impact van psychisch onwelzijn en stoornissen. - Instellingen & vaststellingen.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
Opgaven in het sociale domein
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

Hoorcollege Organisatie van Zorg

Doel De student is op de hoogte van ontwikkelingen op macro niveau De student herkent de consequenties op instellings- en afdelingsniveau De student is in staat om in de rol van niveau 5 een bijdrage te leveren aan veranderingen op micro en meso niveau

Relatie met jaar 2 ESH model Externe afstemming Interne afstemming SWOT analyse Advies

Opbouw college Verkenning van huidige trends Voorbeelden van de reacties hierop in de praktijk. Wat betekent dit voor organisaties én voor de verpleegkundige in die organisatie?

Externe analyse Trends in de gezondheidszorg “HealthCast 2010: Smaller World, Bigger Expectations”, Price, Waterhouse, Coopers Drie drijvende krachten: –consumentisme –e-gezondheidszorg –gentherapie en biotechnologie

Consumentisme Andere verhouding verzekeraar-patiënt- zorgverlener. Zorgverzekeraars inkopers van zorg ten behoeve van hun verzekerden. Patiënten worden consumenten Bereid (moeten) zijn meer van hun eigen inkomen te spenderen aan gezondheid(-szorg) Kritische consumenten

E-gezondheidszorg Minder ziekenhuisbezoek Zorg op afstand Communicatie of controle via internet. Online verspreiden van nieuwe ideeën, therapieën en normen. Consumenten vergelijken kwaliteit, kosten en resultaten van instellingen en behandelingen.

Gentherapie en biotechnologie Nieuwe diagnose- en behandelingsmethoden. Verschuiving naar preventie en persoonsgerichte behandeling. Nieuwe aanbieders: simpele en goedkope diagnostische tests, preventieve medicatie, vervolgbehandelingen en leefstijladvisering. Ethische dilemma’s

Doorlopende trends Vergrijzing en ontgroening Druk op de financiering in relatie tot betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg Stijging aantal chronisch zieken

Vergrijzing en ontgroening Kansen én bedreigingen: Groep met tijd en geld, die tot op hoge leeftijd actief wil zijn Groep met weinig geld en complexe gezondheidsproblemen

Financiering Zorgverzekeringsstelsels in Europa en de Verenigde Staten groeien naar elkaar toe. Administratieve processen en effectieve behandelingsmethoden worden steeds meer gestandaardiseerd. Kosten voor de consument worden hoger Keuzes in wat wel en wat niet wordt gefinancierd

Stijging aantal chronisch zieken 2 kanten: meer chronisch zieken, tegelijk meer druk op “welbevinden” als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen Bij patiënt en hulpverlener: schuldgevoel, gebrek aan communicatie en steun

Gevolgen consumentisme Klantvriendelijkheid steeds belangrijker; Zorgorganisaties worden ‘merken’ Snelheid en goede service cruciaal voor tevredenheid van de consument; Naadloze dienstverlening: samenwerking en integratie van de gesegmenteerde zorg; Meer met minder doen

Gevolgen E -health Reorganisatie van het zorgaanbod; Nieuwe kennis en vaardigheden in omgang met consumenten en nieuwe technologie;

Gevolgen gentechnologie Preventie krijgt steeds meer nadruk; Verwachtingen managen Ethische dilemma’s voor consumenten, professionals en verzekeraars nemen toe; Particuliere verzekeraars en private ondernemingen krijgen nieuwe kansen;

Gevolgen financiering “Experimenten” met nieuwe aanpak: prikkels vanuit concurrentieprincipe, nieuwe werkwijzen, maar ook druk op verhogen van efficiëntie en effectiviteit Financiers eisen aantoonbare kwaliteit, efficiency en klantgerichtheid; Slim werken: best practices, standaards en richtlijnen

Gevolgen vergrijzing en ontgroening Oplossingen voor arbeidsmarktvraagstukken: langer werken, leeftijdsbewust personeelsbeleid Vergroten inzicht in de effecten voor zorg en welzijn in relatie tot de moderne ouder wordende mens

Gevolgen chronisch zieken Aandacht voor Verschuiving naar preventie en leefstijl; ijkpunt: welbevinden Samenwerking hulpverlener, patiënt en andere spelers Zelfzorg: organiseren, maatschappelijk handelen, samenwerken, kennis en wetenschap benutten, communicatie, professionaliteit benutten

vraag Wat is mogelijk effect van de meest recente ontwikkelingen?

zorginnovatie

Voorbeelden van de reacties in de praktijk POINT van Transmurale Zorg Den Haag e.o. GRIP van the Health Agency Mammaprint van Agendia MijnZorgNet (MZN) van UMC St Radboud.

E health De televisiezuster komt eraan Vs O4

Praktijkvoorbeeld uitgewerkt Hartfalen poli Martiniziekenhuis default.cfm?sid=299

praktijkvoorbeeld 2 Buurtzorg: nieuw en toch vertrouwd

Gevolgen voor organisatie Koppeling aan ESH model: aandacht voor de 6 aspecten van een organisatie Strategie Structuur Stijl van leidinggeven Systemen Cultuur Personeel

Gevolgen voor verpleegkundigen Veranderingen werken door in de rollen, Reactief Proactief: actieve bijdrage aan vernieuwing Ambassadeur: uitdragen van nieuwe benaderingswijzen

voorbeeld Invulling geven aan patiënt- of klantgerichtheid Adviseren over de aandachtspunten bij het inrichten van E health Actieve rol bij het vergroten van de aandacht voor preventie Meedenken over andere inrichting van zorgprocessen en –systemen

afronding Verkenning van trends: wat komt er op ons af en wat is er al zichtbaar aan veranderingen? De implicaties hiervan moeten doordacht worden voor alle aspecten van de organisatie De niveau 5 verpleegkundige is als zorgverlener, regisseur, coach en ontwerper betrokken bij vernieuwing