Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Het secundair onderwijs
Kiezen na de tweede graad
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken Verschillende mogelijkheden Of werk zoeken …?
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Vrije-CLB-Koepel vzw VERGADERING ivm DOCUMENTATIE en INFORMATIEVERSTREKKING Brugge 23 oktober 09.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
WAT NA EEN PRAKTISCHE OPLEIDING?
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Infosessie Duaal Leren Oproep 330 Innovatieve projecten Duaal Leren
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Verder studeren Na 6e of 7e BSO
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Flankerend Onderwijsbeleid
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Sen-S-e en HBO5: nieuwe mogelijkheden om verder te studeren
Informatie voor ouders groep 8 over:
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Ontmoeting met directies van land- en tuinbouwscholen
SCHOOLVERLATERS
Informatie voor ouders groep 8 over:
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
DKO pedagogische ontwikkelingen
Welkom! structuur van onze school
Modernisering SO 30 mei 2018.
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
|LEVENSLANG LEREN Sarah Bonte
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Infosessie Modernisering SO
Cijfergegevens leerrecht
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum

Een blik op het studiegebied Screening Land- en tuinbouw

Screening studiegebieden ( tot en met )  vastleggen van de finaliteit van de huidige studierichtingen volgens driedeling van de derde graad  evidentiebasis en aanbevelingen voor rationalisering en actualisering van de studierichtingen Beleidsplan: uitvoeren van het masterplan

Huidige opleidingenstructuur BSOTSO Specialisatiejaar Se-n-Se Agromanagement** Bloemsierkunst Bosbouw en bosbeheer Gespecialiseerde dierenverzorging Land- en tuinbouwmechanisatie Manegehouder – en rijmeester Tuinaanleg en –onderhoud Tuinbouwproductie Veehouderij en landbouwteelten Agro- en groenbeheer Agro- en groenmechanisatie 3 de graad Dierenzorg Groendecoratie Landbouw Paardrijden en – verzorgen Tuinbouw en groenvoorziening Biotechnische wetenschappen Dier- en landbouwtechnische wetenschappen Natuur- en groentechnische wetenschappen Planttechnische wetenschappen 2 de graad Paardrijden en - verzorgen Plant, dier en milieu Biotechnische wetenschappen Plant-, dier-, en milieutechnieken

Vrij groot studiegebied met ruim studieaanbod Screening Land- en tuinbouw Leerlingenaantal

stijging leerlingenaantal van 9,7%: BSO 14,5% en TSO 5,1% Screening Land- en tuinbouw Evolutie leerlingenaantal

minder goede doorstroom dan gemiddeld voor specialisatiejaren Land -en tuinbouwmechanisatie en Manegehouder-rijmeester Screening Land- en tuinbouw Doorstroom naar de arbeidsmarkt BSO

Goede doorstroom naar de arbeidsmarkt Screening Land- en tuinbouw Doorstroom naar de arbeidsmarkt TSO

Zeer beperkte participatie Onvoldoende studierendement (<65%) Screening Land- en tuinbouw Doorstroom naar hoger onderwijs BSO

Biotechnische wetenschappen  hoge participatie in professionele bachelor met goed studierendement  wisselend studierendement in academische bachelor Screening Land- en tuinbouw Doorstroom naar hoger onderwijs TSO – recente cijfers Bron: Onderwijskiezer

Dier- en landbouwtechnische wetenschappen Screening Land- en tuinbouw Doorstroom naar hoger onderwijs TSO – recente cijfers Bron: Onderwijskiezer Natuur- en groentechnische wetenschappen Planttechnische wetenschappen

 Veel richtingen met weinig leerlingen  Wisselende vraag op de arbeidsmarkt  Wissende doorstroom naar het hoger onderwijs Screening Land- en tuinbouw Vaststellingen

Screening Land- en tuinbouw Rationaliseren BSOTSO Specialisatiejaar Se-n-Se Agromanagement** Bloemsierkunst (20) Bosbouw en bosbeheer (16) Gespecialiseerde dierenverzorging (170) Land- en tuinbouwmechanisatie (69) Manegehouder – en rijmeester (15) Tuinaanleg en –onderhoud (140) Tuinbouwproductie (9) Veehouderij en landbouwteelten (48) Agro- en groenbeheer* (8) Agro- en groenmechanisatie* (33) 3 de graad Dierenzorg (466) Groendecoratie(30) Landbouw (214) Paardrijden en – verzorgen (49) Tuinbouw en groenvoorziening* (577) Biotechnische wetenschappen (505) Dier- en landbouwtechnische wetenschappen (534) Natuur- en groentechnische wetenschappen (96) Planttechnische wetenschappen (304) 2 de graad Paardrijden en – verzorgen (62) Plant, dier en milieu (1.196) Biotechnische wetenschappen (516) Plant-, dier-, en milieutechnieken (960) Bron: Screening Studieaanbod binnen het studiegebied Land- en tuinbouw (2015)

Plannen voor modernisering Land- en tuinbouw Vlaamse kwalificatiestructuur + EVC

Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Vlaamse kwalificatiestructuur brengt kwalificaties onder op 8 niveaus, van basisonderwijs tot universiteit. Vlaamse kwalificatiestructuur

Logica Vlaamse kwalificatiestructuur

Beroepskwalificatie Wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen

Beroepskwalificatie

Beroepenstructuur Land- en tuinbouw

Opbouw competenties Beroepskwalificatiedossier Productiemedewerker

Opbouw competenties Beroepskwalificatiedossier Productieverantwoordelijke & landbouwondernemer

 Beroepskwalificaties vormen wettelijk referentiekader voor opleidingen binnen en buiten onderwijs  Transparantie in opleidingsaanbod  Erkenning van opleidingen buiten onderwijs (kwaliteitskader)  Mogelijkheid tot flexibele trajecten, vrijstellingen en erkenning van werkervaring voor individuen Beroepskwalificaties en EVC EVC = erkennen van competenties

Plannen voor modernisering Land- en tuinbouw Denkpistes modernisering SO + HBO5

 Land- en tuinbouw al dan niet met regionale programmatie  Groenaanleg en -beheer  Wat met Groendecoratie, Dierenzorg en Paardrijden en – verzorging? Denkpistes Modernisering SO Arbeidsmarktfinaliteit met beroepskwalificaties als basis

 Dierlijke –en plantaardige productie, al dan niet met regionale programmatie Denkpistes Modernisering SO  Upgrade Biotechnische wetenschappen voor beoogde doorstroom academische bachelor Doorstroomfinaliteit met specifieke eindtermen Dubbele finaliteit met beroepskwalificaties en specifieke eindtermen

 Opleiding gericht op management en operationeel beleid binnen land- en tuinbouw  Generatiestudenten en volwassenen  Standaardtraject of flexibel traject  Arbeidsmarktfinaliteit of doorstroom naar hoger onderwijs via verkorte leerweg Denkpistes HBO5 Dubbele finaliteit met beroepskwalificaties en domeinspecifieke leerresultaten hoger onderwijs

Plannen voor modernisering Land- en tuinbouw Duaal leren SO

 TSO, BSO en BUSO(OV3) vanaf deeltijdse leerplicht (15 jaar)  Arbeidsbereide en (quasi)-arbeidsrijpe jongeren  Werkplekleren als belangrijke component van een volwaardige leerweg  Voltijds engagement  Eenvormig statuut Duaal leren SO

 BUSO OV3 (kwalificatiefase): Groen- en tuinbeheer duaal  Start Uitrol Land- en tuinbouw Duaal leren SO Proeftuin Land- en tuinbouw  BSO, DBSO en Leertijd: Groenaanleg en –beheer duaal  Start  Verdere uitrol duaal leren in Land- en tuinbouw vanaf

Vragen?