Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
De Drama Driehoek.
Communicatief gedrag + / -
John Vaupell Justin van der Steen
Hogescholen in Dialoog
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Betrokkenheid op de werkvloer
De oudere stagiaire.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
MANTELZORGGESPREK.
Informatiebijeenkomst [plaats]. Opening Leviticus Iemand die als vreemdeling in jullie land verblijft, mag je niet onderdrukken. 34 Behandel vreemdelingen.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Praktijkgerichte workshop Handelen bij een overdosis [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
[Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Praktijkgerichte workshop Testcounseling infectieziekten [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardig-heden
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
gespreksvaardigheden
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Welkom op onze thema-avond
Communicatieve Vaardigheden
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Medische testen en kansrekening
Samenwerken en communicatie
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Suïcidepreventie Amsterdam
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
gesprekstechnieken Les 2
Transcript van de presentatie:

Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]

Gesprekken over (risico op) infectieziekten 1.Risicogedrag bespreken 2.Pre-testcounseling gesprek 3.Post-testcounseling gesprek a.Goed nieuwsgesprek (cliënt is negatief) b.Slecht nieuwsgesprek (cliënt is positief)

Programma 1. Welkom 2. [invullen op basis van keuzes uit de verschillende onderdelen] 3. [invullen op basis van keuzes uit de verschillende onderdelen] 4. [invullen op basis van keuzes uit de verschillende onderdelen] 5. Afronding en evaluatie Wat zijn jullie verwachtingen van deze training?

Risicogedrag bespreken – Stelling 1 Als cliënten risico gelopen hebben, dan vertellen zij dit zelf wel. Daar hoeft een hulpverlener echt niet naar te vragen.

Risicogedrag bespreken – Stelling 2 Als onze cliënten risicogedrag ontkennen, dan moet je dat geloven. Als je gaat zeuren, zeggen ze toch niets.

Pre-testcounseling gesprek – Stelling 1 De enige juiste uitkomst van een pre-testcounseling gesprek is dat de cliënt zich wil laten testen.

Pre-testcounseling gesprek – Stelling 2 Cliënten zijn al zo vaak getest dat een gesprek daarover zeker niet nodig is.

Post-testcounseling gesprek – Stelling 1 Na een negatieve testuitslag waarschuwt de cliënt zijn partner zelf, logisch toch.

Post-testcounseling gesprek – Stelling 2 Bij een positieve uitslag is een post-testcounseling gesprek niet nodig.

Risicogedrag – even opfrissen Gedrag: – Delen van naalden, spuiten, folie, basepijpjes en rietjes – Onveilige seks: seksuele handelingen zonder bescherming Risico's: – Infectieziekten (boa/soa) – Zwangerschappen Risicogedrag komt voor bij alle cliënten die middelen gebruiken, en niet exclusief bij harddrugsgebruikers die injecteren of ooit geïnjecteerd hebben.

Gespreksvaardigheden – even opfrissen Top 5 Stel vooral open vragen Luister goed en sluit aan Vraag door op antwoorden Laat opmerkingen concretiseren Vat regelmatig samen

Doorvragen Doorvragen op het antwoord op een open vraag. Manieren van doorvragen: Ordening aanbrengen in het antwoord Hoofd- en bijzaken scheiden in het antwoord De ander confronteren met tegenstrijdigheden of vaagheden om deze te verhelderen Ingaan op de non-verbale communicatie van de ander Blijf altijd zoveel mogelijk open vragen stellen, vermijdt gesloten vragen

13 Oefenen met leerdoelen – Gesprek 1 Start + evaluatie (4 minuten) Welke leervraag (uit de brainstorm) heeft de deelnemer, als hulpverlener? Hoe zal de cliënt zich gedragen? Waar loop je tegenaan als je door gaat vragen? Geef tips aan elkaar: wat zou anders kunnen?

14 Oefenen met leerdoelen – Gesprek 2 Oefenen met de tips + evaluatie (4 minuten) Wat heb je geleerd en wat kun je in de toekomst anders doen? Hoe kun je er voor zorgen dat dit ook gaat gebeuren? Wat heb je hiervoor nodig? Wat zet je in het vervolg in?

15 Vanaf morgen… Wat ga je vanaf morgen anders doen?

Vragen? Opmerkingen?

Afsluiting – Bedankt voor de aandacht! Take-home messages: …... P.S. Graag evaluatieformulier invullen & inleveren!