Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Gesprekken over (risico op) infectieziekten 1.Risicogedrag bespreken 2.Pre-testcounseling gesprek 3.Post-testcounseling gesprek a.Goed nieuwsgesprek (cliënt is negatief) b.Slecht nieuwsgesprek (cliënt is positief)
Programma 1. Welkom 2. [invullen op basis van keuzes uit de verschillende onderdelen] 3. [invullen op basis van keuzes uit de verschillende onderdelen] 4. [invullen op basis van keuzes uit de verschillende onderdelen] 5. Afronding en evaluatie Wat zijn jullie verwachtingen van deze training?
Risicogedrag bespreken – Stelling 1 Als cliënten risico gelopen hebben, dan vertellen zij dit zelf wel. Daar hoeft een hulpverlener echt niet naar te vragen.
Risicogedrag bespreken – Stelling 2 Als onze cliënten risicogedrag ontkennen, dan moet je dat geloven. Als je gaat zeuren, zeggen ze toch niets.
Pre-testcounseling gesprek – Stelling 1 De enige juiste uitkomst van een pre-testcounseling gesprek is dat de cliënt zich wil laten testen.
Pre-testcounseling gesprek – Stelling 2 Cliënten zijn al zo vaak getest dat een gesprek daarover zeker niet nodig is.
Post-testcounseling gesprek – Stelling 1 Na een negatieve testuitslag waarschuwt de cliënt zijn partner zelf, logisch toch.
Post-testcounseling gesprek – Stelling 2 Bij een positieve uitslag is een post-testcounseling gesprek niet nodig.
Risicogedrag – even opfrissen Gedrag: – Delen van naalden, spuiten, folie, basepijpjes en rietjes – Onveilige seks: seksuele handelingen zonder bescherming Risico's: – Infectieziekten (boa/soa) – Zwangerschappen Risicogedrag komt voor bij alle cliënten die middelen gebruiken, en niet exclusief bij harddrugsgebruikers die injecteren of ooit geïnjecteerd hebben.
Gespreksvaardigheden – even opfrissen Top 5 Stel vooral open vragen Luister goed en sluit aan Vraag door op antwoorden Laat opmerkingen concretiseren Vat regelmatig samen
Doorvragen Doorvragen op het antwoord op een open vraag. Manieren van doorvragen: Ordening aanbrengen in het antwoord Hoofd- en bijzaken scheiden in het antwoord De ander confronteren met tegenstrijdigheden of vaagheden om deze te verhelderen Ingaan op de non-verbale communicatie van de ander Blijf altijd zoveel mogelijk open vragen stellen, vermijdt gesloten vragen
13 Oefenen met leerdoelen – Gesprek 1 Start + evaluatie (4 minuten) Welke leervraag (uit de brainstorm) heeft de deelnemer, als hulpverlener? Hoe zal de cliënt zich gedragen? Waar loop je tegenaan als je door gaat vragen? Geef tips aan elkaar: wat zou anders kunnen?
14 Oefenen met leerdoelen – Gesprek 2 Oefenen met de tips + evaluatie (4 minuten) Wat heb je geleerd en wat kun je in de toekomst anders doen? Hoe kun je er voor zorgen dat dit ook gaat gebeuren? Wat heb je hiervoor nodig? Wat zet je in het vervolg in?
15 Vanaf morgen… Wat ga je vanaf morgen anders doen?
Vragen? Opmerkingen?
Afsluiting – Bedankt voor de aandacht! Take-home messages: …... P.S. Graag evaluatieformulier invullen & inleveren!