SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Leren van lerarenopleiders
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Science Wat is dat eigenlijk. Doel van deze middag Ieders doelstelling formuleren Wat hebben wij/jullie/zij al Waar willen wij samen aan werken ? Wie.
"Ondernemerschap in het onderwijs" VECON 19 maart 2009.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Sessie ‘Cursussen’ IVN Ledendag NH 4 oktober 2014.
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Conferentie 21 nov 2014 Oriëntatie op wetenschap, ANW in transitie.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Met de Kennisbasis in zee!
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Jurgen Geelhoed Projectleider Techniekpact 14 maart 2014.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Overleg lerarenopleiders techniek Peter Hantson, Artevelde HS Gent & Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht Doelen voor deze bijeenkomst 1) Versterking van.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’
What is the meaning of? Student centered learning
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Creativiteit op X11 Sigrid Loenen en Pascal Marsman, 16 november 2010
Visie mediawijsheid KB
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Terugkoppeling herijkingswensen
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Inspectie Justitie en Veiligheid
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters en Herman Schalk Utrecht, 21 mei 2014

De wedstrijd De deelnemers Het veld De warming-up De eerste helft (aftrap, opbouw, aanval en verdediging) De rust(stand) De tweede helft (aftrap, opbouw, aanval en verdediging) Het resultaat 2

De deelnemers Wij Voorstellen Ons doel Jullie Voorstellen Jullie doel 3

Het veld Binnen welke kaders bewegen we ons? Implementatie vakvernieuwingen Professionalisering lerarenopleiders Leerplankundige expertise 4

Leerplankundig speelveld 5 Leren van leerlingen Leren van leraren Leren van lerarenopleiders

De warming-up Vragenlijst uitgezet via ECENT-nieuwsbrief Onderwerpen Vorm en deelname Benadering Wat zou daar uitgekomen zijn? 6

De warming-up Met betrekking tot welk(e) onderwerp(en) zou u een aanbod vanuit SLO op prijs stellen? Welke twee zijn het vaakst gekozen? 1. Onderwijzen van de nieuwe inhouden van de examenprogramma's 2. Betere aansluiting bij ontwikkelingen in hoger onder­wijs, wetenschap en technologie 3. Vaardigheden in de nieuwe programma's, zoals redeneren / 21st Century Skills 4. De rol van contexten / de concept-contextbenadering 5. De rol van kernconcepten / werken aan begripsontwikkeling 6. Toetsing en examinering bij de nieuwe programma's 7. Beoordeling van (nieuwe) vaardigheden 8. Het uitwerken van eigen leerplannen van de docent bij de nieuwe programma's 9. Samenhang tussen de bètavakken 10. De relatie van de natuurwetenschappelijke vakken met het vak Techniek 11. Het vormgeven van ANW-doelen in de vakken 12. Kennisbasis Science en Kernprogramma's 13. Vaktaal in bètaonderwijs 7 1. Onderwijzen van de nieuwe inhouden van de examenprogramma's 2. Betere aansluiting bij ontwikkelingen in hoger onder­wijs, wetenschap en technologie 3. Vaardigheden in de nieuwe programma's, zoals redeneren / 21st Century Skills 4. De rol van contexten / de concept-contextbenadering 5. De rol van kernconcepten / werken aan begripsontwikkeling 6. Toetsing en examinering bij de nieuwe programma's 7. Beoordeling van (nieuwe) vaardigheden 8. Het uitwerken van eigen leerplannen van de docent bij de nieuwe programma's 9. Samenhang tussen de bètavakken 10. De relatie van de natuurwetenschappelijke vakken met het vak Techniek 11. Het vormgeven van ANW-doelen in de vakken 12. Kennisbasis Science en Kernprogramma's 13. Vaktaal in bètaonderwijs

De warming-up Welke vorm(en) zou het aanbod vanuit SLO volgens u het best kunnen aannemen? Welke twee zijn het vaakst gekozen? 1.Achtergrond informatie (bv. vanuit literatuur of ervaringen van collega's) beschikbaar via internet 2.Voorbeelden van opleidingsmateriaal beschikbaar via internet 3.Feedback op bestaande opleidingscurricula 4.Eenmalige bijeenkomsten rond een onderwerp 5.Scholingstrajecten rond een onderwerp 6.Langer lopende werkgroepen om samen materiaal/aanpak te zoeken of te ontwikkelen 8

De warming-up Hoe zouden volgens u doelgroepen benaderd / bediend moeten worden? Hoe is gekozen per dilemma? Per vak of vakoverstijgend Per sector (Pabo, tweedegraads, eerstegraads) of sector- overstijgend Regionaal of landelijk 9

De aftrap Vooral geïnteresseerd in: 7. Beoordeling van (nieuwe) vaardigheden 9. Samenhang tussen de vakken 12. Kennisbasis Natuurwetenschappen en Technologie en de Kernprogramma’s 2. Betere aansluiting bij ontwikkelingen in wetenschap en technologie 10

De aftrap De vaakst gekozen vormen 1.Achtergrond informatie (bv. vanuit literatuur of ervaringen van collega's) beschikbaar via internet [3x1, 2x2] 2.Voorbeelden van opleidingsmateriaal beschikbaar via internet [4x1] 3.Feedback op bestaande opleidingscurricula [2x1, 2x2] 4.Eenmalige bijeenkomsten rond een onderwerp [1x1, 2x2] 11

De aftrap Doelgroepen benaderd / bediend Per vak of vakoverstijgend Per sector (Pabo, tweedegraads, eerstegraads) of sector-overstijgend Regionaal of landelijk 12

De opbouw Driehoekjes 13 Onderwerpen Focus Vorm informatie bijeenkomstenopleidingsmateriaal vaardighedenkennisbasis coco leraar (i.o.) leerling lerarenopleider

Aanval en verdediging Spelen maar!! 14

De rust(stand) Schrijf nu eens in het kort op hoe een door jou gewenste professionalisering er uitziet, qua vorm onderwerp focus. 15

De aftrap Vorm? Onderwerp? Focus? 16

De opbouw Driehoekjes 17 Onderwerp 2 Onderwerp 3 Onderwerp 1 vorm inhoudfocus inhoud vorm inhoud vorm focus

Aanval en verdediging Spelen maar weer!! 18

Het resultaat Wat heeft de workshop opgeleverd? Voor jullie? Voor ons? Vervolg? 19

De handdruk Heel veel dank voor het meedenken!! 20